Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

Citaat van: Knight1987 op 25 feb 2010 - 18:43
jou auto gaat nie meer af hoor, in iedergeval niet door roest ^^ als roest kon lopen was het denk ik allang weg gelopen :P

Ja ik heb mijzelf ook voorgenomen errug zuinig te zullen omspringen met deze Nx, de 1.6i heb ik toch een beetje lopen klappen hier in het verkeer en natuurlijk was die andere man hardstikke fout. Maar hij zal wel niet goed ingeschat hebben dat ik de hoek kwam omzeilen :P

Maar je weet maar nooit, heb al 2 keer door eigen slaappraktijken achter stuur en toch wel wat vlotter dan de rest vooruit willen nog net een smakker voorkomen. Waarom ze dan op hun rem gingen staan voor mij, is mij minder duidelijk :)

Enne roest op de bekende plaatsen is in zoverre leuk, dat het wel raadzaam is het bij te houden in de zin van steeds lastiger bereikbare plaatsen (achter de deur, voorscherm) wel bij te houden anders heb je uiteindelijk een APK gekeurde auto die als een harmonica in de prak gaat ;D
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Belg

Citaat van: richardwbb op 25 feb 2010 - 19:44
Citaat van: Knight1987 op 25 feb 2010 - 18:43
jou auto gaat nie meer af hoor, in iedergeval niet door roest ^^ als roest kon lopen was het denk ik allang weg gelopen :P

Ja ik heb mijzelf ook voorgenomen errug zuinig te zullen omspringen met deze Nx, de 1.6i heb ik toch een beetje lopen klappen hier in het verkeer en natuurlijk was die andere man hardstikke fout. Maar hij zal wel niet goed ingeschat hebben dat ik de hoek kwam omzeilen :P

Maar je weet maar nooit, heb al 2 keer door eigen slaappraktijken achter stuur en toch wel wat vlotter dan de rest vooruit willen nog net een smakker voorkomen. Waarom ze dan op hun rem gingen staan voor mij, is mij minder duidelijk :)

Enne roest op de bekende plaatsen is in zoverre leuk, dat het wel raadzaam is het bij te houden in de zin van steeds lastiger bereikbare plaatsen (achter de deur, voorscherm) wel bij te houden anders heb je uiteindelijk een APK gekeurde auto die als een harmonica in de prak gaat ;D

Daarom, deze zomer lekker alle plekken afgaan op roest en behandelen + gewoon de hele onderkant van de auto insmeren met van dat zwarte spul (hoe noemt het? Roetex ofzo)
SR20DE: 9l./100km, CORSA B: 7l./100km, SAXO: 6l./100km, DS4: 5l./100km, F30 320i: 7l./100km

Knight100nx

richardwbb

Roetex? tectyl? ???

tectyl is bij mij 2e lijn defense, die roetex ga ik even onderzoeken.

En die mooie verf die ik heb is gemaakt voor stalen hekken die net van de lasser komen, daarom werkt het zo goed op een auto ;)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Zeurdoos

Uh richard roetex is gewoon tectyl ;) (maar dan heet dat anders in belgie) :P

SR20DE

euh tis maandag en ik zie geen foto's

dacht toch dat we t weekend wat gedaan hadden!
zal ik eens kijken.....

richardwbb

Ik dat mijn projecttopic ook alweer een maand geleden voor het laatst geupdate is en er is weer een hoop netjes gemaakt of vernieuwd.

Zo is het volgende inmiddels gedaan:
PCV vervangen
luchtmassameter en Green Storm van Jeroen330 gemonteerd
Remschijven en blokken van sloop GTi er op gezet, hier moet nog verder naar gekeken worden
Alles van de airco onder de kap verwijderd, gewicht viel beetje tegen
2e luchtpotje van de GTi afgedopt en ook gelijk maar die van het ruitenspoeiervloeistof reservoir
Accubeugels gedremeld op lengte en zwart gemaakt
Steekas vervangen voor een 2e handsje
Neutral switch vervangen
Vbak afgevuld met Redline MT90
Alle wielkasten zitten samen met de schokbrekertorens geheel in de Hamerrite
K-Sport schroefset er onder

En van het meeste heb ik wel foto's gemaakt :P

Dat halsje uit het ruitensproeiervloeistof tankje getrokken en er waterleiding afsluitkap 32mm onderdelen, te verkrijgen bij de betere :P bouwmarkt in gezet. Zoals je kunt zien moet die nog zwart gemaakt worden en mag ook wel ingekort worden, maar ik wil de spatborden toch nog verwijderen om er bij te kunnen dus dat komt wel goed. Nu zie je het expansievat zo erg, die is wat lastiger uit zicht te plaatsen en daar ben ik nog niet helemaal uit en het is vast simpel te doen.

Het 2e luchtpotje van de luchtinlaat netjes afgedopt met 40mm waterleiding afsluitkap, dit pas 100x beter dan die 32. Lekker met Edding zwart gemaakt, zie je op de foto wel heel erg.

De remdelen lekker schoongekrabt en de remzuiger met WD40 bestookt en de remtang zelf nog niet schoongemaakt, ik moet er toch bij, hoewel vrijwel nieuwe remschijven aangetroffen op de sloop GTi, blijkt dat schokkend remmen meeverhuisd te zijn. De vraag is nog even of dat ook echt een kromme schijf is of dat dat eene remblokje dat ongeveer 3 millimeter boven de remschijf uitkijkt vanwege verkeerd gestanst o.i.d. het nou is.

Nog een fotootje van de motorruimte, zo is die nu wel ongeveer maar dan zonder aircoslang en met Green Storm filter. Dat is echt een mooi filter voor prestaties, hoe goed het werkelijk filtert ben ik nog niet uit maar ik rij al jaren met K&N en Green en als de olie wat meer stof te eten krijgt lig ik daar niet zo wakker van. Het is wel typerend dat je met dit soort filter tegen het lichthouden er zowat dwars doorheen kan kijken. Dan heb ik hem ook nog eens met de luchtspuit bewerkt en niet ge-olied, dit in het kader van ik ben ook niet altijd zuinig en voorzichtig met de Nx denk ik dan maar, dat heb ik kennelijk ook wel us, maar het zal wel, heb het nooit anders gedaan met een GTi/carb/i

Dit railtje bezorgt mij nog hoofdbrekens, ik had de rail van de sloop GTi overgezet en dat leek toen wel goed. In elk geval beter en in plaats van tokkende injectoren had ik ineens tikkende injectoren, dus dat moest wel goed zijn. Ik heb inmiddels nog zo'n rail aangekocht en een drukregelaar om te laten verzagen en lassen voor de AFPR en omdat het nog staat te ploppen ga ik eerst die andere rail er in zijn geheel op zetten en kijken wat het doet en dan eens bekijken of injectoren professioneel laten reinigen zin heeft en alles netjes maken en pakkingen vervangen en mooiere boutjes er in doen.

Echt mooi filter, ik zou zeggen dat het aanzuiggat nog te groot is qua diameter momenteel maar de RVS pijp 2.5" tot aan de kat moet er nog onder. In elk geval merk ik echt nul komma niks nu mijn aanzuiglengte is veranderd en dat komt mischien wel omdat hij direct aan de MAF zit.

Bougies zijn nog beter gaan kleuren, iets minder arm en dat heeft met het open luchtfilter te maken gehad. Lekker tegenstrijdig, meer lucht, minder arm. Brandstofverbruik lijkt slechter geworden op de snelweg maar beter in de stad, echter voor ik daar zeker van ben, ben ik wel weer even verder. Het rode i.p.v. het koffiekleurige schijnt normaal te zijn met loodvrije brandstof. Ook heb ik mij laten vertellen dat aan de lichte kleur van de zwarte ringen met koolaanslag nog enig spoor van te arm mengsel vertoont en inmiddels denk ik daar ook zo over  8)

Eventjes ruimte maken, modderkuipen verwijderen en plaatsen gaat nu heel snel.

En weer lekker geverft.

Naast de staalborstel is een tandeborstel met flexibiliteit een uitkomst, anders komt er wel heel erg veel zand onder de verf opgesloten te zitten. Niet goed te zien op de foto maar er kwam een handje zand uit de wielkast met de brandstoftank vulhals.

Nou dat ziet er allemaal niet zo mooi meer uit, of die roest hipt van de stalen remschijf naar de schokbrekertoren die toch al slecht in de verf wordt gespoten en gaat dan ook bouten en de brandstoftank aanvreten of ik ben paranoide.

Dit was wel de slechtste schokbrekertoren van buitenaf bezien. Die lasnaad staat al open te ritsen en dat stuk plaatwerk links houdt het ook voor gezien qua tectyl. Zo maar vanaf de remschijf!! :P

Het bovenstaande over roest geschreven hebbende, is dit wat mij aan het denken heeft gezet, de brandstoftank is aangeslagen door de slecht tegen roest beschermde slangenklem en alle roest er omheen clustert gezellig mee op alle listige plekjes. Hier alleen snel even staalborstelen op de roest en alleen daar verven is al een verschil van dag en nacht, maar al die zwarte plekkies, dan verf ik het liever helemaal zwart. Maar aan de wielkasten had ik mijn handen al vol en die van linksachter heb ik even extra gedocumenteerd.

Dit is een mooi plekje dat met de APK niet gezien kan worden, het mini modderkuipje is hier al verwijderd en de brandstofhals verdwijnt ook achter een modderkuip. Overigens ziet het er hier heel netjes uit nog.

Achterste stuk sideskirt er af, even de mouw langs de randen halen, afplakken met canvas tape, dat tenministe wel op zijn plaats blijft zitten (kijk hier echt mee uit, beetje losse lak komt echt mee).

Dan een beetje handig zijn met in de verf zetten, alle scherpe randjes en naden die al roest vertonen het eerst doen en ook alvast de kwast over deze uitstekende scherpe randjes halen zodat de andere kant ook een beetje verf krijgt. Verder ben ik niet gegaan, dat wordt onder de auto liggen. En een wielkast uitborstelen is als je er onder moet is al fijn zandhappen. Ik denk echter onder de auto alleen plaatselijk te gaan behandelen en zien hoe het verloopt.

Alvorens deze afgeplakte rand af te smeren moet deze binnenkant/wielkastrandje erg goed in de verf gezet worden. (Hij moet ook zo schoon dat je een paar zwarte nagels overhoudt) Dit is naast het zand dat in je ogen komt met schoonmaken wel het meest vervelende om te doen. Bij de wielkasten voor is het het scherm, dat valt dan wel weer mee. Maar op gevoel de kwast er langs, extra dik, steeksproef gewijs controleren met de vingers of je alles geraakt hebt of er op vertrouwen. Ik deed beide ;)

Sla geen stukjes over bij het wielkastrandje.

Zo, die zit er in.

Dan ga je op zoek naar nog wat vage plekjes en alle uitstekende delen en die doe je ook eerst. Het zit namelijk zo, ook Hammerrite wil niet even lekker dekken overal, maar dit is altijd op te lossen met een beetje handigheid met de kwast en als dat ook niet wil, even laten drogen en als het dan nog niet lukt doe je iets verkeerd  ^-^

Onder de skirt even meepakken tot aan de lasnaad van de kokerbalk die aan de andere kant als een van de eerste dingen gedaan is. Tape kan er ook gelijk af.

Hetzelfde doen aan de rechterkant, dit plekkie was vrij tijdrovend. Niet te vergeten dat dat hoekje tot helemaal bovenin zit en daar juist wel roest vertoont maar zelfs met de penseel bijna niet te doen is. Hier is later een lekkere dot bitumen undercoating in gegaan  ::)

En dan wat er voor zit ook verven.

En met een dergelijke wielkast ben ik altijd blij (dat het klaar is)

Modderkuipjes weer terug en dan moeten constateren dat je een redelijk boos kijkende katerkop die Darth Vader aan sonde voeding driftig aan het filmen is hebt gefotografeerd  :puh:

Dit stukje tectyl had daar losgelaten, dat is toch ook wel een raar gezicht. ;)

De schokbrekertorens zelf kunnen ook nog wel beschermd worden.

Als je de wielkast helemaal hebt gedaan hou je maar een heel klein stukje over.

En daaronder zit het logo van een Bescherm de Koala fonds :P

En hier kijkt ie al een stuk vrolijker.  ;D

En jawel, dan kan de schroefset er onder

Hier zie je ook goed dat als de schokbreker er helemaal uit is, je de wielkast een klein beetje moet bijwerken om het er helemaal in te krijgen.

SR20DE had er wel zin in en die heeft er 3 gedaan, ik de andere en hij heeft de 6 meegeleverde plaatjes allemaal gebruikt en het zat allemaal de eerste keer al vrij goed, ook de rijhoogte beviel meteen en met de rest komt het ook nog goed. Ook de steekas, bakolie, hele vaste bouten loskrijgen, na de gesloopte lekdop de auto kantelen en er 3,5 liter nog uithalen kan je echt wel aan hem toevertrouwen. Wat zich voordeed was dat de plaatjes zoals in de howto op de schokbrekers achter tegen mijn 17" velgen aanliepen, dat scheelde ook maar niks en die zijn er op gezet zoals voor en de wielen hadden negatief camber nodig in plaats van de standaard instelling om niet tegen de veer aan te lopen.

Even van alle kanten gefotografeerd

Zodat je er een goede voorstelling bij kan maken.

En dan staat ie er zo bij met standaard rijhoogte en verder nergens niet naar gekeken niet, met maximaal negatief camber op de achterwielen die hopelijk met wheelspacers genoeg speling gaan geven voor de juiste camber + een beetje extra en richtingloze banden, een endlinklast die wel even ingekort mag worden want hij tilt zijn achterwieltje nog op en voor wellicht even de ABS kabel op de juiste plek zien te krijgen en dan is de zijkant wel klaar, Angel eyes er in, zonneband, rode achterlichten, remklauwen opleuken en dan is die cosmetisch voorlopig wel even af.

Gouke

keurig  :D ik denk dat ik mijn wielkassen ook nog een keer aan moet pakken want dit ziet er heel mooi uit.

mooi voor je dat je schroefset er onder zit ! en het ziet er allemaal goed uit
Nissan 100nx 2.0 GTi rood. Een echte.

richardwbb

Ja daar ging wel een potje Hammerrite in zitten (kleine potje) in 4 wielkastjes. Ik heb er nu 2 potjes in zitten en denk met 4 er van wel uit te gaan komen. 40 euro verf. Maar er moet nog wel even bekeken worden hoe het met de steenslag zal gaan, dus ik wacht eerst op sporen er van, maar die had ik bij mijn vorige verlaagde Nx ook niet.

Schroefset bevalt al aardig, het hobbywerk is even minder maar het is er onder te krijgen. Nu zit ik mij af te vragen of ik 50 rubber wil en of dat ook nog wil passen.

twinturbo

Je gaat wel grondig te werk. Dat zal niet snel gaan roesten. Zou het wel tectyleren want hammerite is volgens mij niet steenslag bestendig.  ;)

Zeurdoos

Nee hellemaal niet zelfs ;) dus ries kan je der weer onder met die lekkere dikke zwarte zooi ;D

richardwbb

Ik wacht even op de schade die er eventueel gaat ontstaan want mocht dat weer bruine plekjes geven, is geen ramp. Vorige Nx was er toch ook jaren blij mee maar met deze K-Sport set pak ik wel wat meer steentjes heb ik al gemerkt :)

Zeurdoos

Juist ::)  door een schroefset pak je meer steentjes ::) leg die maar eens uit (of kan je nu een eens niet meer rijden zodat je telkens de berm in gaat) ;D

richardwbb

Ik heb bergen met onderstuur, achter heeft maximaal negatief camber en de voorwielen trekken de auto nog de verkeerde kant op en dan pas komt het stuur vanzelf mee.

Dropjeslover

Ik zou als ik jou was de auto eens gewoon echt helemaal goed recht laten zetten, want ik heb met de veerpootbrug achter wat overstuur en met de schroefset nog veel meer...

De achterkant max negatief camber, ben jij gek geworden :o
logisch, de achterkant blijft de auto ook rechtdoor duwen net vanwege dat grapje. De voorwielen bepalen waar de auto heen gaat, die kan je voor max wegligging in bochtjes (en "zoeken" bij rechtuit en veel banden kopen) op negatief camber zetten...

Zet die auto gewoon eens helemaal recht volgens fabrieksopgave op een laser uitlijnbrug en kijk dan wat ie doet...
Dare to face yourself, never run for problems, take responsibility for your actions.

Nissan 100nx 1.6 1991 (wit)
Nissan 100nx 2.0 1991 (zwart)
Nissan 100nx 2.0 1992 (antraciet)