Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

BlueNX

Gestart door BlueNX, 26 apr 2017 - 18:18

Vorige topic - Volgende topic

BlueNX

Mijn NX maakt ontzettend veel herrie, ik ben bij diverse garages geweest.., en een ieder zegt iets anders :frusty:

De 1 zegt nieuwe distributieketting, de ander zegt kettingspanner, weer een ander zegt multiriem ???

Ik heb deze auto van mijn vader ge-erft en wil m graag rijdend houden,wie weet het?

Ik heb geprobeerd een filmpje te maken , ik hoop dat het duidelijk overkomt.

Alvast bedankt.https://vimeo.com/214869452

themacpie

Multiriem al zeker niet. Voot zover ik kan horen gaat het idd om de ketting. Wellicht idd de spanner die het opgegeven heeft.
Best asap iets aan doen. Want als je ketting breekt of overspringt heb je grotere brokken aan de hand. Oliepeil nog nagekeken???
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

BlueNX

Jeetje je laat me schrikken, asap dus, enig idee wat dit mag kosten?
Check morgen olie, bedankt voor je reactie :)

HarriePekel

ketting kun je vrij snel achterkomen, even de kleppendeksel loshalen en kijken naar schade of ruimte op de ketting.
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

richardwbb

Ik durf jou niet te zeggen wat het is. Maar dit is interessant; http://www.nicoclub.com/archives/fix-your-timing-chain-rattle.html

Met name deze afbeelding;

Denk er om dat de oliepomp en de waterpomp mee vervangen worden [indien jij alles wilt doen eraan], maar, zèlf heb ik wel ééns gedacht aan één nieuwe kettingspanner. Deze zit achterop het motorblok [zoek of vraag als jij meer wilt weten]. Het is mogelijk om deze vervanging te doen zonder de motor te laten zakken [alles, niet alleen de kettingspanner]. Wat betreft, wat jij hoort, kun jij nog wat meer vertellen, want, ik haal het er niet uit met wat jij geplaatst hebt.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

BlueNX

Hey Richard,

Is het misschien een optie dat ik een keer naar je toe kom?  :$ Om te luisteren
Ik wil m dol graag rijdend houden , maar zeker weten dat het juiste vervangen wordt ipv hoge prijzen en verschillende verhalen bij de garage.
Gr

richardwbb

Mel,

Om te beginnen, èén distributieketting breekt 'niet'. Jou ketting staat niet op het punt om te [gaan] breken [althans, dat is de algemene gedachte met elke distributieketting, en die van de SR20DE is echt niet klein/ smal]. Echter, nu ik wederom heb geluisterd èn ditmaal met één koptelefoon, is dat geluid zó goed [in de zin van kwalitateit in opname], dat ik echt niet méér, horen ga. Het klinkt wèl anders, dan wat ik gewend ben. Na de poelies, de waterpomp en de oliepomp, eigenlijk, te hebben laten vallen als mogelijke oorzaak. Hoor ik vrijwel géén ratel onder het kleppendeksel.

Ik denk aan de kettingeleiders. Eén SR20DE zou eigenlijk met 150 duizend [uit mijn hoofd], de hele distributie met pompen en riemen vervangen moeten krijgen. Nu is het natuurlijk zo, dat ik óók géén garantie kan geven, ik wéét echter niet meer of één SR20DE, één interferentie motor is, of niet. Dat betekent, indien de ketting breekt, dat de kleppen en de zuigers elkaar raken, dan is de motor wèl makkelijk te vervangen met één gebruikte. Als het géén interferentie motor is, [HarriePekel, weet jij dat mischien], dan moet je de auto laten staan waar die geploft is, èn, even iemand opbellen om jou en de Nissan te komen ophalen.

Nu zou jij één kettingspanner kunnen plaatsen zodat het wat minder hoorbaar is [de ketting wordt namelijk toch nog wat gespannen], want één versleten kettingspanner hoort denk ik niemand. Echter, de geleiders zullen óók géén groot probleem vormen. Uiteraard zal de Nissan 100NX, wèl beter gaan rijden, want als de ketting weer 'normaal' is, dan staan de kleppen op tijd, echter, dat verschil is niet echt merkbaar [hoewel ik dit ook maar heb gehoord], tot slot, één oude ketting is één à anderhalve centimeter langer dan één nieuwe. De spanning van de ketting kan jij voelen met de kleppendeksel er af. Wat jij even moet bekijken is hoe de nokkenastandwielen er bij staan [in de zin van hoe de tanden van die nokkenastandwielen zijn afgesleten], plaats maar één foto of zo.

Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

HarriePekel

Het staat nergens beschreven in de technische training van de motoren, dus denk dat Smht of pietje het beter weten(meer ervaring).
Wat ik echter wel las, was dat ze de verbrandingskamer zo klein mogelijk hadden gehouden, dus waarschijnlijk krijg je toch een rookpluim met stukjes onderdelen mocht de ketting knappen  :(
Doet mij trouwens denken aan een cherry met verkeerd geplaatst en uiteindelijk geknapte riem  :D
1 rookpluim en weg motor, die dame had geluk dat ik haar wel thuis kon brengen toen   ;D

De multieriem ben je trouwens zo achter BlueNX, die kun je loshalen en de motor gewoon starten en dan weet je het meteen, 5 seconden laten draaien, je moet alleen niet gaan rijden dan, geen werkende stuurbekrachtiging en waterpomp meer  :(

Ik heb trouwens wel het idee dat ik metaal tegen metaal hoor tikken in je video, ketting slap of geleider weg dus om 1 of andere reden  :o
Het is mischien zelfs wel verstandig de hele prut in 1 x te vervangen BlueNX, wat als de ketting breekt door een nieuw geplaatste spanner?
Bovendien zullen de arbeidskosten niet echt veel hoger worden erdoor en liever weer 150.000 Km zonder zorgen dan 20.000 met zorg of de rest wel heel blijft  ???

BlueNX

Bedankt voor jullie reactie"s ,

Voorlopig blijf ik nog even door rijden, in ieder geval tot na de meeting, ondertussen ga ik uitzoeken wat het kost de boel te laten vervangen.
Veel verder dan tanken en rijden kom ik nl niet  :$  ;D , nogmaals bedankt voor de (uitgebreide) antwoorden  :)

richardwbb

Ik hoop dat het iemand met één 'gevoel voor Nissan' wordt. Geloof het of niet, maar de hèle distributie, exclusief; waterpomp, oliepomp; ebay, honderdertig dollar. Dit is, [dacht ik], zonder, verzendkosten èn zeker weten zonder invoerrechten. Maar; de ene garage is de ander niet. En, ik vind dat jij héél goed omgaat met het leren begrijpen van, wààr je nu eigenlijk mee rijd [in motorische zin].

richardwbb

Ik kwam dit toevallig tegen; klik

Dit is dan één SR20DE distributie vervanging set, deze is dus nog zonder olie en waterpomp. Rechts, die twee kleine ronde dingetjes, met daar juist boven, dat ovale ding, met één groot gat en twéé gaatjes, daar ligt één 'dopje', dat is de kettingspanner, en deze is los verkrijgbaar.

HarriePekel

Zoals ik op de meeting al aangaf, ik wil je wel helpen met uitzoeken wat het is, en oplossen uiteraard.
Maar ik denk niet dat je ergens iemand vind die op dit moment precies kan zeggen wat het probleem is.
De ellende is dat alles ingebouwt is onder en achter deksels, poelies etc. en het kan nogal wat oorzaken hebben aldaar.
Er hoeft maar 1 schroefje ergens uit te lopen en je hebt kans op ruimte en of lawaai door een teveel aan speling.
Het enige wat ik wel heb geconstateerd is dat de ketting tegen het deksel klappert, niet goed dus. >:(

BlueNX

Wellicht heeft er iemand belangstelling

Blauwe nx 1995 265000 km km apk tm november 2018

Niet netjes niet mooi distributieketting hoorbaar  geen vloerbedekking, deuk rechter voorscherm
Kapjes van het dak zijn nu rood (andere dakjes in gezet) Blauwe aanwezig kwestie van overzetten
Extra 4 banden met originele velgen waarvan 1 wordt gebruikt als reserve wiel, hoedenplank nieuwe accu half jaar geleden remmen en schokdempersvervangen
Rijdt werkelijk als een trein, en met pijn in mn hart moet ik m wegdoen , helaas ben ikzelf als vrouw zijnde niet in staat distributie te vervangen en laten doen is simpelweg te duur :'(
Foto's volgen nog, eventueel ook voor onderdelen maar t liefst in 1 koop , ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben ;)
Gr Ina

HarriePekel

gezien de gebreken door mij het eerste bod, 600€ voor de complete auto. ;)

BlueNX

Hey Harrie , ik ga akkoord met je bod , laat maar weten wanneer je m komt halen , ik heb er geen haast mee, gr