Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Even voorstellen

Gestart door Frenske, 03 nov 2015 - 08:55

Vorige topic - Volgende topic

Frenske

Sinds een jaar of acht hebben wij NXn in de familie. Het was de eerste grote (automotive) liefde van mijn vrouw. Je kent ze wel, een blauw-metallic 100 NX 16 E SLX Sport-i uit 1993, een plaatje. Uiteindelijk helemaal compleet gemaakt met gereedschap, zonneschermen, hoezen, alles alles alles, zelfs een originele verkoop folder van destijds. Ja, we hadden het flink te pakken. Een plaatje. Door omstandigheden overgegaan naar onze zoon, en hetzelfde verhaal; eerste echte automotive liefde. Hij heeft hem zeker een jaar of vijf gereden; een zwaar leven was de NX beschoren. Men reed er tegenaan, men stak hem bijna in brand... maar lopen als een tierelier...

Inmiddels miste mijn vrouw haar auto zo erg dat ik op zoek moest naar een andere; een zilveren uit 1993, in nieuwstaat. Van een liefhebber overgenomen. Deze liefhebber, gepensioneerd carrossier en broer van een Nissan dealer in het Limburgse, had de auto uit de zaak van zijn broer overgenomen. Hij was er ooit nieuw verkocht, altijd in onderhoud geweest en weer ingeruild; een 'bekende' zeg maar. Ook had deze liefhebber de auto helemaal uit elkaar genomen, overal in de textiel gezet en weer netjes in elkaar gezet. Het hele verhaal werd onderbouwd met een fotoreportage, geen spatje roest beweerde het tegendeel, en ik kreeg het advies mee dit zo een keer in de twee, drie jaar te doen. De koppeling was wat veel gebruikt voor de 132k km, maar voor de rest was hij nog nieuw.

We hebben er vele heerlijke kilometers samen mee gereden, echt genieten. Dak er uit en lekker cruisen met 90 km/u, en voor 1 op 16 hoefde ik geen moeite te doen. Eigenlijk had ik hem moeten houden voor later...

Ja ja, het zware leven had zijn tol geëist bij de Sport-i van mijn zoon. Dus die kon ik op een gegeven moment niet meer redden... en wat gebeurde er: het moederhart nam het over en weg was onze NX. Inmiddels rijdt hij al weer vijf jaar rond. Nieuwe radiateur, dynamo, startmotor, ontsteking, altijd goed onderhouden, maar nu heb ik toch even een uitdaging voor de APK. Kleine gaatjes achter op de kopse kant van de kokers en in de vloer, schokbrekers achteren op (ze bleken er wel nog onder t zitten :-), uitlaatpot al vervangen maar overige koppelstukken niet gasdicht, kapot koppelstukje linker portierslot, linker raam hefinrichting werkt niet meer en de koppeling is nu van 100k katoog echt op.

Stiekem zit ik al weer rond te kijken voor een hele mooie voor mezelf... tja, na dertig jaar Lancia-liefde, met daarbij sinds vijf jaar Porsche affiniteit raak ik de liefde voor een NX niet meer kwijt. ik blijf het een plaatje vinden...

Oh ja, ... ik heet Fer en woon precies op het smalste stukje Nederland.

Rens

Hoi Fer, welkom. Mooi verhaal. :)