Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

patrick100nx

die nangkang banden die jij heb zijn goed hoor,  k heb ze ook en heb ze ook al goed getest ;D heb er echt voldoende grip mee ;)

Nissan 100NX GA16DE 1993 Antra swapt to SR20DE
Nissan 100NX GA16DS 1991 Antra -->[Sold to 100nx driver]
Re-building a SR20DE brand new!!

richardwbb

Jawel! Nx door de APK. Remblokken achter en te hoge CO waren de afkeurpunten. Ik had er dus weinig vertrouwen in met het vervangen van de kat, maar als je dit ziet, dan is het wel duidelijk, die is echt aan gort gereden door slecht onderhoud aan de sensoren, waardoor de motor niet zo zuinig meer was.

Wat ruist er door het struikgewas? Een kat met een flinke kater van het brandstofdelerium! :P

Eigen ''gruis & puin''

Dat ligt al in de kliko, behalve de originele pakking, die andere had ik nodig omdat een Bosal pakking het niet dicht kreeg, de 2e hands Nissan pakking wel. Op de een of andere manier had ik nog 1 nieuwe Nissan pakking in de schuur. Ik vroeg mij al jaren af waarom zo'n Bosal pakking, welke al plat gemept lijkt met zo'n puntjes motief, hoe zoiets nog wil sluiten. (Uiteraard op een gebruikte katalysator en het lekte met de Bosal pakking ook op een wel erg dun punt hoor.) Maar als je de Nissan pakking in je handen hebt, vraag je je ook af hoe dat wil sluiten.  :o

Maar met dit soort oppervlaktes, ringpakkingen van Bosal zullen wel goed gaan, maar dat moet ik nog uitvinden, haal ik wel Nissan pakking. Voor het deksel heb ik dit weer niet gedaan uit prijsoverwegingen. Uit prijsoverwegingen haal ik ook gewoon 1 carterpanboutje en 1 dekselboutjeding, dan zoek ik de juiste wel uit bij de Praxis. Hoewel ik ook nog even op zoek wil naar een RVS boutje retail leverancier. Maar even Lasaulec lastig vallen of zo.  ^-^

De ABS homokineten zijn ook binnen. Ze zijn zo aantrekkelijk geprijsd, dat ik er gelijk twee heb genomen, tenslotte wil ik er uiteindelijk een VE in prakken. Dat is HDZ (Hoe Doe Zelf).

Nog Nipparts ook. Goede pasvorm dus voor de eerste 2 hoezen van de assen. De derde hoes moet ik nog even bekijken. Ook wat daar dan onder zit, ben ik nog niet tegengekomen in de prijslijst zeg maar. Nog een kineet? ???

Het zijn ze echt!  8)

Ik moet even tijd vinden om in alle rust de verkoper van deze kineten te bellen. Hij heeft een eigen bedrijf, maar deze onderdelen stonden niet op zijn website voor de Nx. Dan zal ik hem eens vragen of hij nog meer scherp geprijsde kineten en bijvoorbeeld wiellagers voor de Nx kan leveren, want dan vraag ik hem of hij nog een paar klantjes kan gebruiken. De prijs was namelijk zo laag dat Pietjuh met een mooie wtf!? reageerde.  :P

@patrick100nx Hoe vind je ze met slecht weer?

p.s. De CO ging van 0,70 naar 0,29, stationair was deze nu 0,45. Houdt nog niet over, maar ik denk dat ik weet wat ik daar nog aan kan doen. Een RVS header monteren bijvoorbeeld.  ::)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Zeurdoos

Zoals ik al zei ze zijn ook met regen heel erg goed noodstop is geen probleem ;)

patrick100nx

ze hebben met regen ook heel goed grip.

Nissan 100NX GA16DE 1993 Antra swapt to SR20DE
Nissan 100NX GA16DS 1991 Antra -->[Sold to 100nx driver]
Re-building a SR20DE brand new!!

ries19

17 inch heb ik he. weet neit meer welk type het was wel met v profiel. maar die banden die ik nu heb dat remt 20x beter slijt alleen wat harder. maar als jouwe zacht zijn zal je er neit zoveel last van hebben. maar had je ff aan menno gister moeten vragen :P die zag dat mijn banden van nankang waren. toen ik me auto net had. zegt ie: ben je levensmoe ofso? :P. maar okej. we zullen zien hoe jij er mee rijd maar ik koop ze niet :P. maar hij heb nu zelf michelin banden en daar is hij ook niet echt over te spreken dat slijt ook als een gek alleen heeft wel weer goede grip. k had met zo man gesproken toen ik nog bij tankstation werkte. die zat in die banden wereld en kon ook wel wat  regellen. hij vertelde mij dat michellin zegmaar testers had en dat onder een goedkoop merk gooide. terwijl het van dezelfde fabriek is maar dan wachten ze de reacties van mensen af en gaan ze vanzelf duurder. die banden heb je dus ook en die zijn een stuk goedkoper. ik ga daar is naar kijken :P
Wie mooi wil zijn moet pijnlijden en wie laag wil zijn moet omrijden.

richardwbb

Het zit met banden nog een stukje ingewikkelder.

Mijn punt is met Michelin, die had ik ook ooit, prijs is nog te doen, ze zijn alleen wel halverwege tot het canvas versleten (koste mij nog een velg ook nog).

Toen werd ik levensmoe.

Maar kan je nog achterhalen welke Nankang, want dat is interessant voor mij. Sowieso wil ik de band wel even in mijn hand hebben.

Voor jou Ries19, Sportcontact 2 van Continental. ;)

Edit: Met halverwege bedoelde ik na 22000 km zo versleten tot het canvas, gewoon duur uitvallen die band. Met wisselen voor en achter. Dat vind ik niet genoeg, dan had ik toentertijd 2 -3 keer nieuwe banden rondom nodig (per jaar). Wie maakt zoiets mee dan?

Daarom traject levensmoe en dan maar niet goede banden oprijden traject ingeslagen. Wat ook opviel, heb je iets gevonden, verdwijnt het merk en type. Wat mij ook opvalt, sommige banden zijn gewoon knetterhard, ook duurdere..

Oh enne, nu weet ik het wel, gewoon die verdacht geprijsde band in je hand houden... Dat gaat niet met autobandenmarkt.nl dus dat is weer hobbytechnisch gezien, interessant.

Overigens, die BCT banden van mij, dat is bijna een run flat band, maar toch net niet. Zo hard. Zo hard zelfs, laat rubber achter op velg, band loopt daar spontaan leeg. Soms na een week, soms na maanden, maar wel vaak, 's ochtend wegrijden, gatverdamme, ik moet naar het pompstation. En uitlijnen, want dat zwabbert wel hoor na paar km en oppompen. En op de krik zetten bij pompstation, want die lege band vul knop, krijgt je auto niet omhoog hoor, daarvoor moet band vrij hangen.

Wat ik mij afvraag, doen ze het er nu om of niet.

En inderdaad er zijn B merken van top banden, bandprofielen worden ook nagemaakt, het is een zooitje. Zelfs de fabriek waar het uitkomt is bepalend voor de kwaliteit.

Wie wil de Star performer van autobandenmarkt proberen? Deze is zo goedkoop in gangbare maten, van de prijs wordt ik zelfs bang! ;)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

ries19

dit profiel heeft een maatje van mij zijn enorm goede banden kwa grip. met regen had hij er wel meer van verwacht alleen. maar hij moet niet zeuren want hij heb 351 pk onder ze reet :P. maar goed hij heeft tijdelijk 1 goedkoop bandje er op gezet :P en met remmen en optrekken is er steeds 1 band die weg slipt. en dat is dus die goedkope band. over die nankangs zijn neit meer te achterhalen liggen ergens in friesland.

ik had op me 1e nx ook slipperds :P toen ging ik garage. was voor 135 euro per 2 banden inc uitlijnen. 195/50/15 dat was fulda. ze sleten  aardig hard. moet ik zeggen dat ik de nodige burnouts heb gemaakt :P. maar zelfs door een plas heen rijde nvoelde je nouwelijks. fulda is goedkoop en een enorme aanrader reed heerlijk en altijd grip.

toen reed ik 2 banden lek en me velgen. kocht ik van maatje 4 andere velgen met andere banden weet alleen het merk niet meer. ze zitten nog op de geelblauwe nx die hier nog rijd. maar daarmee ging ik door de bocht met 70 waar een bord 70 stond en brak me achterkant uit terwijl die bocht echt neit zo scherp was en op rotondes meerdere keren ook uitbreken ik ga is ff spieken wat voor merk dat was want dat is echt bagger :P

richardwbb

Tip: profiel zegt helemaal niets. Als ze dat al niet goed konden. Computergestuurd berekend uitgetekend profiel dan. Ja leuk voor de marketinker afdeling.

Compound, karkas en gewoon het procuctieprocede. Dat zijn dingen welke tellen. Niet te zien in de folder.

Dat Fulda beviel, of Maxxis of Kenda of Meteor, dat klopt, voor de prijs, hele prima band.

Alleen er zijn wat merken door de gootsteen gegaan en een hoop gezeik tot rechtzaken aan toe er mee.

Komt er op neer, merk weg, merk terug. Loterij, die fabrikanten die banden maken zijn op 1 hand te tellen, de topbanden moeten duur betaald worden, dat is het gewoon.

Daar ga ik graag tegenin, want zo ben ik nu eenmaal en kroost zit ook niet in mijn auto. En ik test alles uit. Met dergelijke vermogens moet je weer anders naar banden gaan kijken. Of peace of mind.

Wat er bijvoorbeeld standaard onder een nieuwe auto zit, is nooit slecht. Goed afkijken, de wereld draait daar helaas op.

Miskopen? Kan ik je ook mee vervelen :P

Maar een goed presterende band voor redelijke prijs, bestaat. In het bos.

Snap?

ries19

profiel zegt wel deglijk wat hoor. ff na blijven denken rich neit gelijk dingen gaan roepen. maar profiel zegt heel veel over een band. wat dacht je van afwatering/geluid/grip. dat zijn 3 factoren die afhankelijk zijn van het profiel van de band.

richardwbb

Sorry ries, maar jij klaagt al over banden als je auto niet goed staat uitgelijnd.

Serieus man, jij hebt met alles teveel haast, houd daar mee op en je wordt een echte pro.

Ik zou in je investeren als coach.

ries19

hahah mooie antwoorden heb jij altijd :P maar je bandne moeten tog ook altijd uitgelijnd zijn :P anders rijd het bagger. ja sorry ik rijd 3000km in de maand. kleine stukjes merk je nix. die lange afstanden ga jeje overal aan ergerren :P

richardwbb

Daarom, beter 1 op 12 dan 1 op 10. :P

isse 100 euro besparing per maand.

Wat ik niet begrijp is dat heel veel mensen er benzine in blijven gooien.

Ginko

Citaat van: richardwbb op 15 jul 2010 - 20:56
Daarom, beter 1 op 12 dan 1 op 10. :P

isse 100 euro besparing per maand.

Wat ik niet begrijp is dat heel veel mensen er benzine in blijven gooien.

ja anders rijdt je wagen uiteindelijk niet meer  :P

richardwbb

richardwbb

Vandaag heb ik serieus aan de auto kunnen werken. Wat een miskoop was deze GTi toch zeg, hij mag dan wel ongelast en ongezaagd zijn, maar hij begint nu wel levensgevaarlijk te worden, de lichtere wielen samen met de niet goed afgestelde K-Sports, totaal aan gort gereden 14 inch bandjes, (met zat profiel) en de onbetrouwbare Almeerse wegen, overigens in combinatie met Gran Turismo rijgedrag, gare remblokken en omzeep geholpen uitlijning, maken mijn auto momenteel wat onbestuurbaar in de bochtjes en op het rechte stuk wil die ook wel Moon Patrol.

Zwevende Nx.

Dat ziet er echt niet mooi meer uit, waarom is het kleinmateriaal altijd als eerste weg. Niet te betalen soms, dus maar creatief geweest vandaag.

Rinse Appelstroop.

Dit krijg je te zien als je de carterpan hebt losgewrikt. Ik had even geen zin meer om dit los te maken, blok is prima in orde wat dit betreft. (Oh enne, ik ben me toch chagarijning ten tijde van het schrijven van dit stukje :P)

Carterpan van SR20DE gemonteerd. De lambda zit met tiewraps en het beugeltje, wat een bud oplossing zeg.

Olie!

Niet brandschoon, maar zeker niet slecht. Ik heb de upper valve guide laten zitten, motor rinkelt soms bij stationair, maar bij koude start wel prettig om te horen, geen moment om plankgas weg te rijden...

De pakkingen vertonen een soort van halve lekkage, niet lek, maar wel olie doorlaten.  :D

Dit kost veel tijd, je moet er plezier in hebben denk ik dan maar. :/

Alsof ik niets beters te doen heb.  ::)

Stop hier mar met lezen.  >:D

10W40:

Niet oninteressant, http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Grades Wel over te slaan. :)

API SL/CF:

SL = For 2004 and older automotive engines.
CF = Introduced in 1994. For off-road, indirect injected and other diesel engines including those using fuel with over 0.5% weight sulfur. Can be used in place of CD oils.

bron: http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html

Diesel? ???

DAIMLER BENZ/ 229.1

Approved Mercedes engine oil meeting the mb 229.1 engine oil specification is listed here. The mb 229.1 engine oil specification is for car petrol and diesel engines. More stringent than ACEA A2/A3 and B2/B3.

bron: http://www.opieoils.co.uk/c-718-mb-2291-oil.aspx

Over deze typegoedkeuring is nu niet echt veel te vinden. Ik las wel iets over een VW turbodiesel en 25000 kilometer, wat op veel recentere auto's een normale interval is.

VW 500.00/505.00

The oils in this section meet the the VW 505.00 specification; the oldest VW specification for diesel cars. Now only really relevant only to pre 2000 diesel cars (with or without turbocharger).

bron: http://www.opieoils.co.uk/c-750-vw-50500-oil.aspx

Oils listed in this section meet the VW 500.00 specification. This is an "old" oil specification and is applicable to engines built before model year 2000

This oil can be used in older petrol and some diesel engines, except from those referred to under other specifications. Not suitable for vehicles using extended service intervals.

bron: http://www.opieoils.co.uk/c-744-vw-50000-oil.aspx

Hmm, hoe is men gekomen tot de vermelding dat het ook voor benzine motoren geschikt is?

ACEA A3/B3:

Over de brandstofbesparing valt te zeggen dat er met A3/B3 en ook B4 oliën alleen veel te bereiken is door SAE 0W-30 of 5W-30 oliën toe te passen.

bron: http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/ACEA-A1B1-olie-in-oudere-motor-1999-12.htm

Vol synthetische hoogwaardige motorolie met aangetoonde brandstofbesparende eigenschappen in de moderne personenwagen, benzine en diesel motoren (ook turbo geladen en direct ingespoten). Dit moderne motorolie concept heeft buiten een buitengewone slijtagebescherming een brandstofbesparing van 3%. Draagt bij aan een schoner milieu door brandstofbesparing bij koude start en lagere emissie. Snellere opbouw van oliedruk bij lagere temperaturen. Duidelijke slijtage vermindering bij koude start en verlengde levensduur van de motor. Geschikt voor langere verversingsintervallen daar waar voorgeschreven door fabrikant.

bron: http://www.selectoil.nl/selectoil-products-personen.htm (let op, 5W30.)

Voorzichtige conclusie: Deze olie is zowel geschikt voor diesel als benzine motoren. Dat moet ook haast wel, want er wordt niet over gerept op de verpakking. Gebruikers lezen 10W40 en als dat in hun motor behoort, zullen zij het er wel in gooien. Interessant is dan om jezelf de vraag te stellen of dit een juiste aanname van de gebruiker is. Het is niet onwaarschijnlijk dat vakgarages ook zo redeneren. Uit de opgezochte informatie blijkt wel dat de olie is bedoeld voor oudere motoren. Vermoedelijk is de autoindustrie gelijktijdig overgestapt op een andere olie/ ontwerp. Dat is interessant, want overstappen kan altijd, de vraag is of dit een aanpassing vereist. Zo te lezen kan deze olie wel even wat langer dan 25000 kilometer mee. Ik heb geen ervaring met een dergelijke motor, dat de olie langer mee kan, zal ongetwijfeld met het ontwerp te maken hebben, maar gebruikersgemak kan ook zwaar wegen voor fabrikanten, dus het is interessant om het olieverbruik, brandstofverbruik en de prestaties van de auto in de gaten te houden.

Voor het vertrouwen van de gebruiker in een toegepaste motorolie, wordt hier op verschillende manieren mee omgegaan. Ik ga even uit van de doe het zelver, met een oudere auto met een hoge kilometerstand. Hoog lijkt mij meer dan 150 duizend, omdat de auto dan vaak hogere onderhoudskosten met zich mee kan brengen, omdat de waarschijnlijkheid dat andere (kostbare) delen aan vervanging toe zijn, terwijl andere eigenaren na 300 duizend kilometer op dit zelfde deel nog niet aan vervanging toe zijn. Omdat de doe het zelver niet in de olie kan kijken, is naast het merk, ook de prijs bepalend voor het vertrouwen dat wordt gesteld in de olie. Niet duidelijk is onder welke omstandigheden de olie nog veilig voor de motor, zuinig verbruik en optimale prestaties moet leveren, volgens de typegoedkeuringen. Aan de andere kant, een dergelijke motorolie, uit de supermarkt zowat, zal toch goed moeten zijn voor alle 10W40 motoren, hoewel de specificaties dit tegenspreken. Ik zou mij daar geen zorgen over willen maken, mede omdat niet duidelijk is wat nu het verschil is met een andere olie, welke bijvoorbeeld voor motoren na 2000 geschikt is. Dit laatste zegt niets over de toepasbaarheid van deze olie in alle motoren welke 10W40 olie voorgeschreven krijgen.

Wat betreft de prestaties van deze olie, ik heb 10 duizend kilometer gereden met olie X, dit met een motor welke 5 jaar heeft stil gestaan. De carterpan had een halve liter olie welke ik nu dus ook kon aftappen en wat er daarna achterbleef, dat was geen olie meer, meer een stroperige massa, welke vrijwel niet meer opgezogen kan worden door de oliepomp. Omdat het aftappunt zo geconstrueerd kan worden dat ook deze laatste olie in elk geval de kans krijgt om er uit te lopen, wekt dit de schijn dat het de bedoeling is dat deze stroop achterblijft in de motor. Of anders gezegd, de carterpan is een soort resevoir voor stroperige olie, welke overigens goed (grotere) metaaldeeltjes kan vasthouden, dat lijkt mij dan ook het enige voordeel.

Het oliefilter is nog niet vervangen, wel is er Petromark Engine Flush in de opgewarmde motor gegaan en heeft deze 8 minuten op 2000 toeren gedraaid. De verpakking schreef 10 minuten op 1500 toeren voor. Het zou dus kunnen dat hierdoor op het laatste moment veel stroop is aangemaakt in de carterpan, maar waarschijnlijk is dit niet. De pakkingen van het deksel lieten zien, op 2 punten na, zanderig droge lekkage, dus minimaal, evenals de niet lekkende carterpan, dat hier geen noemenswaardig compressieverlies optrad. Overigens is de motor (na het losmaken van de bobinekabel) tweemaal enkele seconden gestart, hierdoor zou er wat meer olie uit het blok stromen. Dit leek in elk geval heel weinig, er kwam uiteindelijk een hele dunne straal uit het aftappunt, welke minuten lang heeft gedrupt. De opgevangen olie was zwart en oogde heel dun.

Toen alles gemonteerd was, heb ik de motor gestart. Dit was een normale start in vergelijking met de dagelijkste start. Toen heb ik de auto 15 meter verplaatst en direct afgezet. Nu weet ik dat een start met koude motor, dan de motor stoppen en 2 minuten wachten, dat dan de motor altijd vlotter wil starten. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de opgebouwde druk in de cylinderkamers. Wat mij wel opviel, toen ik voor de tweede maal de sleutel omhaalde, was het CH! kerr-BAM, lopen. Het stationair en de regeling door de ECU, leek ook iets mooier te verlopen, het direct dalen van het stationaire toerental was stabieler en sneller.

Bij het wegrijden viel direct op dat de motor beter presteert. Waarom dit is geweest, laat ik in het midden in hoeverre de carterpan ledigen, de nieuwe olie, de nieuwe kleppendekselpakking en de engine flush hiervoor verantwoordelijk zijn. Ik heb olie X zover gekregen dat de motor een racegeluid begon te produceren en ook dat deze lachend door de 7000 toeren ging, dit na veel onderhoud aan met name het motormanagement systeem en wrijvingsverliezen reduceren. Wat dat betreft was olie X goed en hoewel ik veel stroop heb verwijderd, zal dit niet aan deze olie hebben gelegen.

Het optrekken tot 3000 toeren is beter geworden. Ook het in zijn 2 met een slakkegang de verkeersdrempel nemen (toerental = 1000) laat de motor sneller klimmen, het schokken is minder geworden. Tijdens het versnellen naar 100 kilometer per uur, met koude motor, begon het motorgeluid al beter te klinken en ik zeg je dat de compressie aanzienlijk is verbeterd. Nu heb ik wel Wynns wondermiddel toegevoegd aan deze olie X, welke al oud was en dat hoort niet, en Wynns wondermiddel is nu niet bepaald een dikke olie. De indruk bij het toevoegen van dit spul was, dat is best dun. De Petromark engine flush, dat leek ongeveer net zo viscoos als 1 deel melk en 1 deel terpentine, daarom staat er op de verpakking uitdrukkelijk vermeld om hier niet mee te rijden.

Na het opwarmen, beetje doortrekken, na 3000 gaat de motor vanzichzelf al in standje minder zuinig, het is een injectiemotor, dus met computer en wat de computer er van maakt, dat weet ik dus (nog) niet, maar na het bekijken van de nokkenassen, het comfortabel gebouwde SR20 blok en de bekende redline van 7500, is het mijn racemotor voor DD gebruik. Het geluid van de motor, voortgebracht door acceleratie, is naast het seat of the pants gevoel, voor mijeen indicator voor de geproduceerde Newtonmeters. Ik heb dit racegeluid al gehoord door de lichtere wielen, met een goede drukregelaar en nagenoeg geen kat, maar nu is dit geluid nog veel mooier geworden. Nu is de behaalde vermogenswinst van vandaag met name merkbaar tot 4000 toeren. Ik zou zeggen, door de verbeterde compressie.

Wat ik omschreef als de trap op 5000 toeren, na de drukregelaar en lichtere wielen met nagenoeg geen kat, dit punt is nu vloeiender geworden met de aanwezige Newtonmeters op 4000 toeren. Wat ik direct kon merken is dat er een restrictie zit in mijn uitlaatsysteem, een welke ik niet gewend ben. Toch was het een groot plezier om na deze klusdag tot 6000 toeren te gaan. Ik heb geschakeld op 6000 toeren, de vloeibaar bij het deksel was geen 20 minuten gedroogd en de carterpan slechts enkele uren. De vloeibare pakking welke ik gebruik, kan ik je zeggen is rete goed. Rode Loctite is siliconenkit in vergelijk met dit product, je betaalt wel 20 euro maar het is zo taai als een uitgekauwd kauwgompje welke 3 uur in de zon heeft gelegen, maar sluit zo goed als een rubber pakking in slechts enkele minuten. Aan de andere kant, het tijdverlies welke ik had, ongeveer de droogtijd, twintig minuten, daarna, kan deze pakking probleemloos op het juiste moment aangehaald worden. De indruk bestaat dat het niet meer zal sluiten, maar dit sluit wel. Geniaal spul.

Maar goed, ik ben weer sneller geworden. Het zou mij niet verbazen als ik na de kat delete over de 160PK zal gaan op de bank. Dit onder voorbehoud van wat de motor zal doen als het flexibel stuk niet meer lekt. Overigens vertonen mijn bougies momenteel sporen van te arm mengsel. Wederom, motor loopt te arm, maar brandstofmeter duikt hard. Ik begrijp nog steeds niet waar deze tegenstrijdigheid vandaan komt, ik begrijp wel dat een lek flexibel stuk de motor van streek brengt, maar feit is momenteel, dat op constante kruissnelheid, 100 kilometer per uur, ik al kan horen dat de motor zuiniger is geworden. Daarbij, brandstofbesparing = vermogenswinst.

Ik ben zeer benieuwd wat mijn uiteindelijk snelwegverbruik zal zijn, waarbij de bougies de juist kleur zullen tonen. Ook heb ik veel vertrouwen in de SR20, wat een fijne motor om te tweaken.

8)