Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Even voorstellen

Gestart door mattiasb97, 13 aug 2019 - 17:08

Vorige topic - Volgende topic

mattiasb97

Hoi, ik ben Mattias, 22 jaar en  nu een half jaar trotse eigenaar van dit pareltje:

140.000km op de teller, zonder roest en van onder helemaal droog! Ben zelf geen technicus helaas, maar verdiep me er wel erg graag in.
Vind het toch leuk om zelf te weten hoe de auto in elkaar zit en wat er mee aan de hand kan zijn en waar ik op moet letten.

Deze zomer geweldig genoten van de ritjes met het dak open en zal dat hopelijk nog vele kilometers blijven doen :).

Groet,
Mattias

richardwbb

Hoi Mattias, welkom. Kun je mij zeggen in welke richtingen je momenteel denkt wat betreft kennis vergaring van een Nissan 100NX? Ik doe dat al vijftien jaar en ik weet veel. HarriePekel weet helemaal veel.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

mattiasb97

Hoi Richard,

Met name het zelf herkennen van eventuele problemen gaat het om, en plekken herkennen waar ik op moet letten met roest bijvoorbeeld.
Laat nu binnenkort open luchtfilter erop zetten dankzij het forum en ben benieuwd wat ik nog meer te weten kom.

Het lijkt me erg gaaf om uiteindelijk zelf eraan te kunnen sleutelen maar dat vergt me nog te veel tijd en geld op het moment vrees ik

Groet,
Mattias

HarriePekel

Welkom mattias, vragen staat vrij hier  ;)
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

richardwbb

Nou ja, ook al zit er net een apk op en is alles vervangen, zijn er altijd wel aandachtspunten. Met roest altijd maar zijn er dingen die nog niet werken of goed werken?

Bekende dingetjes zijn bijvoorbeeld om zomaar wat op te noemen

windgeruis op de snelweg
loslatende raamlijsten
targa dak lekt of slechte rubbers
afbladderende lak
defect asbak lampje
defect lampje aanstekerding
antenne schuift niet meer uit

verder zijn er wat gevoelige plaatsen voor roest en ik benoem nu alleen wat makkelijk te zien is en vaak niet naar gekeken wordt en ik zonder roest op de lak even uit want dat zou je wel weten

motorruim de voortrein of hoe dat heet dat metalen stuk tot helemaal onderaan bij de radiator
roest onder reservewiel
de rest zit er onder of ergens achter

rijdeigenschappen
schokt soms met gas geven
motor bokt bij lage snelheid
motor trekt alleen goed in hoog toerental
motor houdt in bij hoog toerental
slaat af als motor koud is en wordt mee gereden

als je apk hebt is het wel fijn om te weten hoeveel remblokken en banden profiel hebben, of je uitlaat goed gemonteerd is en geen tekenen geeft van doorroesten of er af vallen

stuurgedrag
niet aan te raden om mee te beginnen maar uitlijning

onsteking afstellen als dat nooit is gebeurd
stationair afstellen als dat nooit is gebeurd

massapunten controleren en bekijken of ze allemaal los kunnen zonder te breken (met name de twee  bij de koplampen met beleid losmaken want breekt anders)

controle van de staat van de olie en eventuele sludge en harsvorming in de motor want dat is lastig onderzoeken maar makkelijk op te lossen
of je versnellingsbak voldoende olie heeft

sensoren
neutral switch of die het nog wil doen
eigenlijk alle sensoren maar bovenstaande wordt nog wel eens vergeten en kan het rijdgedrag in de war sturen kan ook zijn dat je het niet merkt

vloeistoffen
remvloeistof
stuurbekrachtigingsvloeistof
wiswas vloeistof
motorolie
en de belangrijkte, koelvloeistof

Voor de roest, ik wil aan een duidelijk roesttopic beginnen maar ik wil alvast verklappen het hele interrieur er even uit en je stoel er weer in ;)

Dit zijn zomaar een verzameling opmerkingen maar ik heb het allemaal al bij de poot gehad met mijn NX en er is een lange lijst van onderwerpen nog niet benoemd door mij
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

richardwbb

Oh ja, je schreef 'veel tijd en geld'. Daar is ook wat aan te doen