Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Sareno zijn Daily.. Achterkant opgeknapt/gespoten. Foto's op P6 09-06-2012

Gestart door Sa_Reno, 18 dec 2011 - 16:24

Vorige topic - Volgende topic

themacpie

Compressie meting is totaal iets anders dan benzine druk meten... dus denk niet dat daar een gecombineerde meter voor bestaat  :-\

benzine druk moet geloof ik 3 bar hebben (niet bij stationair draaien maar bij gas) als ie idd te weinig druk heeft gaat ie waarschijnlijk te weinig benzine krijgen en vandaar ook latsig op toeren komen (verklaring voor je slakkentempo trouwens)
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

Pietjuh

Ik hoop niet dat de TPS waarde 4,4 is want dan loopt tie zo ongeveer vol gas. Het zal vermoedelijk 0,44 zijn.

Deze waarde is iets aan de lage kant, maar daar zal de motor niet beroerd van gaan lopen.
Ik weet niet hoe de timing overigens afgesteld is, maar met een TPS waarde die fout is kun je uberhaupt al geen timing afstellen.
Ik vraag me dan ook af bij welk toerental er timing afgesteld is en of de motor ook in timingmode stond.

Als je om een voorbeeld te geven je timing op 10 graden afstelt bij 1100 rpm stel je de timing in werkelijkheid in op +- 2 graden voor bdp.

Daarnaast is het HEEL ERG belangrijk om voordat je begint met de timing af te stellen het stationair toerental afstelt IN timing mode.
Is daarnaast de AAC klep goed werkend? Dat kun je in datascan ook testen, ik vermoed dat de problemen eerder hier in zitten dan in bijvoorbeeld brandstofdruk, ik zeg niet dat het niet kan, maar over het algemeen genomen is het brandstof systeem nooit het probleem.

Overigens moet de brandstofdruk bij stationair ongeveer 2,75 bar zijn. Met een compressie meter kun je geen brandstof druk meten, dit is een totaal ander stuk gereedschap.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

themacpie

stond in timingmode, op net geen 900rpm en warmgedraaid  ;)
aac heb ik niet gekeken echter, hing niet aan mijn laptop...

Sa_Reno

Hij stond idd in timingmode maar volgens mij bij een lager toerental. Standaard idle is al 800 en toen timingmode ingeschakeld werd viel hij naar beneden. Ik heb helaas niet gekeken maar ik gok zo'n 700.

Qua AAC zal ik even aan Patrick vragen.

Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

themacpie

Sa_Reno

Nou, vandaag een hele dag bezig geweest met het mysterie rond de startmotor die niet wilde starten.

Gisteren liet de auto mij in Amsterdam ineens staan. Klik, klik, klikkerdeklik maar geen vroem. Ik heb van alles geprobeerd; op de startmotor slaan, achter elkaar starten (klikken) etc. Niets hielp. Uiteindelijk hebben  2 mensen mijn auto maar aangeduwd en ik naar huis. Balend.. Een NX hoor je niet te duwen..

Anyway, ik heb genoeg startmotoren op voorraad dus ik dacht hem vandaag ff te vervangen. Binnen 15 minuten zat de vervanger erin en meteen starten. NICE dacht ik. Dat ging 1 keer goed, toen weer klik, klik. SNOTVER

Uiteindelijk heb ik 4 startmotoren gemonteerd en uitgebouwd en niets hielp. Omdat ik het me niet kon voorstellen dat ze alle 4 stuk zijn heb ik Piet 2 maal gebeld om eea door te nemen en ook hij vond het erg onwaarschijnlijk. Het moest dus ergens anders in zitten.

Accu; prima op spanning, ook tijdens het starten. Dat is het probleem dus niet.
Massa; Weerstand nul dus dat kan het ook niet zijn.
Schakeldraad van het contactslot; getest met een bypasskabel en de auto startte nog steeds niet.

Op het moment dat ik er echt in begon te geloven dat alle 4 de motoren stuk moesten zijn bedacht ik me nog 1 ding; krijgt de startmotor wel stroom (naast de signaalstroom om uberhaupt wat te doen)?

Ik heb toen de + kabel van de startmotor afgetrokken om het effect te zien; Geen verschil, alleen klik. Niets meer, niets minder.

Daarna heb ik een +kabel van 1 van mijn slopers erbij gepakt en gemonteerd en de auto startte meteen! Eureka!

Uiteindelijk heeft het dus aan de grote voedingskabel gelegen, daar ben ik ^%$# 4 uur mee bezig geweest! Bah.. maar het goede nieuws is dat ie weer rijdt!

Een ander bijkomend iets is dat de auto ineens weer trekt als een malle! Vol in de toeren tot zeker in de 4e versnelling. Harder heb ik niet geprobeerd omdat hij nu al zwaar illegale snelheden haalde en ik geen zin had om de snelweg op te gaan.

Waarschijnlijk komt dit omdat de ECU lang van de stroom af geweest is en ik ben bang dat het een kwestie van tijd is totdat hij weer lui gaat doen.

Vraag blijft dus nog steeds; wat zorgt ervoor dat mijn ECU zichzelf zo terugstelt?

Marous

Maar voor nu kun je dus nog het e.e.a. plagen op de weg, zegmaar? :P
~I'm in love with my car~

Sa_Reno

Jup, hij rijdt gewoon. Ik heb mezelf net nog even strak sturend op de dijk uitgelaten!:P

De gang is er overigens alweer uit. Die ECU heeft zich blijkbaar weer bijgesteld. 5000rpm in III is bijna niet haalbaar. Tussen de 2500-3500 trekt ie veel harder.

De wegligging wordt alsmaar beter, zeker met de 'nieuwe' weitec veren die er in Eindhoven onder zijn gekomen. Ik vind het alleen een beetje jammer dat de auto iets hoger is komen te staan. Daar moet ik nog wat op vinden.

De teller geeft overigens al iets te veel aan (110 op de teller is volgens de GPS 100) dus ik kan wellicht iets hogere banden monteren. Ik heb nu 195/50-15, dat kan naar 195/55-15 wellicht. Dat vult alweer wat meer.

De komende tijd ga ik me meer richten op wat irritaties die gewoon opgelost moeten worden:

- Evt probleem met de ECU, MAF, AAC etc
- Gerammel uit de motor opsporen/oplossen (schildjes?)
- Deuren op de juiste manier ophangen (hangen aan de voorzijde zeker een halve CM te laag)
- Ramen overeenkomstig afstellen en rubbers vervangen
- Achterklep beter afhangen
- Stabilisatierubbers achter opnieuw flink invetten. De veerpoten zijn nu stil

Daarnaast de nieuwe spulletjes monteren:

Draagarmen voorzijde inc nieuwe fusee's, PU rubbers en stuurkogels

Genoeg te doen dus.

Sa_Reno

Kleine update:

Veerpoten voor en achter zijn binnen
Draagarmen zijn klaar, fusee's zitten er in.
RVS Spruitstuk is binnen
Stabirubbers zijn stil nu.
Winterbanden binnen.

Gerammel uit de motor is er nog steeds. Niet erger, niet minder. Wel inmiddels 3000km verder.

Sa_Reno

De veerpoot brug aan de voorzijde zit erop! Meteen de olie ook maar ververst (+filter).

De brug wordt nog in een kleurtje gespoten maar ik kon het niet laten. Hij paste overigens zonder de auto op te krikken. Betekent dit dat ik hem eigenlijk strakker moet zetten?

Mojo

Cruisin' in my Nissan, driving along the Road to HellMojo's Law: Everything WILL go wrong the first time around.

bremar

hoi,lekker aan het klussen aan die mooie blauwe.
Heb jij toevallig de oude hoedeplank nog en die twee stukken waar de hoedeplank op ligt?
Ik zag op de foto's dat je dat eruit hebt.
Doe je dat weg als het nog heel en mooi is?

Sa_Reno

In de tussentijd zijn er hier ook wat zaken gedaan:

Schoonmama heeft een andere auto gekocht en de winterbanden passen niet meer op de nieuwe. Deze heb ik van haar mogen krijgen! Ik moest alleen andere velgen regelen, de winterbanden zijn 185/65-14. Uiteindelijk kwam ik via Marktplaats bij Tjalgeval terecht (ja, van het forum). Hij had nog 4 originele NX velgen liggen. Ik ben er helemaal blij mee, de auto rijdt perfect met zijn nieuwe slofjes. Ik had eigenlijk gehoopt dat mijn tellerafwijking minder zou worden door de iets hogere band (185/60 is origineel toch?) maar de teller geeft nog steeds teveel aan. 100km/u op de teller is nu 95 GPS, dit was 90 GPS.

Daarnaast heb ik nu veerpootbruggen voor en achter. Deze gaan er binnenkort weer vanaf om gespoten te worden.

De olie en het filter zijn gewisseld.

Ik merk nu alleen dat de auto redelijk vochtig is, komend voorjaar het tapijt er maar eens uithalen om te zien waar dat vandaan komt!

luc2572

175/60/14 is orgineel als ik me niet vergis.

Hoezo auto opkrikken bij monteren vpb? Dat hoefde bij die van mij ook niet, en de wegligging is wel duidelijk verbeterd :)

Sa_Reno

Bij 175/60-14 zou mijn teller al helemaal niet meer te vertrouwen zijn. :(

De wegligging is wel verbeterd al moet ik zeggen dat ik hem 'scherper' in het stuur had verwacht.