Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

@Mark         LOL!

@Sander Kratje bier dat ik daar minstens 3 keer zo lang over doe :P Maar ik zie nu wel in hoe het makkelijker kan. Hopelijk krijg ik nog een kans.

Lachen met Isaac, alleen heet hij Danny

Ladybug op haar ruggetje

Toen ik een van de lijsten van de voorruit er uit trok, kwam er in the middle of november, een kern gezond lieveheersbeestje tevoorschijn, welke beschermde soort zijn. (In België).

To the Batmobile!

Praise the lord I saw the light. (mijn camera is nu na de zoveelste keer op beton stuiteren ook de weg kwijt ;))

En sloper!

Happy end.

Eigenaar van de groene eiste van mij dat ik jullie zou vragen wat voor chassis er onder lag. Wouter mag niks zeggen, die raadde het in 2 keer. Hint: Happy end!  ???  8)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

DJ Ramonski

De auto onder de NX ligt is volgens mij een Volkswagen Scirocco. Zeker als die origineel zijn het best leuke autootjes. Maar jammer genoeg zelden nog origineel te zien en allemaal in het bezit van 'petjes'
Koos NX-Loos
Nissan 100NX 1.6 SLX+ E2 (1993)
Honda Civic 1.4i Jewel (1998)

Mark B

Een van de weinige VW's die ik wel mooi vind ::)

richardwbb

En weer in 1 keer goed, bij DNA wisten ze het ook meteen. Dat zal de Scirocco eigenaar wel goed doen denk ik, die liet me ook heel duidelijk weten dat er wel een VW logo op zit maar dat het ontwerp van Karmann is. Kennelijk dat ie daarom wel kan :P
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Hameltje

Citaat van: DJ Ramonski op 23 nov 2009 - 09:36
De auto onder de NX ligt is volgens mij een Volkswagen Scirocco. Zeker als die origineel zijn het best leuke autootjes. Maar jammer genoeg zelden nog origineel te zien en allemaal in het bezit van 'petjes'

Onzin....

Peugeot 307 SW 1.6
Nissan 100nx 1.6i

Nissan 100nx 1.6 slx (sold to crum)(RIP)
Nissan 100nx 2.0 gti (sold to spitfire)(RIP)

SR20DE

pssttt... hameltje heeft op z'n tijd ook een petje op :D

Aphelion

Voor wie zich afvroeg hoe bovenstaande wagen op onderstaande foto er ooit uit zag  ???

::)

En ik quote:
Citeer
r1ch says:
ik mis nog de foto's van het nx 2000 op de kap 

Bij deze ons bewijs dat het een top auto was:

Nissan 100nx 2.0 GTi 1992

SR20DE

je bedoeld bovenste auto. ;)

richardwbb

richardwbb

Kerstspecial ;D

Dit is mijn nieuwe sleutelhonk, eerste kerstdag en lekker met tempo 0 aan mijn Nx werken :) Echt een buitenkans, want dit vind je niet zomaar in Almere, van alle gemakken voorzien, behalve een Walkin Fridge :P

Ben ik lekker aan het sleutelen, krijg ik Javaanse loempia's met een bakje koffie, me kerst was al goed begonnen maar dit was toch wel heel erg lief van de vrouw des huizes!

Eindelijk even de verfbrander op de No Fear sticker losgelaten, die kan echt niet op een antraciete Nx. Wel een pokkeding, lekker UV bestendig die sticker, hardstikke dun ook. Brillo met remmenreiniger haalde overigens de achtergebleven lijm gemakkelijk weg. Ik ben blij dat dit soort stickertroep niet op de lak zit zeg. ;)

GTi mislamp beugels en sleepoog even flink in de verf gezet, vanwege de bruine sloper.

De Nx heeft een tik gehad en je ziet goed dat het chassis daar is gaan vouwen in die roesthoop (van mijn roestvrije Nx ;)) Dit is een mooi voorbeeld van wat een schade kan doen met je auto, de verf springt er af en de tijd doet de rest. Overigens moet de binnenkant ook nog maar de boel gaat toch nog verder uitelkaar en alles op zijn tijd.

Dit roest voorlopig niet meer! De bruine puntjes die je ziet is nog steeds roest, ik had de verf iets te veel opgewarmd, maar er zit een 2e laagje op.

Ik wilde de TPS en het ontstekingshuis nog swappen, omdat het niet uit te sluiten is dat daar problemen in zitten, maar het was al half elf savonds dus dat moet maar op een andere kerstdag dan :P

BlackOut

eeeuhm brillo staalsponsje gebruiken op je ruit??
is niet echt slim richard ;)
de kans bestaat altijd dat er krassen komen
heb het al een keer mee gemaakt per ongeluk paar keer met een scotch brite langs een ruit gegaan en er zaten wel degelijk krassen in

richardwbb

Ttis nog wat frisjes soms en een auto op bokken is ook niet altijd alles, maar tjonge wat kan ik ineens veel doen en mijn lente planning alvast inkorten :) (maar dit keer mijn post niet :P) Tip: geen zin in motorregelbla, lees dan alleen de laatste drie alinea.

Ik heb al een hoop dingetjes gedaan, eigenlijk moet de GTi lip er op en de schroefset er onder, dan is ie wel strak. Maar wat een tralala dat daar aanhangt, dat ik het toch maar in fasen doe :) Oh enne motorisch wilde ik ook wel wat (en van dat 1 op 8 rijden af)

In mijn vorige post liet ik die roestvouw zien, dit is de bovenkant, die zit inmiddels ook lekker in de verf en ik heb het meteen grondig aangepakt. Ik had al wat losse draadjes, stickers, rare tiewraps en frutsels onder de kap verwijderd, ook even de bougiekabels netjes gemaakt, die zijn voor een 1.6i en te lang. Nu had ik van de sloop GTi een hoop van die grijpertjes over, dus ook de gaskabel, benzineleiding en vacuum zit nu net iets netter. Ik wil de gaskabel evenals dat stomme zwarte potje bij het kleppendeksel ook uit zicht hebben, maar daar voor moet ik eerst even langs Brezan. De radiator die je ziet, die is van de airco, de radiator van het KV is er al uitgehaald. Dat ding moet echt weg. :)

Beetje vertekend beeld, maar de motorruimte is opgeknapt ten aanzien van de eerste foto en dat zie je niet direct, maar ik heb slangenklemmen en boutjes opgepoetst, corrosie verwijderd, hitteschild aangepakt, ontstekingshuis, maf en thermostaat huis ook maar even en de radiatorsteunen ontroest en zwart gespoten etc etc etc. Ik wil het graag onder de kap ook netjes maken en alles wordt zoveel mogelijk zwart. Ook de radiator en nog een hele boel andere dingen opgepoetst (zodat de corrosie weer zoveel mogelijk op 0 is gezet) en dit blijf ik doen bij alles waar ik langs ga. (En zo kom je wel op 1 dag werk met thermostaatje vervangen actie :P)

Nu heb ik de AICV, AAC, TPS, MAF vervangen, ontstekingshuis ook maar en dus de thermostaat. Nu is alleen de neutral switch nog een echt probleem en warempel, ik denk dat die nu wel consequent blijft in verbruik. Ik had al van Pietjuh en SR20DE vernomen dat een te vroeg openende thermostaat problemen geeft en slecht brandstofverbruik geeft, maar ik kon gewoon niet geloven dat je dan ook 25% minder ver komt op 1 liter. Ik denk ook dat mijn 1.6i hier last van had, maar dat is een gietijzer blok wat makkelijker op temperatuur blijft en deze is alu. Het bleek ook wel bij het opwarmen om met Datascan te stellen, met de nieuwe thermostaat ging deze pas veel later open waardoor het blok gewoon beter op ideale temperatuur blijft. De dutycycle was in het begin 3.5 bij stationair met alles nog ruk dus, inclusief de VERKEERDE AAC op deze auto en nu is dat 1.8. Voor mijn gevoel kan die nog ietje lager maar veel zal het niet zijn denk ik.

Nu had ik een foto gemaakt van de juiste AAC, daar is het spruitstukje iets anders, niet 1 rond hoekje maar ronder. Tijdens het wegschrijven van de foto was de accu van de camera leeg, dus ik kan het niet bewijzen. Wel zie je hier een veer zitten en de AAC van de SR20DE highport heeft niet eens een veer! Het juist passende spruitstuk (echt vierkante millimeters) zorgde meteen voor een auto die toch al teveel brandstof kreeg en stond gewoon zwarte kringen te maken op de vloer en 2 minuten te hikken van de bagger).

Wat nu het vervelende voor mij was en mij het bos in stuurde, naast het hoge stationair en maar slecht van toeren naar idle gaan, de verkeerde afstelling van de TPS en het niet functioneren van de thermostaat (motor loopt dan veel te rijk) dat de auto na de ontsteking in orde gemaakt te hebben, al aardig de klinker(tjes) uit de straat trok en door veel gekl**t van mij ook nog redelijke rijeigenschappen te geven was, want wat was het nou, de benzinemeter bleef maar duiken en de bougies waren schraal. Dit kwam door de veel te ruige AAC die er op zit en ik zou zeggen dat die van een lowport is, maar nergens niet te vinden op internet. En het stomme geval wil, maar achteraf logisch, is de motor eindelijk opgewarmd, doet hij redelijk normaal, want dan doet de verkeerde AAC maar een paar procent van wat die kan en valt het niet zo op allemaal. Maar dat slurpen hou je wel, want de thermostaat staat altijd open. Echter die had er ook zin in mij in de war te brengen en als je de ene keer 1 op 11 rijdt en de andere keer 1 op 8, ga er dan gerust vanuit dat je thermostaat naar de kn*ppen is, want ik dacht dus aan de MAF of lamba en die vermoedens leken mij bevestigd in Datscan, dus ik heb elke tank een tientje aan brandstof weg staan gooien (en bijna een nieuwe lambda gehaald, terwijl ik 2 goede heb), maar ik was dus vandaag voor 14 euro klaar met het vervangen van een thermostaatje.

Wat ik vooral geleerd heb hier, is dat een alu blok echt wel kan zuipen en daarom alleen al de thermostaat (preventief) vervangen een goed plan is. Het was een duur (euro 95) grapje, maar de regelmeuk zoals AICV, AAC, TPS, MAF, Lambda, daar lach ik om nu.

Nu hoef ik alleen nog de neutral switch te vervangen, het is mij nog niet duidelijk wat die nou werkelijk doet en de powersteering switch is ook dood maar wat ik ook doe, mijn toerental blijft gewoon goed bij sturen, dus tja.

Verders heb ik de voorste motorsteun vervangen, corrosie verwijderd met schuurspons, staalborstel, brillo, schroevendraaier en alles wat maar voor handen was en waar nodig weer in de verf gezet. Veel gaten uitgeboord, de 6 mistlampen staan nu in de primer (of in de Kliko) en ik kon er nog net 2 goeie van maken met de Dremel en nu wordt het zachtjes aan tijd om de bumper los te maken en de rotzooi daar op te gaan ruimen. Het is echt geduldwerk, maar die 5 procent die ik nu heb weten aan te pakken, daar hoef ik de komende jaren niet meer naar om te kijken.

De auto is het waard. en glimmen zal ie. ;)

@Roy krassen?  :wow:

grover

in één woord; goed zo (al zijn dit er twee.)

Jeroen330

Nissan 100nx GTI Turbo --> exit
Nissan Micra K11 super S Trackday car --> Sold
Nissan Primera P11 GT --> sold

Nissan 100nx 1.6 Custom Showcar
Nissan Micra K11 Aztek nr. 6/180

Fast & cheap isn't reliable,
Cheap & reliable isn't fast,
Fast & reliable isn't cheap

richardwbb

Omdat het toch weer wat begon te jeuken en ik er tijd voor had, lekker zonder plan wezen klussen aan de Nx en ik blijf gare zooi/ lompheid tegenkomen!

En hoewel ik liever had dat die ophield met dat gefladder, hield een mooie vlinder met sportstrepen (Aglais urticae) mij gezelschap met dit koude weer. Die zou er niet moeten zijn van november tot en met februari:

Lijstje van vandaag:

Lambda sensor maar eens besteld bij Brezan, want ik ben de brandstofslurp meer dan zat, terwijl ik eigenlijk mijn zinnen heb gezet op een 4 draads lambda omdat er toch echt een RVS spruitje op komt. Helaas is het Amerikaanse Bosch artikelnummer geheel onbekend bij Bosch (lamzakken). Zou wel wat zijn 1 heus Bosch deel dat het ook goed wil doen in mijn Japanse naaimachine.

Accu+ pool deugdelijk vast gezet, beetje raadselachtig losgekomen, dus gelijk maar de bekabeling aldaar netjes gemaakt.

Rubber pakking van ontstekingshuis geswapt, stond te lekken ineens. Gek lipje ook verwijderd.

Ontsteking een graadje of 3 terug gezet, krukaspoelie eens bekeken, die zou met dop 27 wel los moeten komen en zal ook echt vervangen moeten worden t.z.t. vanwege onleesbaarheid ontstekingstijdstip. Gelijk even de aircopoelie omzeild met een korte(re) multiriem.

Gaskabel onder inlaatspruitstuk geleid en 3 gekke beugeltjes daardoor kunnen verwijderen zodat motorruimte weer wat knapper is geworden.

Bekabeling bij meest linker relaishuisje 3 centimeter laten zakken en nog een beugel aan het kleppendeksel er uit.

Twee modderkappen vervangen wegens volkomen gesloopt door vorige eigenaar. Ook maar 1 modderkuip weer geplaatst die helemaal was weggelaten. Fijn, carterdeksel vindt dat niet leuk en is een beetje dun daardoor op de hoekjes.

Versterking/ in vorm houder van GTi lip geplaatst en mij wederom verbaasd dat het voor geen meter past na een toch wel flinke aanrijding en ik zie nu zelfs de slechte herstelwerkzaamheden terug tot en met het achterscherm passagierszijde. Nu wil mijn bumperbalk niet op de juiste plek, ongeveer 1 centimeter verschil tot het boutje en het schroefgat. GTi lip zelf past niet lekker en het lijkt alsof de motorkap er scheef in staat. Dat wordt nog een flinke klus met de blikopener.

Injectoren opgepoetst samen met wat beugeltjes en boutjes, want gaskabel was toch er af al.

Voorgenomen om toch wat rubberslangen te gaan vervangen m.b.t. tot het vacuum en een plan geprobeerd te maken om de oil catchcan te lozen samen met dat zwarte potje onder het aanzuigrubber.

Lekkerij ontdekt aan stuurbekrachtiging en vermoedelijk neutral switch anders ben ik zuur.

1,2 liter (!) teveel aan olie uit het carter laten lopen en er gelijk een busje Wynn's wondermiddel ingegooid dat eigenlijk alleen bij verse olie gevoegd mag worden volgens het blikje.  ::)

Geconstateerd dat ik nog weinig begrijp van de emissiegassen die teruggeleid worden en hoewel ik het het liefst afdop o.i.d. gerealiseerd dat je geen overdruk in je blok wil, dus dat zal nog even moeten wachten.

Oh ja, een foto van de motorruimte  ;D

Het proefritje: Bij 6700 toeren hoog tijd om te schakelen en eigenlijk zit de bottleneck nu eens op een logische plek. Trekt nog steeds witte pluimpjes, gemis van aircopoelie is echt wel te merken en bougies zullen nog wel doodleuk lean zijn (mischien toch vacuum lek ergens?)