Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Re:Tim's 2e NX: (Toch niet) Einde verhaal

Gestart door TimTube, 19 nov 2011 - 21:08

Vorige topic - Volgende topic

Pietjuh

Citeereuh, als ie het reservoir leegtrekt en vervolgens ook nog eerst de radiateur moet gaan bij vullen, is het niet meer uitzetten van water door warmte...
maar duidelijk is dat het niet meer een heel fris blok is

Je zou ook kunnen proberen te lezen

CiteerDat het koelvloeistof pijl stijgt in het expantievat is heel normaal aangezien water uitzet naar mate het warmer wordt.

Wat ik tot zover vermoed is dat het blok te warm is geworden door gebrek aan olie en daardoor een deel van z'n koelwater verdampt heeft. Kun je ook vertellen hoeveel kvs je er toen in gegooid hebt?

Of het blok niet meer fris is valt hieruit nog moeilijk te concluderen. Dat tie lekt is wel duidelijk.

Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

staartbek

In die tijd is het koelexpansievat van helemaal vol naar helemaal leeg gegaan. Geen vloeistof onder de auto dus ik denk dat het verdampt is.

Heb dit keer wel direct in de radiator bijgevuld. Ook handig om te vermelden, wellicht, dat ik het blok nog steeds redelijk warm wordt. Expansievat zit vrij normaal vol, mooi tussen min en max maar tijdens het rijden vult die zich tot bijna vol...

dit is wat ik lees... maar goed on-topic maar weer

www.custompainter.nl
info@custompainter.nl

Sa_Reno

Citaat van: staartbek op 21 mrt 2012 - 17:50
In die tijd is het koelexpansievat van helemaal vol naar helemaal leeg gegaan. Geen vloeistof onder de auto dus ik denk dat het verdampt is.

Dit kan toch helemaal niet? Althans, ik heb bij mij geen 'terugweg' uit het expansievat kunnen vinden.
Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

Pietjuh

CiteerDit kan toch helemaal niet? Althans, ik heb bij mij geen 'terugweg' uit het expansievat kunnen vinden.

Het is een heen en terugweg door de cohesie werking op het water wordt het als het ware terug getrokken het koel systeem in.

@ Staartbek, ik geef aan dat het koelwater vermoedelijk verdampt is doordat de motor te heet is geworden.

Mijn reactie was op het stijgen van het water als de motor warmer wordt en naar normale stand terug gaat zodra de motor afgekoeld is. Dit is normaal gedrag en komt door het uitzetten van het water. Daarom heet het ook een expantie vat
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.

ParaChris

Man, dit vind ik echt klote :(

Ik heb zelf geen problemen of olieverbruik gehad met het blok, ook niet met 30 graden in de file op vakantie in Frankrijk..

Ik hoop echt ontzettend hard dat het meevalt..

Snel warm worden kan misschien door lucht in het koelsysteem, als ie echt zo leeg was moet ie ook ontlucht worden...

Succes ermee man, dit gun ik jou, en mijn oude wagen niet :(

TimTube

No worries Chris, dit soort dingen gebeuren bij auto's... wel klote idd.

Ik hoop dan inderdaad maar dat het nu een seal is ofzo. Maar het "normale" olieverbruik zal toch wel blijven dan. Er komt geen gigantische zwarte wolk uit die ik zelf kan zien maar toen m'n broertje achter me reed laatst toen zei hij wel dat er wat (enigzins) donker uitlaatgas uit zag komen.

En over het expansievat... ik merkte dat er extreem veel fluctuatie zit in de hoeveelheid vloeistof die er inzit. Als de motor een tijdje uit heeft gestaan zit er maar een bodempje in...toen ik terugkwam van 30km snelweg rijden zat die vol tot net onder de rand van het vat. Dat is wel veel verschil.

Ook kookt de vloeistof gewoon elke keer als ik thuis aankom, lijkt me ook wat extreem, of is dat normaal?

Rens

Dat is helemaal niet goed. En volgens mij zou je ook helemaal niet meer ermee moeten rijden als dit gebeurt.

Pietjuh

CiteerOok kookt de vloeistof gewoon elke keer als ik thuis aankom, lijkt me ook wat extreem, of is dat normaal?

Euhm......... nee, dat is niet normaal en inderdaad zoals Rens zegt zou je hier absoluut niet mee moeten rijden.

Maar even in het kader van het kip en het ei, waar ontstonden de problemen mee? De olie of het kokende koelwater.
Het verschil tussen warm en koud in je expantie vat is inderdaad te groot, dit duid op extreem hoge temperatuur. Borrelt het water ook in het expantie vat als de motor koud is??

ParaChris

Wel goed ontlucht? Als er lucht in het systeem zit gaat het allemaal erg snel he..

Die rook ja, die uitlaat helpt daar ook niet aan mee natuurlijk, bij mij kwam er ook altijd wel een beetje rook uit, maar dat kan ook gewoon rijk lopen zijn.. Of het moet overduidelijk blauwe rook zijn natuurlijk!

Je moet em ook wat vaker wassen en niet zo vies laten worden trouwens ;)

Over het olieverbruik kan je niks zeggen als ie lekt, even afwachten dus! Aan de zuigerveren en klepseals zal het iig niet liggen, dat is toen allemaal vernieuwd!

Enige wat sneller kan slijten zijn de drijfstanglagers, door de lichte slijtage die de kruk had, maar dat zie je niet terug in het olieverbruik als ik het goed heb :)

TimTube

Ik heb niet ontlucht...geen idee hoe dat moet. Ik heb wel gewoon direct bijgevuld in de radiator, weet niet of dat een verschil maakt.

De koelvloeistof borrelt niet met koude motor en ook niet met stationair lopende motor. De fan slaat gewoon aan en dan lijkt alles in orde. Het lijkt alleen bij hogere toeren te zijn.

De problemen zijn begonnen met de olie. Daarvoor was alles koek en ei (om maar bij eieren te blijven) met de koelvloeistof.

Ik ben zelf een beetje bang voor de koppaking trouwens...dan is het wel redelijk einde verhaal.  :'(

Pietjuh

Ontluchten hoeft niet, kan ook niet is een automatisch systeem.

Als je per 1250km een liter olie door je uitlaat kwijt raakt trek je rookpluimen waardoor je niemand meer achter je ziet. Dus ik vermoed dat dat niet helemaal de kwestie is.

Probleem met lekkende seals is dat ze dit vaak alleen doen als het systeem onder druk staat en dit is meestal het geval als je rijdt en minder als je stil staan, daardoor vind je olie dan vaak niet of nauwelijks terug onder de auto.

Ik vermoed niet dat je koppakking er uit ligt, aangezien de auto dan wel slecht zou starten en het geborrel ook bij koude motor voor zou komen. Het is geen garantie, maar dit is wel vaak het geval. Je zou een compressie test moeten doen om dit zeker te stellen. Ik denk zelf eerder aan een verstopte radiator, niet werkende waterpomp of thermostaat die niet open gaat.

CiteerOver het olieverbruik kan je niks zeggen als ie lekt, even afwachten dus! Aan de zuigerveren en klepseals zal het iig niet liggen, dat is toen allemaal vernieuwd!

Enige wat sneller kan slijten zijn de drijfstanglagers, door de lichte slijtage die de kruk had, maar dat zie je niet terug in het olieverbruik als ik het goed heb.

Dat is niet helemaal het geval, door slijtage aan het lagerwerk kan er ijzer in de olie terecht komen waardoor zuigerveren en klepseals sneller kunnen slijten.

Even voor alle duidelijkheid, ga er absoluut niet meer mee rijden totdat je duidelijk hebt wat er aan de hand is, anders hoef je straks helemaal niet meer te zoeken naar het probleem.

patrick100nx

Zwarte pluimen uit de uitlaat, nja dan verbrand je olie, dus ben bang voor je koppakking.

wel balen man!, nja het komt wel weer goed als het allemaal meevalt dan blijft het bij een koppakkingtje wisselen en dan rijdt ie weer, ;)

Nissan 100NX GA16DE 1993 Antra swapt to SR20DE
Nissan 100NX GA16DS 1991 Antra -->[Sold to 100nx driver]
Re-building a SR20DE brand new!!

staartbek

Citaat van: Pietjuh op 21 mrt 2012 - 18:55
CiteerDit kan toch helemaal niet? Althans, ik heb bij mij geen 'terugweg' uit het expansievat kunnen vinden.

Het is een heen en terugweg door de cohesie werking op het water wordt het als het ware terug getrokken het koel systeem in.

@ Staartbek, ik geef aan dat het koelwater vermoedelijk verdampt is doordat de motor te heet is geworden.

Mijn reactie was op het stijgen van het water als de motor warmer wordt en naar normale stand terug gaat zodra de motor afgekoeld is. Dit is normaal gedrag en komt door het uitzetten van het water. Daarom heet het ook een expantie vat

een 100NX heeft geen expansievat maar een reservoir, in een expansievat wordt druk opgebouwd, wat niet mogelijk is omdat het reservoir van de nx niet lucht dicht is, de expansie in de nx komt van de radiateur die met overdruk het kvs naar he reservoir drukt en bij afkoeling door vacuum weer uit het reservoir zuigt..
bij de meeste duitse auto's heb je wel een expansievat die direct onderdeel zijn van je koelsysteem, bij de nx is het reservoir ook geen direct onderdeel, je kán best zonder reservoir rijden, zonder expansievat zou je systeem letterlijk leeglopen omdat je water door het vat heengepompt wordt

en nog even een noot bij het automatisch ontluchtingssysteem, is ook niet helemaal correct, over het algemeen rij je de lucht er wel uit, maar op de kachelslangen zit een dopje met slangeklem waar je hem officieel moet ontluchten

www.custompainter.nl
info@custompainter.nl

richardwbb

Die bumper bij de uitlaat, dat is zeker weten roet en geen goed teken. :(
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Knight100nx

@Robin/Piet, geweldige discussies voeren jullie :)

@Tim, is er al nieuws?