Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

Heej, je knipt me knipoog af. Het lag een keer niet aan Autostyle, maar het is wel meuk. :D
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Ginko

Hey Richard.... om ff het stof van je topic af te blazen, en omdat je het afgelopen zondag aan ons vroeg (om zo nu en dan een berichtje te plaatsen)

Heb je btw ergens in jouw topic nog een to-do lijstje verstopt of niet?

richardwbb

Hoe meer mensen hoe meer vreugd :)

Nee, ik heb geen to-do lijstje gemaakt. Maar het is roest tegengaan, optisch bijhouden en subtiel verbeteren, de originele bodykit behouden, motorisch en met name de ''sensorbende'' in orde brengen, rijgedrag in orde brengen en bolt ons verzamelen.

Als je graag wilt weten wat ik allemaal gedaan heb, moet je maar ff brullen in dit topic ;D
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

richardwbb

Okee.

Spiegels maar gelijk in kleur mee laten spuiten.
Witte knippers voor
Achterlichten rood gemaakt en zijn dubbele achterlichten, met wat draad en 2 bulbs
Gezien het spuiten van de motorkap en achterklep, badges niet teruggeplaatst, motorkap is hiervoor dichtgelast.
Zwarte vrij dunne raamband geplakt aan de buitenkant
Achterruit, zijruiten achter de B stijl, 97% getint
Zijruiten achter de A stijl ook getint, daar zitten wettelijke beperkingen aan
Gekozen voor grijs interrieur, als ABS er afgaat of ik vind een 1.6 met ABS, past alles op 1 kapje na dat je bijna niet ziet. Zwart interrieur was overigens ook behoorlijk vernaggeld.
Gele mistlampen, echter deze horen op deze Franse auto.

Verlagen, dit keer met schroefset, dat instelbare ligt mij wel. 17 inch wielen om het mooie gehad, maar na het teruggaan naar de originele velgen, besloten om 15 inch te nemen, vanwege de roterende massa. Zelfs deze 15 inch velgen vallen nog zwaar uit. Deze zou ik nog wel lichter willen, dat gaat veel geld kosten in verhouding of met mazzel nog steeds geld kosten. :P
Gezien 1 kineet welke soms tikt en nu weer weken niet, nu zijn het de draagarmen vermoed ik, heeft zekerweten te maken met de schroefset en de slecht onderhouden en verzakte Almeerse wegen met een toefje achterlijke drempeltjes beleid voor dit burgerlijke dorpje, 2 nieuwe kineten gehaald, welke er nog op moeten, mede voor de VE wens en de lage prijs van de kineten, gewoon vervangen. Wiellagers ben ik onder de indruk dat ze bij mij nog heel goed zijn.

Remmen achter bewust origneel gelaten met Delphi remblokken en dat hapt ook nog. Tot op heden ruim voldoende, geboorde en geventileerde remschijven voor, met de normale Mintex blokken, die voelde al weer wat ruwer dan de Delphi's moet er nog onder.
Green storm luchtfilter, prima dingetje. Cyclone III in de luchtinlaat geplaatst, originele rotor omdat imitatie merkbaar slechter presteert, ontstekingstijdstip vervroegd en V-Power er in.
Luchtinlaat, dat strijkijzer er dus uit, afgedopt met 40mm waterleiding afsluitkap PVC.
32mm waterleiding afsluitkap in plaats van dat kromme vulhalsje van de ruitenwiswas.
Gaskabel onder het inlaatspruitstuk geleid, i.p.v. over het deksel draperen.
Oliepingelpot vervangen voor een originele rubber buis, dat stuk dat aan het aanzuigrubber zit op zijn kop past vrij netjes. Kan beter met 2 90mm bochten al gevonden op internet, nog te bestellen.
Gepolijst kleppendeksel geplaatst
carterpan gelost, stroop er uit en weer netjes gespoten en er weer op.
Sebring einddemper er onder gehangen
Redline MT90 bakolie, meerprijs was nog geen 25%
Airco verwijderd in de motorruimte, onder dash komt nog.

Alle wielkasten, voor van buiten achter van binnen en buiten in de Hammerite gezet. Kokerbalken en onder de skirts in de Hammerrite gezet, dit mag weer op de lasnaad, krik er onder en verf springt er af, ik zit te denken aan wat soepeler en dikker spul op de lasnaad. Hele voortrein zowat in de Hammerrite gezet, neus is er dus af geweest en ook dat bumpermetaal gedaan, echter de bovenste met hittebestendig zwart, dan kan je de primer overslaan. Wissers ook zo gedaan.

En er is nog wel roest gezien op deze roestvrije Nx ;) O.a. een ei op de brandstoftank, moet ik nog even voor de winter doen. Hele bodem moet ook nog, ik dacht even een brug te gaan huren, want op de vloer en al dat zand werkt niet prettig. Achterbumper, hoewel ik vrijwel geen roest zie, gaat er gewoon af.

Motorsteunen, voorste is PU, motorsteunen (extra setje) ook tegen roest behandeld, deze zal SR20DE voor mij persen.

Een afleesbare en instelbare brandstofdrukregelaar, als verloopje is gelast, kan deze er op. Met de injectoren is er ook iets denk ik, dat moet nog en ik heb nu 12 injectoren en 2 rails om te prutsen er mee.

Wishlist
Alles PU
VE motorblok
Remmerij en banden op orde, ABS er af
Underdriving pulley's als ik begrijp te weten dat underdriven juist beter is.
Kat delete, zit er aan te komen
2.5" SSAutochrome header en downpipe
uitlaat na de kat ook wat mee doen, mits goedkoop en geen herriepijp
Stalen remleidingen zullen er ook wel op gaan
Remklauwen kleurtje geven, alleen welke kleur
Powersteeringswitch vernieuwen, deze is kaduuk, merk je vrij weinig van
Stationair gedoe met AAC AICV oplossen, slaat soms de 1e 100meter af of neigt daar naar, dat hoort niet
Oplossing vinden voor expansievat, dat ziet er niet uit dat witte ding onder de kap
Kentekenplaat met dikke letters achter.
Nettere oplossing kentekenplaathouder voor
Glof Kloplampen en dan is die optisch wat mij betreft wel af, vergat ik de witte zijknippers te vermelden. Eventueel als ik hobbyneiging krijg, setje custom achterlichten.
Draadeinden voor de wielen 1 cm langer, kan ik wel gebruiken, heeft niet echt prio momenteel.
Stuurbekrachtingsolie verversen, nog nooit gedaan :P

En ik zal nog wel andere details vinden. Uiterlijk staat er op de Glof lampen na, nog een paar uur kit krabben van de deur en dat soort dingen om het strakker te krijgen, trekbank! Stuurinrichting strakker.

Oh ja, Wouter carb VPB er op gemept met geweld, was maar 1,5cm te lang en VPB achter ook eens proberen, Whiteline swaybar is ook wenselijk maar eerst maar eens de PU door, ik heb de wielophanging dubbel, er kan een hoop voorbereid worden.

keesissan

Datsun 120a FII grijs 1978
100NX 1600 E2 met SR20DE swap matzwart 1993
100NX 1600 E2 black 1995==>sold
100NX 1600 U9 rood 1992==>sold

richardwbb

Dankje Kees! :)

Weer een kleine update, ik probeer alles vast te leggen en voor geintresseerden ook even de tankvlotter wissel vastgelegd, heb je dat ook weer gezien, als je dat nog niet gezien had.

Van BlackOut een Wouter carb VPB overgenomen. Er is verdraaid weinig ruimte tussen de schokbrekertoren en de motorkap, aan de VPB te zien heeft hij bij BlackOut heel lichtjes tegen de motorkap gezeten ter hoogte van de ruitenwissermotor en omdat ik hem mocht opboren naar 12mm gaten en 1,5cm korter maken, wat dus gewoon buigen werd in de bankschroef. Iets om rekening mee te houden dus.

Prima dingetje, voor het geld kon ik hem niet laten liggen en deze VPB is mooi om de tijd te overbruggen totdat ik op de trekbank ben geweest met de auto. Gelukkig staat mijn schroefset nu goed, want dat sleuteltje past er echt niet meer in.

Hmm, wat zou er achter deze smiley welke zojuist een oogoperatie is ondergaan, zitten?

Stekker voor de brandstofpomp, stekker voor de vlotter en nog een stukje bedrading dat net daar langs moest.

De aanvoer en retourslang even afgedicht, want daar loopt wel brandstof uit anders. Met grote platte schroevendraaier duwen en WD40 wilde het nog niet, dus maar met de tang de slang verdraaid tot dat die losschoot. Beetje link want die slang wil wel scheuren, maar als die los zit heb je hem er zo af.

Nog even een stekker losmaken van de brandstofpomp welke is doorverbonden en dan draai je de vlotter er op deze manier uit. De 2 slangen welke ook zijn doorverbonden zitten binnenin met klemmetjes en haal je zo los, want die slang is niet verdroogd.

Hier zie je de gradenverdeling op de vlotter, er zit een klein dingetje dat contact maakt en samen met die sensor, vermoedelijk voor het oranje lampje dat gaat branden als je tank echt leeg dreigt te raken (dan rijd je al een tijdje in het rood) hebben tezamen 3 draadjes, toch wel kunstig gedaan, zo'n meter op je dashboard.

Overigens was de vlotter niet lek, tenminste, daar leek het niet op, ik kon niet ontdekken dat er brandstof in zat opgesloten. Waarom deze dingen dan zo'n afwijking krijgen, geen idee nog.

Na het lezen van het SR20 forum, eindelijk iets geprobeerd wat ik al lang wilde proberen, het indexen en side gappen van bougies. Indexen is de massa-elektrode naar de uitlaatzijde in de cylinderkamer laten wijzen. Hierdoor wordt de vonk zo direct mogelijk aan de binnengekomen brandstof blootgesteld. Dit levert nog niet een halve PK op maar het is wel weer iets om zuiniger te kunnen rijden. Vandaar de markering op deze bougie. Helaas kreeg ik er maar 1 helemaal goed, 2 half half en 1 wilde helemaal niet. Hier zijn ringen voor te verkrijgen:

http://www.amazon.com/Moroso-71910-Spark-Indexing-Washers/dp/B000COS7AO

Het side gappen is veel interessanter, het was direct merkbaar, de redline weer iets hoger gekregen zeg maar (ik bedoel dus niet de redline van de fabrikant, maar het juiste moment van schakelen per versnelling, wat steeds lager zal liggen)

Even met Edding afgetekend, zoals voorgedaan op het SR20 forum.

En Dremelen maar. Later even de luchtspuit er langs en uiteraard er op gelet dat er geen braampjes achterbleven.

Met een voelermaat de elektrode afstand weer goed gezet. Overigens heb ik ze nu iets wijder staan, dat kan wel met een NA motor en rijdt ook zuiniger. Nissan is er zelf ook niet al te duidelijk mee, 1 tiende mm tolerantie bestaat en over de juiste warmtegraad van de bougie, mag je ook zelf kiezen van ze.

Oh en die voelermaat heb ik al 20 jaar en heeft ooit een nachtje in de regen mogen doorbrengen...  :-X

Ontsteking ook maar meteen gesteld, hoewel dit niet nodig is voor het side gappen en het allemaal nog ietsje vroeger gezet, nog geen detonatie te bekennen in elk geval.  ;D Zo moeilijk is het ook niet!

Met Datascan even een speed trial gedaan, van 0 tot 100. Het was even wennen, want de eerste keer begreep de software het even niet en kwam ik op 3,86 seconden uit. Zou een aardig 0 - 60 tijd geweest zijn. Filmpje heb ik niet want mijn Nokia heb het begeven.

De tweede keer schoot ik door de handrem heen, dus daar kwam een slechte tijd uit en de 3e keer heb ik maar even vastgelegd:

Dit was met lekke uitlaat. Er zit nog iets meer in, want het ging niet helemaal goed met de koppeling. Echter om nu weer een paar runs te doen, waarom zou ik, op Action olie en schrale bougies  :P

Ik heb dit vastgelegd om te bekijken wat een header nu gaat schelen en zonder kat en of met de brandstofdruk nog iets te doen is.

7,76 sec. Ik weet niet wat ik heb gemeten maar het is wel  8) ;)

Dat is sneller dan Zeurdoos :P Maar Zeurdoos, ik heb even gekeken wat je zou doen op Zandvoort voor de Tarzan bocht (en ja die software is wel vrij nauwkeurig te krijgen) 180 echte kilometers voordat je echt in de ankers moet.

TimTube

Ginko

Goed bezig geweest Richard. 

Werkt die non-verstelbare VPB ook of heb je dat nog niet echt uitgeprobeerd?

richardwbb

Het gaat niet snel maar wel goed. Hoofdbrekens genoeg nog hier, bijvoorbeeld de draagarmen eventjes los maken en weer terugplaatsen en als het tegen zit een ander subframe er onder hangen, wat er dan allemaal op zij moet joh.. :(

Als het nu geen DD was, was het anders geweest wat dat betreft. Ook merkte ik vandaag dat met behoorlijk lege tank, dat die net onder een kwart zakt en dan nog iets verder, dat de auto steeds feller wordt. Leuk zou je zeggen, maar dan begint hij armer te lopen en dat zou nog wel binnen de toleranties moeten zijn, maar dat is deze auto al niet meer ;D Misschien toch maar eens kijken naar een Walbro. Een AFR meter zou ook wel chill zijn. En ook iets farreaching, ik heb een extra ECU, eens kijken of daar nog wat aan te DHZ'n valt. Maar eerst maar de motorsteunen, want die eh, zijn echt op.

Wat betreft de VPB, die heb ik nog niet echt kunnen uitproberen, de Wanli S1080 bandjes zijn nu niet de beste (maar ik heb er wel al 5 jaar op gereden met de carb. Toen rolden ze op een gegeven moment iets teveel over de weg, dat is nu niet meer zo met de schroefset welke ik toen niet had. Echter, ze zijn nogal alles of niets. Met niets bedoel ik dat de auto onbestuurbaar wordt en de verkeerde kant uit zal gaan (dus niet wil gaan). Dus wat dat betreft heb ik de VPB nog niet volledig kunnen testen, want waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of de auto net zo stijf zal reageren als ik links of rechts de hoek omzeil, want door het kromme chassis is de rechterkant stijver.

Dat is nu net de kant waar deze VPB minder stijf is en omdat ik de gebogen buis aan de andere kant, welke hoger staat, echt een centimeter naar binnen heb gebogen, is die daar vermoedelijk nog stijver. En warempel, dat komt goed uit hier :P

Wat ik direct merkte, bij 100km per uur op de snelweg, is het chassis rustiger geworden. Het onafhankelijk stuiteren, een eigenschap van de K-Sports, is nu gelijkmatiger en veel minder irritant. Toen heb ik achter nog stugger gezet en voor niet zo heel stug, dan krijgt die het vermogen wat beter op de weg en het is weer een stuk acceptabeler. Meer stukken snelweg dat het wel oke is, het stuitert maar niet tot vervelens toe.

Ik ben daarom wel benieuwd hoeveel je uit een setje K-Sports kan halen. Dat ze stuiteren als eigenschap hebben, is vrij belachelijk voor een schroefset bouwer, maar na de 14 en 17 inch banden er op gehad te hebben, waarbij de 14 inch toch echt meer stuiter opvangt dan de 15 inch, rijdt het met 15 inch opmerkelijk beter, dan 14 inch. 17 inch is niet te doen.

Dus dan denk ik dat K-Sport er vanuit gaat dat je met 15 inch gaat rijden. Ik heb een tijdje onuitgelijnd moeten rijden met de schroefset en dan was 35 op een klinkerweg niet te doen, wat na uitlijnen al 50 werd en met de 15 inch acceptabeler (overigens beide snelheden, test snelheden, dat zou de levensduur van de hele auto niet ten goede komen) dus een VPB is wel een terechte upgrade.

Ik ben benieuwd wat de swaybar upgrade zal doen en wat betreft het stelbare, heb ik nooit mee gereden, ik vond de Celica met VPB welke via het schtubord liep en ook niet stelbaar meer er op reageren, maar deze wil ik ook niet meer kwijt.

En ik denk dat een niet stelbare momenteel niet bepaald zal passen bij mij.

keesissan

en de beunhaas is weer lekker bezig hahaha

nee hoor goed op dreef richard

Datsun 120a FII grijs 1978
100NX 1600 E2 met SR20DE swap matzwart 1993
100NX 1600 E2 black 1995==>sold
100NX 1600 U9 rood 1992==>sold

Hellraiser

Goed bezig, Lekker op dreef zie ik,

Goed verhaal en goed uitgelegd (Y)
Nissan 100NX 1.6 carb `93 antra
Nissan 100NX 1.6 inj `93 rood

Mojo

Richard, dat je auto feller wordt naarmate de brandstoftank leeg raakt, komt niet omdat hij armer gaat lopen, maar omdat er minder gewicht in de auto is ::)

Cruisin' in my Nissan, driving along the Road to HellMojo's Law: Everything WILL go wrong the first time around.

richardwbb

Ikke!? Beunhaas? :P

Welnee joh :P

Dankje Hellraiser, altijd fijn om te horen dat mensen mijn post een nuttige vinden! ;D

Mojo, hij gaat armer lopen. Die 30 kilo brandstof, als ik die weer meeneem is dat inderdaad ook wel te merken. Waarom verandert het motorgeluid anders?

SpitFire

denk dat die verandering van motorgeluid tussen je oren zit  ;D
Nissan 100NX 1.6 carb - RIP
Nissan 100NX 2.0 GTI - RIP
Mazda MX3 1.6 - SOLD
Honda Civic 1.5 DXi - RIP
Mitsubishi Carisma 1.6 LE

..::=> No Past - No Future - No Problems <=::..