Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

Sa_Reno

CiteerMaar verders prima hoor, endlinks zover opgeschroeft geven ook al aan van als je mij nu inkort heb je voor minder gedonder en de achterschokbrekers zeggen al van kort ons ook maar 1cm in s.v.p. en dan ziet ik ineens wat ik voren niet heb gedaan.

Vertaal dit eens? Wat bedoel je hiermee?
Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

richardwbb

Toen de schroefset nieuw was, was hij om te beginnen heel errug stug. Dat waren de veren. Door de dempers op maximaal niet stug te zetten, was het nog behoorlijk veel stuiteren op klinkerwegen.

Wat mij vrij snel opviel is dat ik de demping tussen de voorste en achterste schokbrekers niet erg logisch vind en met de demper stellen kwam daar voor mij niet geheel een bevredigend resultaat uit.

Ik rijd nu met 14 inch velgen en bemerk ook wat Daniel bedoelt met vreemd stuiteren, dat doen de K-Sports inderdaad. Ik dacht eerst dat het met mijn hele stugge banden had te maken, maar hij wil de neus nog regelmatig op rustige snelheid op Almeerse klinkers, de bodem hier zakt hier en daar wat te snel, dat die op en neer klappert, dus dat functioneert niet 'for road use'. Aan de andere kant, is de weg goed, dan is tie de bocht bijna niet uit te branden.

Het voordeel vind ik wel en daarom ben ik er wel blij mee, dat ik met de K-Sports wat eerder aanvoel dan de gele Koni's dat de limiet nu wel erg dichtbij komt. Met de Koni's heb ik een keer een pirouette gemaakt op een rotonde en stond in het gras, dat kwam voor mij uit het niets. Ook een keer ging de auto scharen of hoe noem je dat, maar ik reed ietsje te hard daar, zo richting het talud van het viaduct. Dat had te maken met het plotse lanceren van een van de wielen van de auto, dan is het contact weg en heb je een loterij. Als een wonder kwam de auto weer in het spoor, als ik hier aan terugdenk, heb ik mazzel gehad. Ik moest zo nodig indruk maken op het meisje.

Ik heb dat afgeleerd, ik was toen nog geen 24 en mijn eerste auto was een Celica 2.0 en eigenlijk heb ik nu een GTi die net ff sneller is, ietsje meer PK en ff dikke 100 kilo lichter. Wat betreft de gewichtsverdeling van de GTi, die vind ik beroerd, het is dat ik er te weinig tijd in stop momenteel, maar voor moet er meer gewicht uit, wat een beetje listig word, dat wordt dan de ABS verwijderen, wil ik eerst nog even in de winter gaan kijken of ik dat wenselijk vind. Eigenlijk moet ik het er gewoon afhalen, maar ik zit nog even met wat deze GTi doet. Een 1.6i vond ik voldoende in balans. Plan is ook een kilo of 25 aan audio achterin te leggen, maar dan heb ik een sinus omvormer nodig en dat wilde ik graag eerst even gratis testen alvorens een paar meier neer te leggen voor zo'n ding.

Ook zit ik nog met het rechterachterwiel, zelfs met 14" doet die soms zomaar leip, dus voor een echte racer is mijn GTi volkomen oninteressant, wat er nu mee is, zal wel een beetje krom zijn denk. volgens mij krijg je dat ook niet meer recht zo'n kokerbalk. Of het heeft toch met de askanteling vooras te maken die een beetje buiten de tolerantie staat. Ik ga het rechterachterwiel wat meer camber laten geven, dat lijkt mij het proberen waard.

Maar eh, je wilt graag vertaling, door de stugheid/ nieuwheid van de veren, kon ik de endlinks, welke iets langer waren dan de 265mm zoals voorgeschreven op de endlink, terug voelen trekken, door de klappen die voor werden opgevangen.

Dat hoort natuurlijk niet. Het bochtenwerk op asfalt, met name na de standaard endlinks en dempers, dan voel je de stabilisatorstang zijn werk doen achter in de bocht. Dat is indrukwekkend. Nu zie ik mijzelf genoodzaakt om alle vier de schroefers afzonderlijk te gaan stellen, want het instabiele gedrag dat ik heb, waar ik nog niet van weet van welke kant dat komt en in hoeverre dat reparabel is, zie ik mijn auto met 4 gelijke schroefen, iets uit het lood op de weg staan.

Ik vraag mij ook af in hoeverre dat meetbaar gaat worden, mischien eens even een laser er bij en een rookmachine of zo :P Maar ik krijg het er wel uit, plan is ook veerpootbruggen en strutbars, dat is leuke hebbe spul natuurlijk en volgens mij komt het dan uiteindelijk wel goed. Ik denk dat ik mijn uitlijnman tot het uiterste zal moeten brengen :)

Maar goed, strikt genomen, die K-Sport set mankeert wat, er zit een Aziatisch probleem in dit Amerikaanse product, zo denk ik daar over. Maar als ik kijk naar wat ik betaald heb en dat ik gerust wel een keer op een mooie dag lekker verder ga experimenteren, vind ik de prijs/ prestatie verhouding goed. Aan de andere kant als je nog een paar honderd er voor over heb of gewoon de gele Koni's neemt, waar ik dus vind dat die evengoed gevaarlijk zijn, weinig vering en de maximumsnelheid in de bochten aanhouden of dit doen met versleten originele dempers lijkt mij net zo gevaarlijk.

Dusseh, ik moet na een jaar uittesten, dat is 10 duizend km geweest, mij gaan inhouden, de auto kan nog verder, alleen de wegomstandigheden zijn gewoon te slecht in Almere. Ik was in Drachten, nou ik weet weer waarom ik eigenlijk helemaal niet in Almere wil wonen. 5e stad van Nederland, wordt gepromoot, nou fijn, het is nu al te vol en te klein gebouwd en te beregeld en te slecht onderhouden. Ik promoot het kom niet in Almere wonen. Ik zou wel een hele mooie toer uit kunnen zetten en er is hier echt wel mooie natuur te vinden en recreatiegebied, maar zoals mensen hier in het verkeer genoodzaakt zijn met elkaar om te gaan is errug slecht geregeld en met een sport onderstel en mooi weer en een goed humeur met het WK en weten dat de afstelling nog niet goed is, toch een beetje fliepen op de weg is een no no. En ik heb er moeite mee om dat niet meer te doen.

En het hele punt van dit nodeloze verhaal, zoals de voor en achter demperij van de K-Sport is geregeld, suckt nogal. Dat vind ik het grote minpunt van dit spul. Aan de andere kant, echt mooi spul om lekker de limieten op te zoeken, auto wil nog wel dwars en vreemd stuiteren maar hem er uit halen is een eitje.

Wat zijn je plannen Sa_Reno?

Oh enne, de Nankangs zijn binnen, eerst maar ff achter de kat aan, maar potverdikke wat een mooie compoud en afwerking, ik verwacht veel van deze bandjes!!
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Gouke

Hee Richard, heb jij toen je 'm verlaagde ook nog gekeken naar die lastafhankelijke remventielen of hoe ze ook heten, van de achterremmen?

Nissan 100nx 2.0 GTi rood. Een echte.

richardwbb

Ik heb even nagedacht over de woorden ''lastafhankelijk remventiel'' toen Piet er 1 nodig had. Ik vroeg mij al af welke last de rem dan zou hebben en wat dit met een ventieldopje te maken zou hebben :P

Toen zag ik die los hangende kromme dingen onder de auto zitten, nou, ik geloof best dat als die er niet is dat je dat merkt, maar wat het nu doet, geen idee.

Dus ja ik heb gekeken, maar ik weet er echt niks van ;)

Fotootjes van de Nankangs

Steel Belted Radial Tubeless, oh een autoband dus.

Marketing afdeling heb ook goed opgelet vind ik.

V profiel niet echt mijn favoriet onder een oude japanner, maar daar rijd ik nu toch ook mee.

Maar ja € 220,80 incl. verzend voor 4 van deze. En dat rubber voelt prima aan, die hele band eigenlijk. Ik ben wel heel erg benieuwd na hoeveel kilometer ze op zijn, rubber is lekker zacht. Maar ja, voor de prijs van 2 echt merk banden, 4 van deze, hoef ik daar niet lang over na te denken en het comfort zal echt verbeteren straks, ik heb nog 2 knappe BCT banden te koop ;)

Plan is nu 2 kineten vervangen (hopende ik de goeie krijgen voor die 55 ex per stuk incl. ashoes), dan even mij best doen met de schroefset per schroef naar wens stellen en die ene endlink het zwijgen opleggen, die tikt nog soms tegen chassis. Dan de banden laten monteren en gelijk uitlijnen. remschijven van ries19 zullen er dan ook wel zijn. Blokken keuze is nog even spannend.

Kat is overigens uitgeboord, kan ik ook eens gaan kijken naar hoe ik de lambda in de header krijg en ik denk maar dat ik de oude tapeinden voor het uitlaatspruitstuk ga gebruiken, met nieuwe originele Nissan moeren, samen met die van het deksel en carterpan en wat klemmetjes kom je al snel aan 87 euro :P
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Gouke

haha oke dan zal het wel niet zo erg veel uitmaken! Ik begreep dat ze je achterremmen harder laten remmen als je zwaar beladen bent ( zware last ) als hij voor in de veren duikt.

someone, correct me if i'm wrong!

edit: leuke bandjes trouwens voor dat geld 8)

Dropjeslover

eerder andersom, zodra je wagen begint over te hellen door flink bochtenwerk of een forse remactie wordt de remdruk op je achterkant verminderd waardoor die niet/minder snel blokkeren.
De ABS grijpt immers in op het gehele remsysteem.
Dare to face yourself, never run for problems, take responsibility for your actions.

Nissan 100nx 1.6 1991 (wit)
Nissan 100nx 2.0 1991 (zwart)
Nissan 100nx 2.0 1992 (antraciet)

Gouke

Daar heb je idd gelijk in dropjeslover,

Ik lees net dat de lastafhakelijke remdrukregelaar ervoor zorgt dat de druk van je achterremmen niet hoger op kan lopen ( ook niet kan afnemen trouwens ), zodat de achterwielen niet blokkeren. Dit is ook nog eens tijdsafhankelijk, hoe snel je het pedaal in drukt. Overigens heeft de GTi ook ABS tegen het blokkeren maar oke.

Wanneer deze regelaar ingrijpt is afhankelijk van de last, de snelheid van het pedaal indrukken, de dynamische aslastverplaatsing of van het in de veren duiken van de auto.

Ik denk dat ik bij mijn nx hier nog wel even naar kijk, of iig een zelfde speling te houden

richardwbb

Hm, ik vraag mij af wat ze dan nu doen bij mij met de verlaging en weinig vering over.

patrick100nx

het zijn goede bandjes rie je gekocht heb,  heb namelijk exact dezelfde, en die bandjes hebben veel grip kan ik j vertellen. :D :D

Nissan 100NX GA16DE 1993 Antra swapt to SR20DE
Nissan 100NX GA16DS 1991 Antra -->[Sold to 100nx driver]
Re-building a SR20DE brand new!!

Zeurdoos

Ik heb ook alleen nog maar goede ervaringen met die NS-2 XL band :P

Sa_Reno

Mijn vraag was eigenlijk meer wat die endlinks zijn en wat ze doen..

Zeurdoos

Uh je stabilisatorstang op zijn plaats houden en zorgen dat deze zijn functie kan doen ::)

Sa_Reno

oh ok.. omdat R het er over had dat ze max uitgedraaid etc waren?

Zeurdoos

Ja maar hij heeft een schroef set dus die heeft niet de originele endlinks ;)

Sa_Reno

???

Dit bedoel ik.. niet echt duidelijk..

Wat hebben die endlinks van een stabi te maken met een veerpoot? En waarom dan uitdraaien? De autos waar ik mee gesleuteld heb hadden de stabi aan de draagarm vast zitten. Niet aan een veerpoot.