Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Nissan 100NX HX-ZG-85 1994

Gestart door MartinD, 17 mei 2017 - 02:05

Vorige topic - Volgende topic

MartinD

En er zijn weer update's

Eerste update  Chassis  balk laswerk is klaar. Hier zal ik later foto's van plaatsen. Ik heb het laswerk zelf gedaan ivm mijn opa last heeft van duizelig worden. Hij is immers ook al 82 jaar oud. Dus respect voor wat hij allemaal wel nog doet.

Het begin 3 puntlassen aan binnenzijde auto daarmee zat het binnenste plaatje vast. Het bestaat uit 2 lagen namelijk. En het binnenplaatsje is ook met meerdere puntlassen aan voorkant en onderzijde gelast. Daarmee zit dus de binnenste plaatje helemaal vast aan het buitenstuk. En dan de randen rondom dichtgelast.

Na afslijpen en een tijdelijke beschermlaag ziet het er zo uit.  :)

Verder heb de slechte stukken bij de hoek bij achterbumper eruit. 1 stukje daarvan is al pas gemaakt en zijn ondertussen de rest nu aan het pas maken daar. Dus hier hopelijk later vandaag nog meer over.

Ik heb verder uitgeslepen zodat het stukje van vorige week alvast past. Verder heb ik alle rottigheid eruit gesneden bij de hoek en uitgemeten en ruime stukjes plaat gesneden om het te vervangen.

We hebben nu de achterwielkuip mee naar huis genomen en de stukken plaat en gaan dit thuis verder pas maken. Wandt het is een tijdrovend werkje. We hebben er wel even over na moeten denken hoe die hoek aan te pakken. We denken dat we er aan uit zijn. Maar binnenkort zullen foto's meer zeggen dan woorden.

Helaas was dit het alweer voor vandaag  :-\

MartinD

Helaas was ik gisteren niet bij mijn 100nx. Maar heb wel toch wat kunnen doen. Helaas nog geen foto's beschikbaar.

Ik heb gisteren de wielrand stuk van de kuip los gemaakt omdat hier roest achterzat. En dat heb ik schoongemaakt. Heb het een en nader uitgemeten en met karton mallen gemaakt. En af getekent op staal. Om de hoek achter de bumper te herstellen. Dus hier volgt later deze week nog meer over. Wandt dan ga ik alles uitslijpen en passen en hopelijk ook nog lassen. En de planning is dit dan voor volgende week zondag klaar te hebben en dan de kuip eindelijk echt te kunnen plaatsen.

01-08-2018

Zo een kleine update

Ik heb een stukje binnenwielrand hersteld.

Morgen afslijpen en overgebleven gaatjes dichtlassen. Wegens niet overal goed geraakt met lassen.

Het gat wat er nog zit word rond uitgeslepen dit was origineel ook op deze plek om het plastic klemmetje ruimte te geven die de plastic afdekkap/sideskirts vasthoud. Net zoals op de eerste foto (die ik vandaag geplaats heb) ook te zien is. Iets naast waar ik vandaag gelast heb zit ook een ronding eruit. Zo word het ook waar ik heb gelast.

En verder hoop ik tevens het volgende stuk ook te herstellen morgen.

Het donor stukje van mijn oude wielkuip. Dat voor herstel ga gebruiken. Voordeeel hiervan is dat het al dezelfde vorm heeft.

En als er tijd over is de hoek ook verder mee gaan.

Bezig met de puzzelstukjes te maken een heel werkje nog maar ook wel een leuke uitdaging.

02-08-2018

Ik ben nog een klein beetje verder gegaan helaas niet zover als gepland, door overwerk en dat ik plotseling bij me zus moest helpen (die had vanmiddag opeens gevraagd om mee te gaan naar de bouwmarkt schutting delen uit te zoeken en op te halen voor haar huis. Dus ik was pas 20:00 eindelijk thuis. Maar heb toch nog in die korte tijd een stukje pas gemaakt en erin gelast. (overigens heb ik ook hier eerst rookte eruit geslepen, dus niet overheen gelast maar erin) Helaas ben ik niet aan afslijpen toegekomen wandt het was alweer 21:45 en met kleine kinderen in de buurt kan ik niet zo laat nog slijpen.

Voor:

Na:

Dus morgen avond afslijpen en zorgen dat de twee stukken die nu gelast zijn helemaal af komen.

MartinD

03-08-18

Helaas weer wat later thuis maar toch aardig vorderingen kunnen maken.

2 stukken die ik eerder had gelast afgeslepen verder afgelast en laagje verf.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik zelf vindt het bijna zo goed als nieuw. Eruit zien.

Oke en dan nog een update van het grote gat van de hoe.

Eerst gleuf dichtgelast ivm de hoek uit een ander overgeven stuk kwam en die net een andere graden kwa hoek had. Heb er er klein beetje tussenuutgeslepen iets bij buigen en toen past het precies in lijn met de rest. Maar wat er wel een gleuf die heb ik dus dichtgelast.

Vervolgens zover als mogelijk glad geslepen. En aan ingelast.

Ik vindt dit ook al erg geslaagd. Dus dit geeft een aardige boost de rest gaat ook zeer zeker goed komen. Zondag komen er weer verdere updates.

HarriePekel

Ziet er goed uit, enig idee wanneer je er weer in kunt rijden?
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

MartinD

Helaas door steeds tegenvallers loopt het wel steeds verder uit dan wat ik in gedachten had. Maar ik ga wel proberen in ieder geval gewoon zo door te gaan als ik nu doe.

Maar het is nog heel moeilijk te zeggen hoelang het nog gaat duren.

Ik hoop binnen deze maand de rechterzijde in ieder geval erinte hebben.

De linkerzijde word minder werk is onze inschatting.

Omdat het donorstuk voor de linkerkant in betere staat is.

Links is wel de binnendorpel veel meer rot als rechts dus het plan is om de donor dorpel compleet met binnendorpel over te zetten. Dus wij verwachten dat dit minder tijd zal kosten dan rechts.

Maar de achterkuip links is ook weer moeilijk te zeggen omdat die bovenaan ook best wel slecht is. Maar onderaan lijkt het mee te vallen en de wielrand is ook nog hard links. Dus dat is nog even afwachten maar in ieder geval gaan we gewoon verder.

06-08-2018

Gisteren grote tegenslag gehad heb niks kunnen doen omdat ik ziek was.

MartinD

12-08-18

Kleine maar toch wel weer een update

Ik heb een stukje verder pas gemaakt en gelast van de wielkuip hoek en het plaatje wat echt de hoek gaat vormen is ook bijna pas klaar.

De donkere lijn die is afgetekend daarlangs moet die nog afgeslepen worden dan past die op zijn plaats. En kan die vast gelast worden. Daarna moet die natuurlijk nog in vorm geslepen worden aan de rand, maar dat is pas de volgende stap.

Ik heb het hoekje wat aan de dorpel moet komen hersteld.

Deze week komt er in de avonden nog wel tijd om verder te werken aan de wielkuip hoek. Dus ik verwacht hier eindelijk wel wat vorderingen in.

16-8-18

Ik ben gisteren nog aan de slag geweest helaas geen foto's. Helaas was een gedeelte niet goed gegaan met uitslijpen. Ik heb hier nu wel een oplossing voor. Maar daar kan ik vanavond duidelijkheid over geven.

Zo vanavond helaas niet lang maar toch aan de slag geweest een uurtje en weer wat verder gekomen.

Zo als jullie zien moet het stuk wat ik eerst uit een stuk wilde maken nu uit 2 stukken omdat het stuk de smal was geworden en ik ergens een fout had gemaakt bij slijpen waardoor ik een te grote kier kreeg. Dus daarom nu zo gelukkig komt het nu in orde.

MartinD

19-8-18

Ik ben blij wandt ik heb een update.  :)

Ik heb het hoekje verder pasklaar kunnen maken en af kunnen lassen aan de buitenkant.

En de plaat voor de binnenkant is ook gemaakt maar deze moet ik nog vastlassen.

Het plaatje in details

Andere stukken van de rand zijn ook al in de maak.

De buitenrand

Binnenrand

Van de week ga ik eerst de lassen die nu zichtbaar zijn glad slijpen en bijwerken waar nodig. Ook aan de binnenkant en als dat klaar is dan komt het binnenplaatje er tegen gelast.

Maar ik ben blij dat nu bijna alles pasklaar licht.

Dit was voor mijn gevoel het moeilijkste wat er moest gebeuren.

MartinD

21-8-18

En we zijn weer wat verder gegaan vanavond.

Ik heb wat lassen afgeslepen , En in de primer gezet om goed te kunnen zien waar het nog bijgewerkt dient te worden.

Ik ben heel erg tevreden hoe alle lijnen doorlopen.  Maar er dient nog wel hier en daar wat bij gelast te worden en afgeslepen. En er zal een heel klein beetje plamuur aan te pas komen maar dit is bijna niet nodig. Omdat de vorm er al heel goed in zit.

En bezig geweest met binnenrand pas maken. Dit proces is halverwegen.

En eind stuk van dorpel ook begonnen met afslijpen helaas heb ik er destijds verkeerd voor gezeten en waren veel lassen naast te maat gekomen (jammer maar word nog aangepast.

Dat waren de vorderingen voor dusver donderdag avond weer verder.

Rens

HarriePekel

Je doet het 1 x goed..  ;) en daarna nooit weer. :D

MartinD

:)

23-8-18

En we zijn weer ietjes verder gegaan.

Nog wat verder er gegaan met lassen wegslijpen.

En vervolgens verder gegaan met binnenrand en buitenrand verder te maken. 

Binnenrand (nog niet helemaal klaar) rondingen verder afgewerkt en nog wat stukjes bijgewerkt zodat het Bijna pas is waar het aan vast moet komen. Maar onderhoek kost nog wat denkwerk. Dus nog even wachten wanneer dit af is.

Buitenrand bijna af.

Zo dat was het helaas alweer voor vandaag.

26-8-18

Ik ben vandaag weer een beetje verder gegaan.

Ik heb de binnenrand  bijna pasklaar.

Misschien dat woensdag alles afgelast gaat worden maar dat is nog even afwachten.

richardwbb

Als je deze NX af hebt dan kan je ook wel erg veel :)

Harrie, jij liet mij ooit een plaats zien waar roest kan zitten, wat moeilijk te zien is, was dat niet een hol deel van het chassis?

Dat zou mooi zijn als Martin D dat kan controleren voordat het weer inelkaar zit :)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

MartinD

Oke bedankt dat je meedenkt ik wacht het antwoord even af.

Er gaat deze week weer verder gewerkt worden. Heb afgelopen  2 weken helaas niks kunnen doen dat was zeer jammer.

Dus hopelijk kan ik snel weer met wat updates komen.

HarriePekel

Dat is het gedeelte bij de achterbrug inderdaad, deze wil wel eens roesten op het gedeelte wat tussen het buitenscherm en de veerpoot zit, bovenaan, beetje lastig bijkomen daar en zeker lastig te vinden, zou ergens in mijn project topics kunnen staan nog, de bordeau is er ooit op afgekeurd.
Dit plekje dus:

Iemand was zo handig geweest een plaatje naast de veer te monteren over het rotte deel, met 1 of andere hechtkit(witte stukken op de foto)  :frusty:
Het blijkt dat een groot gedeelte van het binnenspatscherm ook weg was al, zit nog een plaat niet netjes half gelast en half geplakt in  >:(

MartinD

Deze plek word bij mij al aangepakt