Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

voorstellen

Gestart door first_100nx, 06 jul 2023 - 20:04

Vorige topic - Volgende topic

first_100nx

Hallo aan alle,

Heb me aangemeld om een kennis te helpen met zijn 100NX, en om te zien of hier een oplossing staat.
had al begrepen dat het "lastige" auto's kunnen zijn.

richardwbb

Welkom! Wat scheelt eraan? Het zijn betrouwbare auto's
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

first_100nx

Hoi Richard,

zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen, bij een koude start (als de auto een nacht heeft gestaan) start hij wat moeilijk 5 sec, eenmaal aan is het toerental stationair geen variatie. op het moment dat je gas geeft wil hij uitvallen, ook als je weg wilt rijden stottert hij even. eenmaal warm 1 - 2 km probleem weg en merk je niks.
slangen zien er vernieuwd uit geen scheuren

Vermoed zelf luchtmassameter vanwege een zelfde issue met een opel corsa van 99 die deed het zelfde. heb op internet gezocht oe die eruit ziet alleen zie ik hem nog niet zitten in de auto.
Auto is van '91, kwam deze tegen alleen weet ik niet f dit de goede is https://www.autoonderdelen-direct.nl/auto-onderdelen/ridex/p-13633495

Rens

Welkom.
Is het een 1.6 carburateur of een 2.0 liter motor?
Dat onderdeel wat je noemt is voor een 1.6 injectie: http://nissan4u.com/parts/100nx/el_b13/1994_5/type_20/fuel_and_engine_control/throttle_chamber/

first_100nx

het is een 1.6 carburateur, (glaasje aan de zijkant) dacht al dat die ik posten niet de goede was. Auto heeft paar maanden stil gestaan weet niet of dat ook een probleem geeft.

richardwbb

Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

first_100nx

kan oude benzine het probleem zijn dat de auto wat moeilijker start (koud) en wilt uitvallen als je gas geeft? als de auto warm is heeft hij dit probleem niet, het gebeurd alleen als je hem een nacht laat staan en dan start

richardwbb

Ik heb niet zoveel verstand van carburateurs, maar ik probeer het im simpel denken te houden. Ik verwacht niet veel van de massameter, dat heb ik in de vijftien jaar dat ik bij de club zit alleen meegemaakt met de gti. Daar ston dan ook 260 duizend op.

Gewoon regelmatig rijden kan ook helpen maar alleen als die een tijd heeft stil gestaan.

Dit is ook een idee https://5in1power.nl/product/5in1-carburateur-reiniger/?sfw=pass1688746033

first_100nx

Ben er nu achter dat een carburateur motor geen luchtmassameter heeft, las dat de benzine wellicht terug loopt in de nacht en of de mechanise pomp vies is als hij deze heeft en niet een elektrische.
Of wat je voorstelde wat vaker rijden of een flink stuk en daarna kijken

HarriePekel

Citaat van: first_100nx op 07 jul 2023 - 16:01kan oude benzine het probleem zijn dat de auto wat moeilijker start (koud) en wilt uitvallen als je gas geeft? als de auto warm is heeft hij dit probleem niet, het gebeurd alleen als je hem een nacht laat staan en dan start
auto hoort meteen te starten omdat je vlotterkamer(dat glaasje) benzine hoort te houden en daarna word aangevuld door de benzinepomp
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

HarriePekel

Citaat van: first_100nx op 07 jul 2023 - 18:14Ben er nu achter dat een carburateur motor geen luchtmassameter heeft, las dat de benzine wellicht terug loopt in de nacht en of de mechanise pomp vies is als hij deze heeft en niet een elektrische.
Of wat je voorstelde wat vaker rijden of een flink stuk en daarna kijken
als de benzine terugloopt zou een breuk in de leiding het probleem kunnen zijn, vooral in de bocht net achter het passagiersdeel en onder de plastic extra afdichting zijn de leidingen gevoelig voor roest en de rubberen leidingen voor scheurtjes of breuken. en de benzinepomp natuurlijk voor inwendige slijtage.

first_100nx

Citaat van: HarriePekel op 08 jul 2023 - 09:14als de benzine terugloopt zou een breuk in de leiding het probleem kunnen zijn, vooral in de bocht net achter het passagiersdeel en onder de plastic extra afdichting zijn de leidingen gevoelig voor roest en de rubberen leidingen voor scheurtjes of breuken. en de benzinepomp natuurlijk voor inwendige slijtage.

Ben even hard op aan het denken waar het probleem kan liggen, en mogelijke oorzaken wellicht hebben jullie een idee waar ik nog kan kijken. begrijp ook dat hij meteen moet starten, wellicht even een goede rit maken en daarna kijken wat hij doet.
het "probleem" is een koude start, na 1km rijden is alles weg

HarriePekel

koude start kan nog in het luchtfilterhuis zitten, daar zitten een paar afsluiters voor het vacuum, mischien zit daar het probleem en heeft hij geen vacuum als je start.., verder kan het een kwestie van onderhoud zijn, bougies goed afgesteld? rotorkap en rotor al eens vervangen? motorolie niet te oud?(hydraulische kleppen en timing.)