Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Foto tijd tab 18

Gestart door Jelte, 18 sep 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

Jelte

Hoe bedoel je?
Enige wat de garage zei met betrekken tot de apk ding over dit gat in de rechter achter kant.

Auto maakt een raar krakend geluid tijdens het rijden, hoor bij t rechter voor wiel ook getik.
Verder kan niemand vinden waar het geluid vandaan komt en wat het is .. Wanneer de auto omhoog staat hoor je namelijk nergens meer wat.
Je voelt het trouwens ook door de hele bodem van de auto trillen. De garage waar de auto voor apk was dachten ze dat het de versnellingsbak was omdat ze eerder een almera hadden gehad met ongeveer hetzelfde geluid en bij die was de versnellingsbak kapot
Nissan 100 NX 1.6    2012-2017
Volvo 440 1.8i          2017-2018
Nissan 100 NX          2018-heden

Pietjuh

Hoor je het bij rechtdoor rijden of bij bochten? Hoor je het in alle versnellingen of alleen in bepaalde? Zou me niet verbazen als er gewoon een homokineet kapot is. Dat voel je nml vaak door de hele auto heen, versnellingsbakken niet want die hangen nml in rubbers, dat voel je niet door het chassis heen.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

Jelte

Beide homokineten zijn nog geen 15 000 km geleden vervangen :|
Je hoort het altijd het gevoel in de auto van trillen wordt soms erger op rotondes maar soms ook niet

stejer2

hoor je het geluid ook als je de koppeling in duwt?

Jelte

Yup
Zelfs als de motor uitstaat en de auto rolt, Kan dus ook die lager in het midden van de bak zijn waar beide assen op zitten?

stejer2

de bal is het wss dan niet want als je de koppeling in duwt draaid de bak niet rond en kan het geluid niet van daar komen.

het kan wel het druk lager zijn en deze kun je gewoon niet bestellen bij nissan dealer volgens mij ook niet te duur

Rens

De koppeling verbindt de motor met de rest van de versnellingsbak. Als je de koppeling intrapt tijdens het rijden, draait alles in de bak gewoon rond omdat dit gewoon verbinding heeft met de wielen.

stejer2

ja maar niet als hij stil staat en als hij stil staat hoorde hij het toch ook

Rens

Citaat van: Jelte op 28 apr 2014 - 01:13
Yup
Zelfs als de motor uitstaat en de auto rolt, Kan dus ook die lager in het midden van de bak zijn waar beide assen op zitten?
Motor uit en rijdende auto. ;)

stejer2

oo zo sorry had het fout begrepen

Rens

Jelte

Het geluid is er alleen als de auto rijd, Maar wanneer de voorwielen van de grond staan kan je gewoon de wielen 100 laten draaien zonder iets te horen

Pietjuh

Wiellagers al eens gecontroleerd?
Even voor de goeie orde, als de koppeling ontkoppeld is kan de versnellingsbak inderdaad gewoon draaien. Mits de bak in een versnelling staat, staat de bak in de vrij dan draait enkel het differentieel. Het zou kunnen dat er een lager van het differentieel defect is, maar ten eerste gebeurt dit bijna nooit en ten tweede maakt dit eigenlijk altijd een huilend geluid.
Versleten wiellagers daarentegen maken over het algemeen alleen een duidelijk voelbaar geluid als ze belast worden. Onbelast maken ze wel een hoorbaar geluid maar dan moet je wel met je oor in de buurt van het lager zijn.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.

Jelte

De auto heeft op de brug gestaan, zo een die de auto op 4 punten op tilt.
Daarop heeft de auto 100+ gereden  ::)  en dan hoorde je nog nergens geluid...
Het geluid blijft ook wanneer ik de koppeling in trap.. het geluid is er eigenlijk altijd wanneer de auto harder dan 10 rijdt
Ik hoor bij het rechter voorwiel tijdens het rijden getikt wat naarmate ik harder rijdt sneller gaat. Auto heeft ondertussen nieuwe banden en nog steeds precies hetzelfde dus het kan helaas ook niet aan de banden liggen :(
Ik vind het persoonlijk meer een zoemend geluid en wanneer ik hard naar links stuur voel (bijvoorbeeld rotonden) hoor je een soort knarsend krakend geluid wat je tegelijk met het geluid voelt in het stuur.

Sinds vanavond is het geluid soms op de snelweg ineens even heel hard, alsof er even iets niet goed loop ofzo... Je voelt het dan even heel erg en daarna is de auto even stil en dan komt het gezoem weer terug zoals het altijd is :P
Ook wat me eigenlijk nu pas opvalt is dat wanneer ik veel gas geef ik geen trillingen meer voel en het geluid bijna niet meer hoor.

Naar wat ik lees van pietjuh denk ik dan een versleten rechter voorwiellager?

De lager van het differentieel blijft die ook draaien als de auto in zn vrij staat en rolt? en het huilende geluid kan ik dat vergelijken met het geluid wat kapotte krukas lagers van een scooter maken? Want zo klinkt het absoluut niet.

Begin dit geluid langzamerhand wel echt zat te worden, is niet heel fijn rijden op deze manier   :nooo:

Pietjuh

Als je het geluid bij het rechter voorwiel verneemt, lijkt de vbak me sowieso niet echt logisch want die zit links.

Zoals jij het omschrijft lijkt een wiellager me het meest waarschijnlijk, daar zou de monteur eigenlijk ook als eerste naar moeten kijken.....

De lagers in het differentieel blijven ook draaien als de auto in de vrij staat en rolt, maar als dit soort lagers een tikkend geluid maken haal je het einde van de straat niet, zo simpel is dat wel. Als die versleten zijn kun je dat wel vergelijken met het geluid van versleten krukaslagers bij een brommer motortje.

Afijn, met het vermoeden van versleten wiellagers zou ik je wel willen adviseren om zo weinig mogelijk te rijden met de auto zolang je geen duidelijkheid hebt. Ernstig versleten wiellagers zijn een groot risico.
Als ik jou was zou ik naar de eerste de beste kwikfit rijden en vragen of ze je voorwiellagers controleren.