Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Daydreams Project Bob

Gestart door Daydream, 25 jul 2012 - 23:20

Vorige topic - Volgende topic

Rens


Daydream

Goed gezien Rens, je bent geslaagd voor de kleurenblindheidstest!  :D
It's just a ride ~ Bill Hicks

Rens


Daydream

Ahum. De 100nx-dokter (Thomas) is langsgeweest. De diagnose (na telefonisch overleg met Piet)

Fusee's

Links voor lager defect (Dus niet de homokineet!)

Remmen
Blokken voorkant vervangen, schijven controleren bij vervangen fusee

Schokdempers
Veren vervangen voor / achter
Controleren dempers

Uitlaat
Beugel lassen

Roest
kokers achterkant
gat wielbak rechtsachter
tectyleren

- Spuiten bumper

Het plan:
Het fusee vervangen, daarmee meteen kijken naar de schokdempers+ veren vervangen, remblokjes vervangen, remschijven controleren.

Daarna lassen + tectyleren

En ergens tussendoor de bumper vervangen/spuiten/laten spuiten

Zo. Ik hoef me niet te vervelen. En Thomas ook niet.





It's just a ride ~ Bill Hicks

Smht

#19
Ja om toe te lichten:
- Wiel linksvoor vertoont speling en niet herkenbare kineetrammel. Dit is het wiellager, en daarvoor vervangen we de hele naaf!

- Remblokken zijn nog ongeveer 2-3mm, dus moeten echt vervangen worden, de schijven lijken ook wat gesleten, dus die misschien ook doen

- Schokdempers voor (Weitec), hebben er achter veren op zitten die onder het gewicht van de auto al op de grond hangen... Ff checken en dan repareren

- Uitlaat moet een beugeltje extra erop gelast hebben, dat moet lukken!

- Roest... Ook voor een NX uit '96 eigenlijk niets bijzonders. Gat op de gebruikelijke plaats in de wielbak, van binnen naar buiten. Dit moet gewoon aangepakt worden. Daarnaast drukte ik met mijn vinger door de achterkant van de rechter koker... Oeps... Gelijk verzekeringspapieren erbij ;)

Motortje draait erg fijn :) Hier gaan we wel wat onderhoud aan doen :)
Escort '92, NX carb '92 (2006-07) carb '91 (2011, 41m) inj '94 (2011, 3wkn) inj '93 (2009-11) inj '93 (2012, 1mnd), inj '94 (2011-14) GTI '93 (2011-14), GTI '93 (2013-15), 280ZX L28ET '83 ('12-'13), 2x Micra '96, V40 '97('15)100NX 2.0 GTI-R 2016! Matra Bagheera '75 ('15), Espace '04

Smht

Ow en de achterspeakers, zijn van JBL... Maar wel van een midisetje, ook daar moeten we wat aan doen ;)
Escort '92, NX carb '92 (2006-07) carb '91 (2011, 41m) inj '94 (2011, 3wkn) inj '93 (2009-11) inj '93 (2012, 1mnd), inj '94 (2011-14) GTI '93 (2011-14), GTI '93 (2013-15), 280ZX L28ET '83 ('12-'13), 2x Micra '96, V40 '97('15)100NX 2.0 GTI-R 2016! Matra Bagheera '75 ('15), Espace '04

Rens

Wel een lijstje, maar allemaal op te lossen. :)

twinturbo

Flink lijstje. Maar dat gaat vast helemaal goedkomen.

Sa_Reno

succes en veel plezier hoor. Met Thomas  erbij zal het vast helemaal goedkomen!
Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

patrick100nx

Succes met de opknap puntjes!!


Nissan 100NX GA16DE 1993 Antra swapt to SR20DE
Nissan 100NX GA16DS 1991 Antra -->[Sold to 100nx driver]
Re-building a SR20DE brand new!!

Daydream

Dankjewel! Morgen gaan Thomas en ik als het goed is alle wielgerelateerde zaken oplossen. We zullen zien!
It's just a ride ~ Bill Hicks

Daydream

#26
(dit verhaal is de sfeerimpressie aangevuld met mijn Youtube-autotechniek-kennis. Thomas komt vast het typenummer-technisch praatje doen)

Na een lange middag met veel zon, ijsthee en smeer staat de nx (Die de koosnaam Bob van mij heeft gekregen) (ik hoop dat niemand hier Bob heet..) weer voor de deur.




Vanmorgen is Thomas in Limburg het fusee gaan halen, welke we vanmiddag erop hebben gezet. Door mijn opgedane Youtube-kennis over het vervangen van homokineten en aanverwante zaken kon ik het werk wat Thomas deed van commentaar voorzien.

Eerst de auto op de krik gezet. Omdat de veren van de schokdempers voor te slap zijn ligt de auto heeel erg laag, waardoor de garagekrik van Thomas er niet onder paste. (De veren worden een dezer dagen vervangen) Daarom eerst met de minikrik de voorkant opgekrikt, waarna de normale krik onder de auto ging.. Het wiel verwijderd. Er bleken wat moeren/bouten dusdanig los te zitten dat Thomas ze met een sleutel los kon draaien. Dit veroorzaakte waarschijnlijk de speling op de as waardoor het defect heeft kunnen ontstaan. Ergens in dit verhaal werd ook nog een as-steun geplaatst, maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk. Het zag er wel heel leuk uit  ;D



Toen alle bouten schroeven pinnen en moeren los waren gemaakt, bleek het lager van het fusee in dusdanig slechte staat dat er dit gebeurde:



Alle mannen op het garageplein waren in diepe shock.  :o

Aangezien Thomas zat te bellen, heb ik de rest maar teruggezet.



Haha. Niet dus. Ik heb Thomas geholpen.

Er zat een bout in de buurt van de fuseekogel, de moer moest met de momentsleutel vastgedraaid worden. Dit ging echter moeilijk omdat de bout meedraaide met de moer. Na een heleboel gekloot en veel spierkracht is het uiteindelijk gelukt om alles weer vast te krijgen zoals het hoort.



Dan nog een sfeerimpressie van de micromeet (3 nxjes! Zoek de 3e nx)



Nu ben ik moe, maar voldaan, en heel erg verbrand in de zon  8)

Zo. Fusee kan van de lijst gestreept.

To do:

- Fusee  
- Homokineet links voor vervangen (toch)
- Remblokken vervangen
- Veren / Schokdempers vervangen
- Stabilisatiestang / veerpootbruggen monteren
- Roest aanpakken wielkast + kokerbalk
- Bumper spuiten/vervangen
- Audio

(Ja, sommige van deze dingen hadden in 1 keer gekund, maar ivm bestellen van onderdelen en tijdgebrek hebben we 't opgesplitst)
It's just a ride ~ Bill Hicks

Smht

Nou inderdaad :) dat was een leuke klus... Ik ben er redelijk bruin van geworden zelfs, ongemerkt (tsjah zon zijn we niet gewend in Nederland).

Het vervangen van de naaf was een leuke klus. Loshalen ging gemakkelijk, te gemakkelijk. De as-moer draaide ik zonder moeite met 1 hand los (was max. 40Nm), dat verklaart natuurlijk wel foto 3 (en de vantevoren opgemerkte speling op het wiel). En daarnaast zat de schokdemper ook niet echt vast aan de naaf... Leek me ook niet de voorgeschreven 120Nm.

Het vastzetten is echter ook nog gelukt. 210Nm op de as-moer, +/- 75Nm op de fuseekogel en uit mijn hoofd 50Nm voor de stuurkogel.

De remblokken bij Brezan en TC vond ik erg prijzig. Zelfs met 15% korting zat ik nog op 40 euro, dus ik bestel die mooi via internet (alwaar ik er net 18 euro met verzenden voor moest betalen via Ebay).

Tsjah de kineet links lijkt toch wat losjes, maar ik had niets echt goeds meer op voorraad. Helaas moet Lotte hier maar even naar gaan zoeken.

De dempers (Weitec met Weitec veren geloof ik) zijn voor niet helemaal betrouwbaar. De auto ligt zo laag dat het te zien is aan de motorbalk. Gelukkig zat er een set originele goede dempers bij, waar ik een andere set veren tussen ga zetten. Op die manier hopen we de boel snel weer in comfortabele staat te brengen.

En dan hebben we dus besloten om alles in stabilisatiestangen in de PU te zetten en wat veerpootbruggen over te schroeven.

Escort '92, NX carb '92 (2006-07) carb '91 (2011, 41m) inj '94 (2011, 3wkn) inj '93 (2009-11) inj '93 (2012, 1mnd), inj '94 (2011-14) GTI '93 (2011-14), GTI '93 (2013-15), 280ZX L28ET '83 ('12-'13), 2x Micra '96, V40 '97('15)100NX 2.0 GTI-R 2016! Matra Bagheera '75 ('15), Espace '04

Sa_Reno

Mooi geregeld hoor!

Maarre, Thomas. Hoe weet jij zo zeker dat de veren verzwakt zijn en niet dat de auto gewoon erg verlaagd is?

Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

Smht

De manier waarop die rijdt, is niet lekker in elk geval. Ik moet de dempers er nog onderuit halen om dit zeker te weten (of de veer nog strak staat). Als ik slechts 1 paar veren onderuit haal, plaats ik liever een complete set van 4 terug, zodat alles beetje op de goede hoogte staat... Hij lijkt nu lager dan bijvoorbeeld jou blauwe NX te staan... 60/40 is er niets bij...

Daarnaast, de achterveren voor zijn natuurlijk erg dun (achterveren zijn meestal dunner), en hangen onder het gewicht van de auto al half in elkaar als deze op de grond staat...

Escort '92, NX carb '92 (2006-07) carb '91 (2011, 41m) inj '94 (2011, 3wkn) inj '93 (2009-11) inj '93 (2012, 1mnd), inj '94 (2011-14) GTI '93 (2011-14), GTI '93 (2013-15), 280ZX L28ET '83 ('12-'13), 2x Micra '96, V40 '97('15)100NX 2.0 GTI-R 2016! Matra Bagheera '75 ('15), Espace '04