Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Hallo

Gestart door y3nis, 19 mrt 2015 - 16:38

Vorige topic - Volgende topic

y3nis

Sinds een weekje heb ik een 100nx, wat een prachtige wagen!
Tunen wil ik nauwelijks gaan doen. Alleen een spoiler lijkt me wel leuk, maar misschien is dat dan het begin. Er zitten ook nog 2 jvc speakers in de achterklep die nog aangesloten moeten worden. De vorige eigenaar heeft ze nog niet eens vastgeschroefd dus ik hoop dat ze goed werken. De bedrading lijkt er al wel te liggen.

Het is een rode uit 1992 met 172k op de teller. Hij rijdt erg lekker maar heeft hier en daar wat mankementen.
Volgens mij moet de koppelingsplaat vervangen worden en de distributieketting aangespannen worden.
Verder gaat het raam van de bijrijder niet open, dus misschien het bedieningspaneel vervangen las ik al op dit forum.

Volgende week ga ik de auto helemaal controleren samen met mijn vader aangezien ik (nog) een behoorlijke sleutelnoob ben. Technisch inzicht heb ik wel dus ik hoop het snel onder de knie te krijgen.

Rens

Welkom hier. :)

Hopelijk heb je lang en veel plezier van jouw 100NX. Technisch zijn ze sterk, alleen de roestduivel gooit vaak roet in het eten.

HarriePekel

Welkom  :)
Kijk vooral goed naar de bovenkant van de achterste wielkasten  ;)
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

y3nis

ah thx, ik zal erop letten  :)

y3nis

Nou dat was een korte tijd met plezier. Vandaag op de snelweg ging de auto opeens langzamer rijden, gas geven hielp niet en de motor was wel aan. Ook in de 4e versnelling geen vermogen. Ik weet niet zeker of ik de motor nog wel toeren kon laten maken (koppeling slipt) aangezien de toerenteller kapot is.
Vervolgens viel de motor uit en stond ik op de vluchtstrook stil.
Opnieuw gestart, dat lukte... 1e versnelling, 2e versnelling, 3e versnelling en piew... geen vermogen meer en enkele seconde later viel te motor uit (dat zag ik omdat de oliedruk en accu alarmlichten dan gaan branden).

Hopelijk vind ik zaterdag de oorzaak hiervan. Iemand nog een idee waar ik op zou moeten letten?

Ik zat te denken aan iets met de brandstoftoevoer, misschien iets met luchtdruk (vacuumslangen ofzo?), luchtfilter of misschien toch iets met de koppeling?

HarriePekel

Als het de koppeling was zou hij veel toeren en weinig power hebben, vermoed eerder rotzooi in de tank of in de inspuiting, of inderdaad ergens een lek  ???
Mocht je rotzooi in je benzine hebben, dit is wat Anwb doet:
Luchtfilterkap verwijderen, motor goed op toeren brengen en dan de inlaat naast het luchtfilter, dus boven de injectie, afsluiten met doek o.i.d.
door het toerental van de motor en afgesloten luchtinlaat word de benzineaanvoer leeggezogen.
Een lek in het vacuum kun je vaak concluderen door 1 van de vacuumslangen los te halen, als de motor nergens op reageert weet je genoeg.

y3nis

Veel toeren en weinig power gebeurd af en toe. We dachten dat de koppelingskabel misschien soms bleef hangen. Als het de koppelingsplaat geweest zou zijn, dan zou het consequenter gebeuren lijkt me. Hier gaan we voorlopig nog niks aan doen.

Ondertussen luchtfilter, bougies, brandstoffilter en olie vervangen. Ook alle vacuumslangen zijn vervangen, viel uiteindelijk best mee qua moeilijkheidsgraad. Er waren maar een slangetje of 3 /4 die echt heel lastig waren en waarvoor er wat andere onderdelen los moesten. We zijn 2 totaal kapotte slangen tegengekomen (1 lag eraf en de ander zat een enorme barst in). Ik heb er wel vertrouwen in dat dit het probleem is geweest. Er zit nu ook een brandstoftoevoeging in de tank om de carburateur schoon te maken.

Daarnaast, op de valreep, nog voor elkaar kunnen krijgen om 1 speaker aan te sluiten. Dus ik ben helemaal blij! De Nissan rijdt als een zonnetje en lijkt wel wat meer power gekregen te hebben. Mooi muziekje erbij  ;D

edit: Oh de bovenkant van de achterste wielkassen was niks bijzonders te zien. Misschien moest ik ze eerst schoonmaken? Waar moet ik op letten dan?

HarriePekel

Schoonmaken? eerder de bekleding loshalen, bank verwijderen en aan de zijkanten alles loshalen, het rotten begint vaak op of bij de opstaande rand die er onder zit nl.
Kokers kunnen ook wat aandacht nodig hebben, ook de koker waar het voorwiel voor zit, mijne had opmerking bij keuring, blijken gaatjes in te vallen  >:(