Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Themacpie's "REDHAWK" update "Clean-up and tune-up"

Gestart door themacpie, 19 feb 2011 - 23:38

Vorige topic - Volgende topic

themacpie

Vandaag beslist, we gaan "N1"  >:D
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

Rens

themacpie

lol als in SR16VE N1 nok nok  ;)

ParaChris

Blijf je de 'gewone' sr20's iig voor he ;)

themacpie

20ve met 16VE N1 nokken scheelt hem weer een Pktje of 10  >:D

Jeroen330

Ga je er ook nog eens mee rijden :p
Nissan 100nx GTI Turbo --> exit
Nissan Micra K11 super S Trackday car --> Sold
Nissan Primera P11 GT --> sold

Nissan 100nx 1.6 Custom Showcar
Nissan Micra K11 Aztek nr. 6/180

Fast & cheap isn't reliable,
Cheap & reliable isn't fast,
Fast & reliable isn't cheap

themacpie

ja hoor, is alleen nogal idioot om nu te gaan mappen en daarna met die cams alles terug te gaan mappen...
vandaar  ;D

ParaChris

Dus een pktje of 200? :)

Moet je me.voor kunnen blijven ;)

themacpie

ParaChris

Hoeveel meer? Ik weet dat er 2 op ncn waren met vvl die niet over de 200 heen zijn gegaan

themacpie

Hoeveel het wordt moeten we natuurlijk afwachten, maar het zit hem in de details:

Uitlaat diameter, inlaat diameter (SR20DE Maf en TB zijn bijvoorbeeld al een afremmer)
Verder licht vliegwiel, puleys,...

Standaard zit de VE op een 189 Pk mits al het lichtgewicht, verbeterde in en uitlaat komt er wel een beetje bij.
Dan de N1 nokken die mits de REV naar 8500 gaat en als ie een goeie mapping meekrijgt een extra 10 paardjes waard...

Moet ik toch ergens net boven de 200 uitkomen denk ik   :P

Ach we zien wel, de nokken zijn vooral qua doorsleuren echt wel de max volgens dat ik hoor... wordt fun aan de lichten  ;D

ParaChris

Hoeveel toeren draait ie standaard? Als je meer toeren gaat draaien zou ik toch even naar je klepveren kijken, deze bepalen toch wel het maximale toerental. Daarnaast moet je even kijken wat het vermogen doet bovenin, als ie zoals bij mij een beetje inkakt boven de 7500, is het natuurlijk niet de moeite waard om meer toeren te gaan draaien, je bereikt er mmers niet veel mee behalve meer slijtage!

maf valt mee met begrenzing, daarnaast zorgt een vernauwing van de inlaat voor een hogere luchtsnelheid, dus de theorien zijn verdeeld, bij mij was het verschil niet echt denderend, en ik rij nu zonder maf ;)

Dit is niet als kritiek bedoeld gert, dat weet je wel, gewoon wat bevindingen van mijn kant waar je misschien  wat aan hebt

Mojo

Klepveren van een VE zijn standaard beter dan die van een DE. Een SR20VE draait standaard een redline van 7200 RPM, SR16VE draait standaard 8300 RPM, en een SR16VE N1 8600.

Hogere luchtsnelheid door vernauwing inlaat is een drogredenatie, immers is er meer weerstand, en zal de motor moeite hebben met het aanzuigen van lucht.

Cruisin' in my Nissan, driving along the Road to HellMojo's Law: Everything WILL go wrong the first time around.

themacpie

Komen zowieso Honda Vtec klepveren op, + 8000 toeren en deze hebben ook geen last van de extra klepopening.
Leuke van de N1 nokken is dat je juist een groter vermogenbereik hebt in de hoge toeren. Onderaan blijven de nokken zowat gelijk met de standaard 20VE. Is dus vooral in het hogere toerental dat het vermogen blijft  ;D

Al bij al krijg je een plattere curve en dat is waar het om draait... vermogen over het hele toerentalbereik!

Wat ik verder nagelezen heb is dat de VE nogal happig op lucht is, korte luchtinlaat met grote diameter maakt hier wel degelijk het verschil. Is niet de luchtsnelheid maar de hoeveelheid die telt. Misschien is het bij de DE minder belangrijk, maar daar zit ik nu niet echt meer op te zoeken  xD

Volgende en laatste stap (motorgewijs) is een goeie mapping vinden/maken/laten maken... weer op zoek dus.

ParaChris

Groter is niet altijd beter Mojo, ik heb genoeg met een.flowbank gewerkt om te weten dat ietsje kleiner soms wel beter is, dit weliswaar met cilinderkoppen.. Maar het principe blijft hetzelfde! Luchtsnelheid is minstens zo belangrijk als doorstroomoppervlakte.. Ik zeg niet dat het in dit geval ook zo is, maar het speelt wel degelijk mee! Als ren grotere maf altijd Beyer zou zijn, waarom zet Nissan zelf er dan zo'n kleine op?