Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Re:Tim's 2e NX: (Toch niet) Einde verhaal

Gestart door TimTube, 19 nov 2011 - 21:08

Vorige topic - Volgende topic

Pietjuh

Citeereen 100NX heeft geen expansievat maar een reservoir, in een expansievat wordt druk opgebouwd, wat niet mogelijk is omdat het reservoir van de nx niet lucht dicht is, de expansie in de nx komt van de radiateur die met overdruk het kvs naar he reservoir drukt en bij afkoeling door vacuum weer uit het reservoir zuigt..
bij de meeste duitse auto's heb je wel een expansievat die direct onderdeel zijn van je koelsysteem, bij de nx is het reservoir ook geen direct onderdeel, je kán best zonder reservoir rijden, zonder expansievat zou je systeem letterlijk leeglopen omdat je water door het vat heengepompt wordt

Klopt helemaal, maar ik vond het niet strikt noodzakelijk om deze info helemaal toe te voegen. Overigens dient het reservoir van de 100nx ook als expantievat maar dan in een andere manier als bij een gesloten systeem zoals jij hierboven beschrijft.

Citeeren nog even een noot bij het automatisch ontluchtingssysteem, is ook niet helemaal correct, over het algemeen rij je de lucht er wel uit, maar op de kachelslangen zit een dopje met slangeklem waar je hem officieel moet ontluchten
Het is automatisch in de zin van dat het systeem zijn lucht zelf kwijt raakt, de ontluchter op de kachel slang is dan ook bedoeld om de kachel radiateur te ontluchten.

Op de SR20 zit wel een echte ontluchter, deze zit boven de thermostaat, maar in praktijk heb je die zelden nodig.

Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

TimTube

Nog geen nieuws. Ik ga vanavond de auto naar de garage slepen en misschien morgenavond meer nieuws.

Heb inmiddels wel gemerkt dat het koelsysteem niet meer werkt. Heb de motor stationair laten lopen, werd snel heet, en er gebeurde niks met de radiatorvloeistof (had de dop er af liggen).

Bedankt voor alle suggesties mannen, ik hou jullie op de hoogte!

twinturbo

Das wel even flink balen zeg. Ik hoop dat het gefixt kan worden.

richardwbb

Je kan aan de slangen voelen of en wanneer de thermostaat opent. En het kan zo zijn dat er heel veel drab in het systeem zit, maar dat zou je dan wel zien in het expansievat.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Sa_Reno

Om eerlijk te zijn zou ik hem niet eens meer starten maar eerst deel voor deel demonteren.
Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

TimTube

Ik kan nog geen spijker in een stuk hout slaan.... dus dan houdt het wel op helaas.

TimTube

Net gebeld door de garage, koppakking ligt eruit. Voor de rest lijkt alles in orde.

Tja, blijven voor mij niet veel opties over. Heeft iemand enig idee wat wijsheid is? Iemand die toevallig als hobby koppakking vervangen heeft? Wat zouden de kosten zijn....? En Piet...gezien de schade aan de krukas, heeft het uberhaupt nog zin allemaal?

En anders gaat de auto in onderdelen weg maar dan zou wat hulp ook wel fijn zijn (zie mn post hierboven ::))

Naja....samenvattend; flink klote dus allemaal.

Pietjuh

Kun je mij ook vertellen op welke grond de garage meent dat de koppakking eruit ligt? Ik weet nu eenmaal dat de gemiddelde garage dat roept zodra een motor heet loopt. Onlangs hier nog eentje, garage heeft koppakking vervangen, probleem was er nog steeds, bleek dat de thermostaat stuk was..... en die kost 10 euro.

Het zou best kunnen dat het zo is, maar dan nog is het oorzaak of gevolg. Oorzaak durf ik sterk te betwijfelen aangezien de koppakking nog geen jaar oud is. Gevolg zou kunnen doordat de motor heet gelopen is, maar blijft het waarschijnlijk niet alleen bij de koppakking zelf maar is de cillinderkop vermoedelijk ook krom.

Repareren kan, je kunt hier ook wel terecht, maar reken erop dat het niet goedkoop is. Persoonlijk zou ik gezien de staat van dit blok er niet aan beginnen om deze open te trekken. Je zou kunnen zoeken naar een goed gebruikt ander blokje, dan ben je voor niet al teveel geld weer gered.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.

themacpie

heb nog een carb blokje liggen voor weinig ;)
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

Jeroen330

Balen om dit te horen zeg en hopelijk heeft de garage in deze ongelijk :(

ben benieuwd hoe dit zal lopen...
Nissan 100nx GTI Turbo --> exit
Nissan Micra K11 super S Trackday car --> Sold
Nissan Primera P11 GT --> sold

Nissan 100nx 1.6 Custom Showcar
Nissan Micra K11 Aztek nr. 6/180

Fast & cheap isn't reliable,
Cheap & reliable isn't fast,
Fast & reliable isn't cheap

TimTube

Het is me wel verteld, maar gezien mijn technische kennis ben ik de helft vergeten en de andere helft kan ik slecht verwoorden. De olie kwam er iig met bakken uit en de druk werd vol op het expansievat gezet, en bij hem kookte de vloeistof al wel meteen.

Ik vertrouw er wel op. Mijn monteur is ongetwijfeld niet onfeilbaar maar wel goed. Tevens heeft een collega van hem, werkend bij de Nissan dealer (zegt ook niks natuurlijk) er naar gekeken en die dacht hetzelfde. Tja, Piet, jij weet hier veel meer van, maar om nou je taxi vanuit Friesland te betalen...hahaha  8). Begrijp me niet verkeerd he, ik waardeer je reactie!

TimTube

Citaat van: themacpie op 26 mrt 2012 - 20:20
heb nog een carb blokje liggen voor weinig ;)

Hmmm interessant ;). Komt natuurlijk ook bij kijken of er iemand is die de zaak voor me kan swappen... Hoe sta jij daar tegenover Piet? Heb geen zin om in het algemeen te gaan vragen want er zijn toch maar een paar mensen op dit forum die dat kunnen dus het is wel duidelijk wie ik bedoel ;).

Kan me voorstellen dat je er geen zin hebt namelijk. Ik met m'n twee linkerhanden loop zelf ook alleen maar in de weg...

Pietjuh

Oke, gezien wat je hierboven aangeeft kan ik het inderdaad wel eens zijn met de monteur, maar zoals ik ook al aangaf vind ik het niet de moeite om het oude blok te fixen, aangezien de koppakking vermoedelijk toch alleen maar een gevolg van iets anders is geweest waar dan nog naar gezocht zou moeten worden.

Blokje swappen zie ik wel zitten, probleem is alleen hoe je de auto hier dan krijgt. Zal wel op een ambu worden dan. Daarnaast moet ik even kijken wanneer ik daar tijd voor heb, zal de eerst komende weken niks worden.

TimTube

Nee ik zie ook geen heil meer in dit blok.

Ok, goed om te weten hoe je erover denkt, en bedankt daarvoor. Ik ga er even over denken en overleggen met m'n vader over hoe we de auto zouden kunnen vervoeren, er zijn mogelijkheden. Thanks Piet!

Jeroen330

Als Piet jouw blokje wil swappen sta ik klaar hem te helpen Tim...

Geen probleem!
Kan ik nog wat betekenen in vervoer? Als er een ambulance is kan ik een Lease bak diesel regelen met trekhaak die de boel wel kan trekken.. en deze rijdt ook nog eens gratis ;)

...Misschien helpt het...
Nissan 100nx GTI Turbo --> exit
Nissan Micra K11 super S Trackday car --> Sold
Nissan Primera P11 GT --> sold

Nissan 100nx 1.6 Custom Showcar
Nissan Micra K11 Aztek nr. 6/180

Fast & cheap isn't reliable,
Cheap & reliable isn't fast,
Fast & reliable isn't cheap