Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen330

Maar Richard.. (ik lees niet het hele verhaal hoor)..
Zie ik nou Techno olie van de action?

....Doe dat nou niet... da's zo zonde
Nissan 100nx GTI Turbo --> exit
Nissan Micra K11 super S Trackday car --> Sold
Nissan Primera P11 GT --> sold

Nissan 100nx 1.6 Custom Showcar
Nissan Micra K11 Aztek nr. 6/180

Fast & cheap isn't reliable,
Cheap & reliable isn't fast,
Fast & reliable isn't cheap

rond1203

Citaat van: Jeroen330 op 24 jul 2010 - 09:41

want?

Sa_Reno

Citaat van: rond1203 op 24 jul 2010 - 12:14
Citaat van: Jeroen330 op 24 jul 2010 - 09:41

want?

Eeuwige discussie van 'anoliebeten':

Leesvoer met oa het volgende:

Citeer
Additieven (dopes) zijn stoffen die aan motorolie worden toegevoegd om de eigenschappen van de olie aan te passen aan de eisen die de motor stelt. Zo zijn er additieven die corrosie tegengaan, temperatuureigenschappen verbeteren, en nog veel meer additieven met andere functies. Additieven moeten op elkaar en op de olie worden afgestemd. De juiste additieven zijn enorm belangrijk in een olie en de benodigde kennis bij fabrikanten gaat erg ver. De kreet "olie is olie" kan bij fanatieke aanhangers van die kreet dan ook tot ,voor hen, verrassende motorschades leiden. Het kopen van olie van een serieus te nemen merk is van GROOT belang.

http://www.viragoclub.com/index/html/olie.html

Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

richardwbb

Ik heb 4 liter Elf 10W40 in de schuur staan, Wat voor Elf weet ik eigenlijk nie, heb het bij de garage gehaald en de 1.6i ging daar van los.

Ik kan maar weinig vinden over dopes, maar dat ik daar liever wat meer voor betaal dan ze niet voldoende te hebben, is zo. Echter, sommige producten vind ik slecht, terwijl ze wel goed zijn, dan is de prijst prestatieverhouding zover uit evenwicht dat het duurkoop is en dus inferieur. (Het is maar hoe je hier tegenaan wilt kijken :))

http://www.autozine.nl/text/187.html

Lees maar, de inleiding en de eerste kolom kan je wel overslaan, het interessante  begint meteen in de 2e kolom.

Wat ik zorgelijk vind, is dat de typegoedkeuringen van de oliesoorten nu niet bepaald duidelijk zijn en claims van motorolie in reclames helemaal ''wasmiddel'' zijn. Wij kunnen redelijkerwijs niet in de olie kijken of in de motor waar de olie in heeft gezeten.

Wel heb ik nog 1 detail vergeten te melden. Op de Action olie heb ik de motor even gestart, motor was nog warm, maar niet heet, echter de bobine kabel lag los. 1 cylinder ontstak heel eventjes, dat is wel WTF. Zeker niet iets dat wenselijk is. ;)

Ondertussen is mijn Nx momenteel even subject voor de Action olie. ;D
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Sa_Reno

Citaat van: richardwbb op 24 jul 2010 - 16:28Ik heb 4 liter Elf 10W40 in de schuur staan, Wat voor Elf weet ik eigenlijk nie, heb het bij de garage gehaald en de 1.6i ging daar van los.

Helemaal los in de zin van goede prestaties of juist de soep in?

Edit: Interessante link! thx

richardwbb

Ik kom al 12 jaar bij die garage en de olie vond ik daar altijd al duur. Maar ik zag ook de eigenaar en zijn broers met leuke auto's zelf dingen testen, met name banden. En hun antwoorden op mijn vragen zijn altijd heel goed.

Eerst was Pennzoil het merk, toen ik dat merk hoorde had ik zoiets van hua hua, dat is net zo middelmatig als andere olie. Ook las ik een keer in de Consumentengids (echt lang lang geleden) dat de Brega olie van Brezan als beste koop uit de bus kwam. Direct halen dus. Nu krijg ik daar een prijs dat ik wel verder zoek. Zo ga ik geen bakolie van 15 de liter halen als ik voor 19 de liter incl. verzenden Redline MT90 in huis heb.

Nu zou je moeten weten wat Redline MT90 is en waarom ze op de Amerikaanse fora stellen dat er maar 1 bakolie is voor het type bak dat in de Nissan hangt.

Maar goed, alle ervaringen op een hoop, de Pennzoil was duidelijk merkbaar beter, de Brega was heel prima maar ik reed op LPG in een Celica 2.0 en ik dacht dat die snel was. Nu ik deze Nx rijd weet ik dat dat erg meeviel. Maar Brega is goede olie, ik heb er meerdere positieve dingen van vernomen, ook garagisten en geen enkele negatief.

De Redline, DTA Motorsport verkoopt dat in Nederland. Voor een mooie prijs. Rete goed spul.

Wat betreft de Elf, dat heeft de garage nu omdat Pennzoil niet meer bestaat. Nu is de 1.6i gewoon afgetapt en dus zat er een halve liter versleten olie in en uiteraard wat stroop, dat weet ik niet. Wat ik wel weet, na verwijderen kleppendeksel, opvallend goudkleurig alles en geen zwarte sludge op de kettinggeleider of dat andere plaatje. Dat heeft deze Nx wel.

Het duurde even met rijden, was al meteen beter, maar na 3000km begon de motor racegeluid te produceren, zuiniger, meer vermogen, auto leek 50 kilo lichter te zijn geworden.

Dus voor mij werkt Elf. Het heeft 10W40 codering en dat is iets anders dan de sterk afgeraden raceolie, maar Elf zit wel in de Formule 1 zeg maar. V-power volgens mij ook.

Dat ik met de Elf meer betaal zonder te weten wat het nu oplevert is zo. Ik ben daarom ook erg benieuwd, nu de Nx op de Action olie ook merkbaar los komt, flikker ik die olie wel gewoon weg straks. Ik heb nog een 4liter can Action olie staan, het moet bruin zijn, ik wil de Elf olie de optimale kans geven en ook vaststellen dat dat beter presteert, anders ga ik lekker verder zoeken :P

Dus als je met olie in de weer wil, de carterpan losmaken en die rommel er uit halen is echt de moeite waard.

Wat betreft de Action olie, bespeur ik dat in het laag alles meer dan prima gaat maar na de 6000 lijkt het wel een weerstand te worden. Of dit nu de kleppen zijn die ik aan gort aan het rijden ben of juist dat de olie wel goed is en niet dat waterige dat ik er in had zitten (vanwege de additieven) Het kan ook zijn dat ik nieuwe zoemgeluidjes krijg uit de motor, dathet dus juist wel beter is. Ik verwacht dit niet te gaan vaststellen met zekerheid.

1 ding weet ik wel, de olie X, waarbij ik heel netjes gevraagd heb aan de verkoper welk merk het nu was en dan het bekende antwoord, gewoon goede olie!!! Dan denk ik bij mijzelf wil je mij voor de gek houden of jezelf?

Maar, de Action olie is nu al beter dan olie X, in elk geval tot de 5 a 6000 toeren en we hebben het wel over een gefokt blok he, ook al is die zo goed als standaard. Ik denk wel dat je met de GA16 beter af bent, maar zeker weten doe ik dit nooit.

Wat opvalt, koude start beter, rinkelende ketting minder, rilleril geluid minder (maar dat kan spontaan weer toeslaan, heb meerdere starts nodig omdaar iets over te kunnen zeggen) en de compressie is beter. En dan heb ik het wel over olie X toen de auto net 15km had gereden er op.

Jammer dat ik niet weet wat olie X is, dat was pas een referentiekader geweest. Of Pepsi proef zeg maar.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

ries19

ik snap wel dat jou toetsen er af vallen whahahaha. met zulke verhalen krijgen ze wel wat te verduren whahahah neej hoor geintje (K)

kleppendeksel ziet er netjes uit
Wie mooi wil zijn moet pijnlijden en wie laag wil zijn moet omrijden.

richardwbb

Die letter E trok zijn eigen plan denk ik, maar de vorige eigenaar had iets vreemds met het touchpad en cursor toetsen die heb die flink gemold merk ik nu. Eigenlijk heeft ie dat hele toetsenbord al aardig in de vernieling getikt. Nou ja, ik heb een berg reservetoetsjes nu :P

Kleppendeksel heb ik gekocht van Jeroen330. Daar is hij 4 dagen op bezig geweest zei hij. Dat had ik zelf niet volgehouden denk ik. Die ringetjes weer flex maken was 2 uurtjes en toen was het al laat en toen dacht ik laat ik het deksel ook even goed aanpakken, daar kan ik nu goed bij, ook 2 uurtjes.

De eerste persoon welke ik er naar liet kijken zat er alweer met zijn vingers aan ;D

Sa_Reno

Wat voor boutjes heb je hier voor gebruikt? Koper?

richardwbb

Welke boutjes bedoel je? De carterpanboutjes waren originele, die kan je beter ergens anders halen en hergebruik bleek achteraf ook geen groot probleem. Maar ik sta niet graag met lege handen met een gedemonteerde auto op 4 bokken en 5km verwijderd van de Praxis.

Sa_Reno

richardwbb

Ik ken geen koperen boutjes. De dopjes zijn origineel Nissan en de goudkleur komt van het galvaniseren (neem ik aan) tegen corrosie. Deze zijn wel netjes te houden als de boel maar schoongehouden wordt.

De ringetjes zijn metaal met rubber er in verwerkt, ook goudkleurig en nu dus staalkleur. Die zullen wel gevoelig blijven tegen corrosie. Ik heb ze wel met chroompasta gepoetst en later in de teflon gezet. Je zou zeggen dat dit niet zal helpen, maar dit helpt wel.

Deze schoonhouden wordt lastiger, maar ja, ik spuit de motorruimte met regelmaat schoon en ook de modderkuipen aan de onderkant zitten er gewoon, doe je dit niet heb je het zand tot aan de onderkant van je motorkap staan en rot alles versneld weg.

Jou 1.6 kleppendeksel heeft een schroefje met rubber ringetje. Dat is ook 1 geheel. Ik weet niet wat ze nieuw kosten, maar dat zal ook wel erg veel zijn en je hebt er maar 10 nodig of zo. Ik kreeg een prijs van 6 euro per stuk dacht ik en had er slechts 13 nodig. In elk geval waren die boutjes net zo duur als het gepolijste deksel van Jeroen330 overnemen, dus die dingen hebben een marge van 10 duizend belachelijke procenten of zo.

Ik raad je aan geen originele boutjes te halen bij Nissan, of het moeten er twee zijn of zo of niet speciaal, in de zin van dat een Praxis bout ook zou passen. Het is echt niet te betalen, aan de andere kant had ik 2 boutjes nodig van de koppelingshouder, dat was nog geen 3 euro. Ga je al die boutjes van je zijschermen en van de bumper doen voor het mooie, gaat het ook tegevallen de Nissan prijs. Mischien dat ik daar nog zelf wat aan ga proberen. Ook die achterlijke kruiskopschroefjes op de fuelrail bijvoorbeeld wil ik weg hebben, die kunnen zo vastrotten dat ze er niet onbeschadigd af komen. Maar inbus is duur bij productie en dat schroefje boutje zit ook een marge van over de 1000 procent of zo, op.

Wat je kan doen is even 1 boutje van je eigen deksel los maken, dat zou geen groot probleem moeten zijn als je hem maar weer terugdraait voordat je de motor start. De rubberpakking zou het nog wel moeten houden en doet die dat niet meer, die ging je dan toch wel snel vervangen toch? Tot die tijd die schroef niet loshalen :)

Wat betreft dat boutje weer strak maken wordt lastig, je kan polijsten wat je wilt op een kruiskop, dat wordt niet mooi. Ook de dopjes welke ik heb waren niet te polijsten, je komt er niet bij.

Ik zou de oude trachten her te gebruiken. Mochten mijn ringetjes toch gaan roesten, dan wordt het hittebestendig zilvergrijs er op.

Voor de boutjes van de zijschermen en zo wil ik toch wel graag origineel. Ik heb kilo's boutjes van de sloop Nx'n en mischien komen daar nog genoeg z.g.a.n. boutjes uit, want je komt ze tegen in de auto waar ze niet corroderen. Of daar toch ook maar RVS inbus, kan ook leuk staan. Het moet bij mij origineel of nog wat cooler, daarom staat de fuelrail op de lijst van aan te pakken delen, die gaat ook weer glimmen.

Nou ja, boutjes poetsen ontspant wel lekker. Voor sommige klussen is geld nodig of assistentie of moet uitbesteed worden dus dan kan er ook wat ontspannen klusjes tussendoor. Maar blij wordt ik er niet van.  ^-^

Sa_Reno

Hoe polijst jij je boutjes eigenlijk? (waarmee?)

richardwbb

Staalborstel :)

En dan zijn ze gelijk wel corrosiegevoelig. Ik heb ook zincspray gebruikt, dat is grijs, kopervet. Maar die zitten niet in zicht.

Blijft er vocht liggen op de bout welke geborsteld is, zoals die van de accubak, die zijn in 1 dag weer bruin.

Ik had nog even een halve poging gedaan om een galvanisatiebadje voor weinig te kopen ergens. Is nog niet gelukt.

De ringetjes met schuurpapier korrel 100 en dan Dremel met polijstpasta.

Het is dus nog niet geperfectioneerd, voor zicht boutjes grote aantallen ben ik er nog niet bepaald uit.

Ik heb de grotere bouten spuiten nog niet geprobeerd, maar de kleur gaat dan ook meespelen en andere boutjes zijn bij mij met de staalborstel gedaan en corroderen niet, dat zijn de bouten welke flink warm gestookt worden door het blok.

Overigens is bij mij vrijwel alle roest weg onder de kap, op het spruitstuk na, een tijdje de Nx laten stilstaan op een vochtige 'groene' plek heb ik nog niet gedaan, dus hoe dit allemaal houden gaat.

Sommige heb ik al opnieuw gedaan of vervangen voor een gegalvaniseerde uit de berg met Nx boutjes.

Andere boutjes, zoals bij de modderkappen onder heb ik hergebruikt en niet echt vast gezet, daar willen ze nog al eens breken en zo, moet allemaal nog wat op gevonden worden hier.

richardwbb

Waar zal ik beginnen vandaag.

De raamlijsten geleverd door ries19 zijn door Grover gemonteerd. Ze zijn weer als nieuw, zo mooi heb ik ze er nog niet op mijn Nx gehad!  :D

Er zitten vier klemmetjes onder elke lijst, een groene, twee grijze en een witte geloof ik. Of was er ook nog een blauwe. In elk geval goed geregeld door Gabie, ik had precies voldoende klemmetjes van 6 raamlijsten en op 1 extra linker raamlijst, was de rest toch wel aardig total loss gegaan.  :-\

In elk geval heb je ze allemaal nodig, de klemmetjes hebben verschillen de lengten en anders willen ze niet klikken, dan kan je ze alleen nog kitten. Het windgeruis is een stuk minder nu, ik dacht dat er wind door de luchtinlaat van de ventilator kwam maar het bleek dus de turbulentie te zijn veroorzaakt door losgezwabberde raamstrips. Dan weet je nu ook hoe ze zo slecht kunnen worden, dat spul is gewoon niet gebouwd op een beetje wind.  :-X

Dit is de plakbandtuning. Uiteraard dacht er weer iemand te weten dat ik anders mijn spoiler zou verliezen. Maar nee hoor, de spoiler heeft een zachte rand welke een beetje losliet en ook de 2 sierstripjes, links en rechts van het derde remlicht, daar was nog maar 1 klemmetje per kant beschikbaar. Samen met Grover dit weer netjes gemaakt, ik heb nu ook Sikaflex 'komt niet meer los kit' om nog wat andere dingetjes voorgoed vast te zetten. Hoewel een klein beetje Sikaflex vaak nog wel los te snijden is. Een hele bodykit er mee vast zetten werkt gewelidig, totdat er onder bijvoorbeeld gelast moet worden. ;D

De nieuwe velgen. 15 inchjes deze keer. Budget van de maand ging hier door het plafond, door onder andere een nieuwe koelkast nodig. Dus ik heb de meest foute velgen van een Seat gezocht en warempel, dat staat nog leuk ook. Dit mede omdat even 4 nieuwe velgjes halen uitgesteld wordt en wat ook nogal tegenviel, zelfs deze 15 inch is groter in omtrek en toch ook wel wat zwaarder, nu wil ik helemaal graag de kat er onderuit hebben en dat RVS pijpje er onder.

Gewicht en omtrek van originele velgen is echt een gemis, nu vraag ik mij ook af wat die afstandsmeter nu aan het meten is nog en ja ik ben (weer) chagarijnig vandaag. 8)

Het raam monteren met de blauwe zonneband en ook zelf een zonneband plakken ging dermate fout, daar zijn geen foto's van gemaakt.  ::)