Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Nissan 100NX HX-ZG-85 1994

Gestart door MartinD, 17 mei 2017 - 02:05

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

Ik vraag mij af hoe ik dat kan zien Harrie? De foto en omschijving zegt mij vrij weinig en dat kan aan mij liggen.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

MartinD

Als je je wiel eraf haald en je hoofd in de wielkuip houd en een lamp er bij pakt en dan omhoog kijkt naar de veerbak dan kun je de roestplekken/gaten zien als ze er zitten.

Manier 2 bekleding kofferbak eruit halen en met een lamp schijnen achter de stalen binnenwand. Je kan bijvoorbeeld spiegel gebruiken of een camera.

Het gaat om dit stuk wat ik heb nagemaakt en erin heb gelast op de foto. Dat stuk kan dus weggerot zijn.

Dat gedeelte komt tegen het binnen profiel op de foto aan te liggen.

Overigens zijn mijn foto's van de rechterzijde.

En de foto's van zijn van de linkse zijde te zien aan de achterklep kabel die erlangs loopt op de foto.

Maar ik zie het zelfs ook aan de vorm van het platje wandt links is die iets anders dan rechts door de tank klep gedeelte.

richardwbb

Aha, dat is mij duidelijk geworden, ik heb de veerpoten losgehad voor een schroefset en van onderen alles met kwast geverfd, dus ik zou het interrieur er uit moeten halen om het van bovenaf te doen, ik denk dat mijn NX daar geen last van heeft.

Maar dat doet mij wel denken aan dat staal van de speakers in de achterbank dat vrij hard kan roesten, ik heb geen speakers achterin, want mijn radio staat nooit aan. Maar moet je kijken wat vocht doet met blank staal op lak.

Dit is waar de gordels voor boven hangen

Dit staal zit ook bij de versnellingspook en onder het dashboard, dat kan roesten en overslaan op de auto, maar meestal is dat niet zo heel erg allemaal.

Hier kan je heel duidelijk zien wat dat blanke staal uiteindelijk doet met je NX

Wat ook erg helpt tegen roesten is het ontroesten van je remtangen, fusee's en schijven, de onbeschermde delen roesten het eerst en dan hipt het over, dat is wat ik bij elke auto zie.

Bewerkt met staalborstel, schroevendraaier en flex voor ontroesten

Behandeld

Ook is het belangrijk om er rekening mee te houden dat de targadaken zoveel als mogelijk waterdicht moeten blijven en dat de ramen goed sluiten (rijwind op de snelweg is niet goed), want dat vocht, ja dat komt dan op dat blank staal te zitten, want je bekleding is ongeveer een spons.

En helemaal belangrijk, de achterklep, hoewel het mij lijkt dat dat rubber dat moet zorgen voor sluiting van de achterklep, afdoende is, lopen NX'en snel vol met water in de achterbak, waardoor je schokbreker torens (of hoe dat heet) en je wielkuipen van binnen doorroesten. Ook het randje van de wielkasten moet zandvrij zijn net als achter de voorspatborden, daar heb ik ook nog foto's van dan hou ik er weer even over op, roest behandeling.

Dit is dus achter het voorspatbord

Preventieve behandeling spatbord (waar het zand zat op de vorige foto zat op het spatbord vliegroest) Zie ook dat ik de randjes van de spatborden ook met de kwast heb behandeld, de achterste wielkasten heb ik helemaal gekwast, dat geeft wel een hoop troep.

Ik begrijp dat niet alles nou echt meedenken voor jou is, maar ik hoop iedere lezer zo te laten zien waar roest begint en waar je rekening mee moet houden, dat fusee's bijvoorbeeld roestmagneten zijn voor de rest van de auto.

Wat ik bijna vergeet te zeggen, mijn deuren en targadaken sluiten niet helemaal goed maar dat ligt meer aan mijn kunnen en voor de achterklep, ik heb nog geen oplossing gezien om de kofferbak droog te houden en waarom er zoveel vocht juist daar gaat zitten terwijl het toch ook door de hele auto komt is mij nog steeds een raadsel.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

MartinD

Ik begrijp je en inderdaad de plekken die je aangeeft worden bij mij ook behandeld.

Over jou waterlekkage ik heb er bij mij nog geen last van gehad.

Nu is de vraag of het dan nog lekkage of condenswater is.

Wat je kan proberen is hoedenplank eruit in de kofferbak gaan zitten, en een kennis/familie/ vrienden met een tuinslang water op de auto laten spuiten en kijken of je ergens het water dan naar binnen ziet gaan.

Zo hebben we op ons werk al diverse lekkages bij auto's gevonden.

En voorbeeld een kland van ons had ook iedere keer kofferbak vol water maar de rand bij de achterklep bleef droog.

Nou iemand in de kofferbak gaan zitten en andere collega tuinslang erop. Bleek het achterklep raam te lekken.

richardwbb

Dat is wel een goeie tip, een tuinslang, wel een tamme :)

HarriePekel

De achterkleppen kunnen in de onderste raam hoeken gaten hebben, dit is amper te vinden maar veroorzaakt wel lekkage door het gespleten rubber wat het raam hoort af te dichten, bij mijn automaat kwam er zelfs een roestplek boven het voorraam tevoorschijn toen het raam gewisseld werd  ???
Enne richard.. je komt amper bij die roestplekken bij de veerpoot, ze zijn zover ingebouwd dat zelfs voelen of ze er zitten al een ramp is  :(
Paneel 39/40 gaat roesten boven bij de veer
http://nissan4u.com/parts/100nx/el_b13/1992_3/type_6/body_side_and_rear/body_side_panel/illustration_1/
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

MartinD

Wat ook een plek is waar vaak roest zit en waar je slecht bij kunt zijn vooraan de dwarsbalken achter het voorwiel bij de a stijl dat is een balk die aan de bovenkant wordt afgesloten door de bodemplaat en aan de zijkant met de dorpel, en een deel van het schutbord.

En de naden bij de a stijl achter voorspatbord hebben er ook vaak last van.

Ik probeer even duidelijk te maken wat ik bedoel.

Een uitgezaagd deel van een andere 100nx. Deze stuk bedoel ik zit vooraan in de hoek Links en rechts bij voeteneind.

Hier is een stop te zien waar je via een ml/tectyl behandeling kan doen. Anders kun je er nietin komen.

Bij dit donor stuk is het nog mooi roestvrij maar bij mijn 100 nx zit het vol rost daarbinnen.

Bij mijn auto zat er een roestplek uigeslepen en toen zag ik dus de roest in dat gedeelte zitten ik verwacht dat meer 100nx hier last van kunnen hebben.

MartinD

Zo over een half uurtje ben ik eindelijk weer bij mijn auto en kunnen we weer aan de slag.

Ik ga het hoekje van de wielkuip klaarmaken en dan hoop ik daarna te kunnen beginnen aan het precies pas maken van de kuip zelf. Me vader gaat verder werken aan de dorpel.

Straks zullen foto's meer vertellen denk ik.

Zo als gewoonlijk zat het kwa tijd weer wat tegen.

Maar zeker wel updates gelukkig.

Ik en me vader hebben vandaag de buitenste achterwielranden hersteld.

Vervaardigen van het stukje plaatwerk.

En vastgelast.

Buitenzijde heb ik pas foto's gemaakt na afslijpen en nadat het in de primer was gezet. De wielrand loopt door maar het loopt hoger klein beetje hol. Dit word nog later verder afgewerkt. Dit heeft te maken het verzetje wat erin zit.

We zijn ook nog klein beetje verder gegaan met de hoek van de wielkuip.

Buitenrand gaten geboord net zoals het op Orginele plaatwerk zat.

En binnenwerk heeft mijn vader zo geklopt en gedaan dat de ronding erin zit dus deze is nu echt bijna pas. Onder puntje heeft nog kleine aanpassing nodig en dan kan het echt eindelijk erin gelast worden.

HarriePekel

Citaat van: MartinD op 15 sep 2018 - 13:04
de dwarsbalken voor het voorwiel dat is een balk die aan de bovenkant wordt afgesloten door de bodemplaat en aan de zijkant met de dorpel.
Denk dat je erachter bedoeld? zit namelijk geen bodemplaat voor de voorwielen.. :)
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

richardwbb

Ik ben bang dat ik toch niet begrijp welk stuk dat nu is, kan ik daar iets aan doen zonder te lassen?

MartinD

Ik heb een update, geen update aan de auto zelf. Maar mijn nissan gaat eind deze maand op transport naar een loods bij mij in de buurt. Zodat ik meer kan werken eraan en dan staat het droog voor de winter. Wandt nu kon ik niet echt opschieten omdat ik iedere keer 2,5 uur moet rijden. Om er te komen enz.

Dus hopelijk kan ik er straks meer aan werken en is die sneller klaar.

Zeurdoos

Jij bent ook lekker bezig Martin  8)

Groeten Casper van de KwikFit  8)

MartinD

Oke bedankt voor de info.

Mijn project ligt tijdelijk even stil.

Ik ga wel van de winter verder. Maar ben nog bezig een loods aan het inrichten waar die komt te staan.

En heb tevens meerdere auto's projecten staan waar aan gewerkt wordt.

Dus vandaar dat er al eventjes geen updates zijn geweest.

MartinD

Project weer begonnen  :D

Vandaag even een vrij dagje aan laswerk besteed. En reseltaat.

Hoekje van de wielkuip bijna klaar.

Primer Verf is voor tijdelijke bescherming tegen roestvorming. Omdat ik pas vrijdag verder ermee kan.

Zo waarschijnlijk vrijdag avond verder afwerken.

En dan kunnen we het geheel pas gaan maken in de auto.

richardwbb

Ik vind het helemaal mooi. Heb je een betaalde myalbum account? Zoniet zijn je foto's tijdelijk. Kan ik gratis oplossen je hebt pm.