Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

ries19

zal wel meevallen die hele oliepan zit met vloeibare pakking dus en onderin heb je niet echt druk hoor daar want mijn carter was lek en als daar dus druk op zou staan ongeveer 7 bar als je beetje gas geeft :P dan had het daar wel aardig uitgespoten dachtik zo
Wie mooi wil zijn moet pijnlijden en wie laag wil zijn moet omrijden.

Gouke

Toen ik dit deel eraf haalde is mij niks raars op gevallen dat dit een struikel punt kan zijn ofzo...
Maar ik had mijn blok ook in zijn geheel uit de auto. Altijd jammer als zoiets als dit afbreken gebeurt maar je moet er maar het beste van maken idd. Waarschijnlijk heb je, als je het vol smeert met goede pakking, nergens last van.

Verder goed bezig en ik hoop voor je dat het een geslaagde revisie wordt.

edit: je hebt ook van die vloeibare metaal rommel, voor als je het losse deel weer vast zou maken aan de kap waar het aan hoort.
Nissan 100nx 2.0 GTi rood. Een echte.

richardwbb

Citaat van: Jeroen330 op 26 okt 2010 - 23:35
Deze jongen komt er wel!

Alleen die omweg :P Oh nee, toeristische route :P

Citaat van: Ginko op 27 okt 2010 - 08:37
Jammer van het afbreken.  Maar zo te zien ben je daarnaast, wel goed bezig.  ;)

Daarnaast, haha en bedankt.

Citaat van: Zeurdoos op 27 okt 2010 - 08:43
Das mooi kut kerel mocht je een ander blok nodig hebben ik heb nog een goed blok (krijg je de auto der bij)
Suc6 der mee een ieder geval

Mocht dit plok geheel ontbloffen dan zou ik daar wel oren naar hebben. Er zijn wel 3 dingetjes welke mij nog tegenhouden, de energie welke ik soms niet heb voor het sloop en zeulwerk, nog geen mogelijkheid om een kaal chassis weg te krijgen (wordt doodleuk 85 euro voor gevraagd hier en moet rolbaar zijn...) Okee, daar is wel wat op te verzinnen. Ik hoorde dat ze vanuit Lelystad, toch 2 x 25km het alsnog gratis komen afhalen... Vind ik knap, laat het 250 kilo zijn a 9 cent, zou ik er zelf 22,50 voor krijgen als ik het kom brengen. Wordt nog aan gewerkt. Oh enne, de ruimte is zo beperkt, of het moet buiten staan of ik moet het naar mijn volle schuur leuren, dat laatste staat mij echt tegen.

Had al neigingen al die muren er uit te slaan dan heb ik 4 garages. Denk dat de buren daar niet mee eens zijn :P

Maar, lang verhaal, ik zit nog te dubben wat toe doe, 220+ PK zonder gat, zie ik wel zitten, dus dat is VE, ben ik zeker van die Almeurse Nissan dealer af, het zijn zeker aardige mensen, daar is niks mis mee, maar dat stijfharkige strakke drie sterretjes beleid, met gebrek aan een massakabel  van de kat bijvoorbeeld en whoppa 120 euri voor drijfstanglagers en 12 nog wat voor 1 katalysatorpakking, wordt ik heel e-bay-erig van.

Maar even kijken wat ik vrijdag nu moet betalen, kwam op 141 euro, volgens mij hebben ze zich 15-20 euro vergist.

En waarom krijg jij dit antwoord Zeurdoos? Geen idee, ik denk, ik wilde het even vertellen ;D

Heb ik het meeste nog weggelaten ook :P

Citaat van: michxtreme op 27 okt 2010 - 11:08
dats niet zo gunstig :o nja gewoon rustig aan oplappen allemaal en dan hebben we er straks weer een rijdende gti bij ;)

100% roestvrij met scheef plaatwerk en gare rubbers welke om PU vragen, VE er in trappen (dat gaat wel ff duren, moet nog kosten raming maken en zo, dus kan nog van plan veranderen) maar dan is die ook echt af... Zeg ik nu... :)

Citaat van: Knight1987 op 27 okt 2010 - 12:05
word dat afgebroken stuk van het blok nu niet een zwak punt ivm olie enzo, of is dit een plek waar geen druk op staat.

Dit is inderdaad een zwakke plek. Ik heb retegoeie vloeibare pakking. Ik had dus laatst die carterpan al gedaan, dat vloeibare spul zet uit onder warmte, reageert op o.a. brandstof en olie (sluit nog harder) en is er never nooit meer af te krijgen. Echt lang bezig geweest er mee. Las net de verpakking nog. Stond doodleuk, als het ooit nog open moet (uhu) die dan met je vinger wat motorolie over de nog vloeibare pakking voordat je het deel monteert... Dat durf ik niet straks met die oliepannen, moet het maar een keer proberen op iets simpels als een thermostaathuisje of zo.

Maar er is wel een klein beetje drukverschil in het blok natuurlijk, maar daar gaat deze taaie kauwgompakking wel tegen kunnen. Wat ook nog ter sprake kwam, die krukas die daar zit, als die 125 keer per seconde langs komt zwiepen (7500 rpm), mag de oliepan het blok bijmekaar houden op dat punt. Enige tordering is dan wel te verwachten. Vandaar vloeibaar voor de elasticiteit.

Citaat van: ries19 op 27 okt 2010 - 12:41
zal wel meevallen die hele oliepan zit met vloeibare pakking dus en onderin heb je niet echt druk hoor daar want mijn carter was lek en als daar dus druk op zou staan ongeveer 7 bar als je beetje gas geeft :P dan had het daar wel aardig uitgespoten dachtik zo

Dit gat dat gedicht moet worden zit nog boven de max streep van de peilstok, dus dat scheelt ook weer. Het zal er wel tegenaan spetteren maar inderdaad druk is daar niet en als dat wel zo is, komt het er misschien eerder hier uit dan bij de keerringen :P

Citaat van: Gouke op 27 okt 2010 - 17:13
Toen ik dit deel eraf haalde is mij niks raars op gevallen dat dit een struikel punt kan zijn ofzo...
Maar ik had mijn blok ook in zijn geheel uit de auto. Altijd jammer als zoiets als dit afbreken gebeurt maar je moet er maar het beste van maken idd. Waarschijnlijk heb je, als je het vol smeert met goede pakking, nergens last van.

Verder goed bezig en ik hoop voor je dat het een geslaagde revisie wordt.

edit: je hebt ook van die vloeibare metaal rommel, voor als je het losse deel weer vast zou maken aan de kap waar het aan hoort.

Het is nog geen revisie :P Het is het oplappen van de drijfstangen die rammelen omdat de krukas ze zo vaak op en neer gejaagd heeft. In feite proberen die drijfstangen op alle mogelijke manieren onder deze verticale beweging uit te komen en die lagers moeten dat op zijn plek houden. De speling was namelijk op cylinder 2 en 4 zijwaarts en 1 en 3 hadden geen voelbare speling maar de lagerschalen hadden daar ook hun beste tijd wel gehad.

Zover ik het allemaal kan horen, is de kop in orde, 1 hydraulische klepstoter loopt soms wat achter en de ketting heeft soms en aparte tok geluid met hele warme motor of het was toch de drijfstang. Ook had ik nogal veel trillingen met de header, dus die achterste motorsteun kan dat straks niet meer zijn en de drijfstangen dus ook niet, wie weet houdt dat ketting geklapper ook op en was dat het dus niet. Wie weet. Motor kon namelijk flink heet gestookt spinnen als een tevreden poesje maar ook erg apart doen. Uiteraard doet die nooit apart als een Piet of Jeroen in de buurt is.

Zeurdoos zei het al, die SR20DE van mij is raar. Is zo. ??? :P
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Zeurdoos

Ja als je intressen hebt hoor ik het wel ;)

En een ieder geval suc6 er mee allemaal ;)

richardwbb

Vandaag weer eens wat kunnen doen. Nu de uitlaat er toch half af ligt en de motorsteunbalk ook, een goed moment om eens wat aan de roest te doen!

Zie je die krokante slangenklem? Omdat ik mettertijd een ander blok wil, heb ik het zo gelaten. Zo een slangenklem zorgt ook voor versnelde roest ''in de omgeving''. Wat ook niet echt meehelpt is als de poedercoating op veel plaatsen besluit los te laten. Waarom dit zo is heb ik geen idee van. De sloop GTi is toch 2 jaartjes ouder en dat subframe mankeert niets. Of het moet het schokgolfje zijn geweest wat de auto te verwerken heeft gekregen...

Zo'n beetje alle roest in de Hammerite gezet, de slangenklemmen flink in de PTFE gezet, niet om ze nog te redden, om het afgeven van oxide te stagneren.

Dit soort klusjes gaat gewoon tijd in zitten. De achterbrug is ook een leuke, de Japanse wagen is qua bodem geheel geanodiseerd, op de ''kwaliteits'' slangeklemmen na dan en hier en daar een plastic kapje over de remleidingen bijvoorbeeld. Nu had ik begrepen dat deze auto pas nadat die van de boot kwam, werd gebitumeerd.

Hier zie je zo een kapje/ roostertje zitten. Dat zit onder de bitumen dus en dat is niet logisch voor plastic of voor Japan denk ik (dus een eigen import komt zonder bodembedekking?  ^-^) Dus de remleidingen vertoonden hier en daar een zebra motiefje. Dat is nu met bitumen undercoating van Motip behandeld. Dat kan je best dun opspuiten. Ook vele kleine hoekies die gemist zijn en roest vertoonden, meegepakt. Dat zijn tenslote meestal kwetsbare (las)naden.

Battlestar Epiroestica

Dat zwarte ding met ronde gaatjes, daar komt je motorsteunbalk in. Ingenieus Japans framepje. Ik trof het zowat geheel bruin aan. Geheel afgestoken met een schroevendraaier en tot 2 keer toe weer hoekjes gevonden na drogen welke ik nog niet meegepakt had met de swaffel-kwast. Recht daarboven zit nog een metalen beugeltje, een soort kabelboomhouder, die zo bruin uitgeslagen, dat leek wel een heel goeie blok hash. Daar was niet bij te komen, maar echt, dat vernaggeld je Nx nogal in dit klimaat. Echt een aandachtspunt, want uiteindelijk is je hele voortrein krokant bruin.

Dit is helemaal triest. Die dikke slangenklem heeft er een puinzooi van gemaakt. Op de brandstoftank. Ik denk dat ik wel een beetje pech heb gehad, maar serieus, let hier op bij je Nx. reparatie hoeft niet duur te zijn maar het zuigt om de brandstoftank te laten zakken. (staat wel in de planning, ergens in 201X). Zal wel moeten ook, de roest is al overgeslagen boven de tank op het chassis en is niet bij te komen. Daarom zoveel mogelijk gereduceerd en flink ML met het handige spuitkopje op goed geluk er in gespoten. Waar mogelijk, bitumen gespoten.

Zo kan het wel weer ff. Ik maak mij voor de komende 2 jaar geen zorgen over de vliegroest welke er onbereikbaar boven zit, dat zal nog wegborstelbaar zijn tegen die tijd.

Hier wordt ik ook niet blij van. Dit is de andere kant van de brandstoftank. Echter, het was goed te zien, dat daar te weinig bitumen zijn gespoten in het verleden. Zelfde recept. Geeft weer even tijd. Meteen demonteren en weer opbouwen is uiteindelijk sneller, maar ja wie doet dat nog? ;)

Kan er zo weer even tegen! En verhip, mijn RVS einddemper begint te roesten...

Daar rond die dikke slangenklem was het echt bruin bruin, moest echt afgestoken worden, ik had het nog niet zo erg gezien met een Nx. Zelfs de sloop GTi niet en die was echt op qua chassis.

Ook maar even de geventileerde schijfjes gemonteerd met de Mintex blokjes.

Wat een p#kkewerk!
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Knight100nx

weer lekker bezig geweest in de strijd met roest, weet je al wie er gaat winnen :)

altijd goed om te zien als iemand z'n auto wil beschermen tegen de elementen

Ginko

Goed bezig Richard...  ik vind jou nog steeds de (anti)roestkoning van de 100NX  ;D

Wij moeten ook eens een afspraak maken,  ;)

michxtreme

dat ziet er allemaal lekker krokant uit :S maar met jouw handigheid moet dat wel goedkomen toch ;)
The only limit is your own imagination

SR20DE

haha heb je tegen je tank zitten schijten tijdens t swaffelen?

maar wel goed bezig. alleen zeg ik tegen je: DIE TANK MOET ER ONDER UIT!
kan wel een gratis witte jerrycan voor je mee nemen. 

en waar zijn nou die foto's van t swaffelen?

richardwbb

Citaat van: Knight1987 op 03 nov 2010 - 22:32
weer lekker bezig geweest in de strijd met roest, weet je al wie er gaat winnen :)

altijd goed om te zien als iemand z'n auto wil beschermen tegen de elementen

Ik ben momenteel aan de winnende hand, want zo'n beetje alle uitwendige roest (ik tel de binnenkant zoals wielkasten mee) is nu wel behandeld. Piet wees mij nog op de laatste stukje kokerbalk dat aan de kokerbalk is gelast zeg maar, het bekende punt waar de gaten er in vallen, dat het al aardig dun is. Dat stukje kon je induwen. Was nog niets aan te zien aan de buitenkant, ik moet nog even bekijken waar ik gaten ga boren en dat gaat flink volgestort worden met ML o.i.d. Eigenlijk wil ik wat anders dan ML naar binnen jagen met behulp van de compressor, zodat het er bij de B stijl weer uit komt lopen zeg maar :)

Ja, op de foto's niet zo goed te zien, maar elke APK vragen ze mij wat ik gedaan heb met de auto. Plaatselijk behandelen en niet te dik, want dan kan je het roestverloop in de gaten houden. Dus jaarlijks er even onderdoor. Het zware werk is inmiddels geweest. Wat je ook op de foto's niet kan zien is de vliegroest bij de tank en nu echt honderden aanstip plekken met de kwast, alsof er kaboutertjes in mijn garage wonen.

Citaat van: Ginko op 04 nov 2010 - 09:57
Goed bezig Richard...  ik vind jou nog steeds de (anti)roestkoning van de 100NX  ;D

Wij moeten ook eens een afspraak maken,  ;)

Haha, dank je voor het compliment. Ben je al ver met de bodyklit en hoe vast zit dat? Je wielkast, wanneer wordt die gelast? Wil je zelf de wielkasten doen met de zomer omdat dat buiten kan, of gewoon mijn garage gebruiken? :P Ik mag die hele vloer verpieren met verf, dus rood kan er ook wel bij :) Het is wel nodig om je investering te beschermen!!!

Oh enne het is uitgesloten om alles te behandelen in de garage op bokken of in een dag, er gaat tijd in zitten. Daarom beginnen we gewoon met het ergste en bijhouden. Marous komt binnenkort ook, dinsdag komt Jeroen330 drijfstanglagers plaatsen en helpen met opbouwen, zo een oliepan terugplakken is wel handig met zijn tweeen en een motorsteunbalk en uitlaat terughangen ook.

Oh hee, denk je dat jij zo onder de auto komt?

Citaat van: michxtreme op 04 nov 2010 - 11:39
dat ziet er allemaal lekker krokant uit :S maar met jouw handigheid moet dat wel goedkomen toch ;)

Ik weet zeker dat die dikke slangenklem daar mee te maken heeft, dat er niet zo best gebitumeerd is aan de rechterkant, gelukkig zat daar ook een kilo zand, zonder roest er onder. Overigens deze Franse auto kende in Frankrijk geen pekel en is toen in of in de buurt van Spijkenisse geweest. Dit was te zien aan gevonden tankbonnen. Daarbij ook Franse francs, beukenootjes en blaadjes zoals wij ze hier niet kennen, een Sony batterij van zo een lichtgewicht speler, volkomen lomp verneukt interrieur vanwege een wel heel uitgebreid alarm dus ik zou zeggen hij heeft echt in Spijkenisse gestaan en een Sjonnie in gereden. Dat laatste weet ik wel zeker.

Maar goed, mischien is daar toch ook zilte zeelucht aanwezig geweest.

Citaat van: SR20DE op 04 nov 2010 - 11:47
haha heb je tegen je tank zitten schijten tijdens t swaffelen?

maar wel goed bezig. alleen zeg ik tegen je: DIE TANK MOET ER ONDER UIT!
kan wel een gratis witte jerrycan voor je mee nemen. 

en waar zijn nou die foto's van t swaffelen?

Nee, lomperik, om te beginnen met de schroevendraaier zitten krassen er in, voor hechting. Dan Hammerite er op zover dat ging, daar direct bitumen overheen zover dat ging en als laatste ML, want daar zit een halve meter slang aan met wax coating. Dat is een mooi prutje geworden.

Je leest mijn topic niet goed? Die tank moet er inderdaad een keertje onderuit, eerst de VE er in. ;)

Aap. Staat in topic.

richardwbb

Eindelijk, na een week of vijf of zes, begint het weer ergens op te lijken! Na de bodem te hebben aangepakt, heb ik nu de neus er voor de 3e keer afgehaald, dit keer om de spatborden ook te verwijderen.

Zoals je kunt zien, is in de fabriek niet het hele chassis in de lak gezet, de zijschermen zater er al op en toen zijn ze pas de motorruimte gaan spuiten. Dat is met ons klimaat op de lange termijn funest voor de wagen.

Deze kant lijkt iets meer roest te vertonen. Het begint bij de A stijl op die opstaande rand en bij de boutgaten. Wat je hier ziet aan roest is echt minimaal voor een Nx uit 1993.

Anderhalf uur ben je al snel kwijt, side skirts moeten er sowieso voorzichtig af want je kan pennetjes en dopjes kapot trekken en die zijn niet los te krijgen. Dan mogen de wielkuipen er uit, als dat nog nooit gebeurd is duurt dat wel even en de GTi lip heb je ook niet zomaar los. Dan kan de bumper er af en dan de spatborden. Daarvoor moeten de deuren geheel open, wat bij mij niet ging, dus ik kon kiezen, alles terugbouwen of de lakschade voor lief nemen. Ik koos het laatste.

Overigens, als je een 1.6 hebt duurt het ook lang, zeker de eerste keer, maar met een GTi helemaal, gelukkig kan je het weer met tiewraps vastzetten, want er gaan veel drukkertjes en klikkertjes om zeep. Als je echt pech hebt sta je een halve dag te dremelen om het bumpermetaal los te krijgen (dat is dan ook aan vervanging toe). Restaureren kost veel tijd en moeite en is pas leuk als je de spulletjes ook hebt 2e hands.

Een klein randje zwarte Hammerite en de rest met zilver Hammerite.

Dit omdat ik op zaterdagavond zonder zwarte Hammerite zat. Wel handig bouwmarkt open op zondag.

De boutgaten voor de ABS sensor kabel bleken ideaal om de voortrein inwendig geheel in de ML te kunnen zetten. Eigenlijk is de hele GTi ideaal om in de ML te zetten, lees verder.

De deurscharnieren waren aan vervanging toe aan deze zijde. En wat zit er dan onder, een struisvogeltje!

Deurscharnieren vervangen is niet moeilijk, kan je zonder hulp doen en de deur hoeft er ook niet uit! :) De andere deur, daar zit nog roest onder, maar dat komt wel een keer er uitzetten. Tot die tijd ga ik er niets aan doen.

Onder het scharnier van de motorkap zat ook wel wat roest. Nog niks ernstigs, maar met de deurscharnieren, de puntlassen aldaar, wil het wel krokant worden. Alles met ML bestookt zover het ging. Mag nog wel een keer over een tijdje.

Zo een spatbord heeft op de randjes altijd wel roest danwel lakschade en alsnog roest. Ook dat stukje dat aan de kokerbalk zit is vaak al bruin vanwege de vuilophoping. Maar Hammerite kan dat wel aan. :D

Bumperbalk is ook een boosdoener. Deze is geheel behandeld. Aan de binnenkant met bitumen undercoating. Alle boutgaatjes opnieuw getapt, alle boutjes vervangen voor zo goed als nieuw van de sloop Nx'n, mistlampen geHammerite (maar als jij dat ook gaat doen pak maar een spuitbus, gruwelijk veel werk) De voortrein zelf was al eens behandeld en de radiator was er ook al eens uit geweest, ook een plek waar het flink roesten wil en afkeur kan opleveren.

Dit is ideaal, even de dopjes van de GTi bodykit er uit en spuiten maar met ML.

Dan krijg je dit op de vloer, de kokerbalk is niet geheel dicht. Nu misschien wel door de ML. Of dat nou zo goed is. Maar dat zie ik wel weer. Vooral de lasnaad en dat laatste stukje, daar zit echt veel ML in. De kokerbalk zelf aan de binnenkant is ook niet hol, daar zit gevouwd staal en dat kan echt krokant worden.

Wie weet waar dit gekke dingetje voor is mag het zeggen.

Grr!! :P

Ginko

Sodeju  :o

Zeer goed werk verricht Richard!  ;D

Maar,  horen die zijbalken zo ingedeukt te zijn?

DJ Ramonski

Volgens mij niet zo extreem als bij deze nx, maar die stukken hebben inderdaad een redelijk rare vorm.

@Richard: goed bezig geweest :)
Koos NX-Loos
Nissan 100NX 1.6 SLX+ E2 (1993)
Honda Civic 1.4i Jewel (1998)

Rens

Je kunt dit topic ooit nog eens omvormen tot een algemene Howto over roestaanpak.  ;D

Allemaal mooi duidelijk.  :)

michxtreme

Ziet er inderdaad naar uit dat hij in het verleden schade heeft gehad
Goed werk gedaan in ieder geval, die kan er straks weer jaren tegen aan! Er zijn al veel te veel GTI'tjes ondergaan aan de roestduivel
The only limit is your own imagination