Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Rens witte 100NX

Gestart door Rens, 09 mrt 2010 - 21:59

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

Wat een belachlijke kilometerstand :P Dat is toch wel iets waar ik nieuwsgierig naar ben, is het een recente auto dan maakt het geen indruk maar een Nx wel :)

Wat de afgebroken bouten noem je een makkelijk te boren plaats. Het beste resultaat haal je met een echte boormachine of een knappe accuboormachine (toerenregeling) centerpunt en goed scherpe boortjes. Je zou zelfs zonder tapset met boutjes en moertjes wel mee wegkomen. Ik heb een tapset van de Lidl en daar lukt dit nog mee (echt goedkoop zacht spul) Maar er gaat wel even wat meer tijd inzitten ;) Dus je zou het kunnen uitboren. De afgebroken bout zit wel in een chassisdeel en veel Nx hebben daar roestproblemen en meestal wordt daar niet zoveel aan gedaan.

Voor je gevoel hoe goed het nog vast zit kan je de bumper zelf beetpakken en heen en weer bewegen, dat zou nogsteeds goed gefixeerd moeten zijn. Ik heb mij zelf ook wel afgevraagd hoeveel botsingsenergie er nog opgenomen wordt voordat je radiator er aan gaat en of het dan nog wat uitmaakt dat er 3 boutjes niet zitten.

En voor het oog moeten daar gewoon boutjes zitten natuurlijk :)

Verders heb ik met succes een Boa Grabit toegepast (zoek maar op internet) die verkopen ze bij Lasaulec. Je hebt wel een hele goeie linksdraaiende en toerengeregelde boormachine nodig. Dan is er nog zoiets als de Helicoil maar die ga je op die plek echt niet nodig hebben. (Je kan dus zelf een moertje er achter doen en het praxis spul zal er redelijk snel vergaan, maar de komende jaren acceptabel) Ik ben zelf originele boutjes aan het halen bij Nissan en ga hier en daar ook wat rvs bouten toepassen. Alleen waar ik die kopen kan per stuk... Geen idee. Ik heb nu iemand die wel het een en ander kan regelen in RVS, dus daar hoef ik niet meer over na te denken :)

Het komt er op neer dat de meeste mensen niks doen aan missende bouten totdat het voertuig serieus uitmekaar valt en dat de bumper daar aan het chassis best wel wil roesten dus als die er toch afgaat die bumper, kan je daar mooi bij. Er loopt wel een kabelboom en dat stukje moet ik zelf ook nog eens doen, er zit daar roest vanwege die schade en dus wel ernstig in 2 vouwtjes de rest is verwaarloosbaar maar moet hierdoor echt wel 2010/2011 gedaan worden. En dan zijn ook Praxis bouten nog prima ;)

p.s. Mocht je de moeite nemen om originele boutjes te halen voor een paar euro bij Nissan, in het beste geval een voorbeeld meenemen, niet alle boutjes staan in de onderdelen computer op alle plaatsen op de auto, zo is het bevestingingsmateriaal van de GTi lip niet los leverbaar maar de wat grotere bouten weer wel. Altijd spannend. Als ik dan vraag om een of ander piefje willen ze weer graag weten waar dat piefje dan zit en als die niet in hun tekening staat willen ze een voorbeeldpiefje :P Goeie service toch :P

p.s.2 Op de door jou genoemde plek zou ik niet veel moeite doen het heel te houden, andere plekken zoals bouten in de bak, motorsteunen, maar ook een deurscharnier dat gesteld moet worden of anders plekken waar je je boormachine niet inkrijgt danwel het niet voormekaar krijgt die tapset er lekker in te krijgen (bekijk een tapset en je weer heel snel wat ik bedoel) Ook zijn er tapeinden bij de koplampen en targarubbers bijvoorbeeld die ook wel kunnen breken, daar ben ik velen malen voorzichtiger. Als je wilt weten hoe je vastzittende bouten loskrijgt, daar is SR20DE stukken beter in dan ik :)

Kan je er bij met boren en tappen, lekker boren en tappen, kan het overmaats, kan dat altijd ook nog. Zit het op vitale delen Helicoil en scherp gereedschap! :)

Meer weet ik er niet van en het laat te wensen over weer  8)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

richardwbb

Ja die bouten van het contactslot kunnen goed los laten, die haal je er al uit door gewoon de 5mm boor er in te zetten, dan komt ie al mee. (Ik begrijp de zin van dit systeem ook niet, is die zo makkelijk te jatten dan) En die achterlichtenkitmeuk die verkoopt Nissan niet los. Ik weet nog niet wat Sikaflex 260 is, ik las zowel als blijft zacht als hard ook uit en die achterlichten er uithalen ging bij mij al van nou het moet niet gekker, laat de kit zometeen los of breekt mijn achterlicht.

Navraag bij Nissan dealer leverde op dat zij zelf in dit geval alles goed schoonmaken en er gewoon vloeibare pakking tussen doen en dan is het ook waterdicht.  Ik moet het nog gaan proberen, er zwemt een goudvis in mijn achterlicht en in april mag ik al voor de APK.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

lucus

ik bel vast de dierenbescherming, want een goudvis in jouw achterlicht kan natuurlijk ECHT niet he...
ik zal het even checken maar volgens mij is een goudvis gewoon apk afkeur
Renault Twingo 2 diesel.
85 pk en 200Nm koppel.
Verbruik: 3,7L op 100 Km
Lachen aan de pomp :)

Rens

Achterlicht weer gemonteerd. Ik heb siliconenkit gebruikt van Bisonkit, zwarte, gekocht bij de autohandel.
Omdat ik nog geen mooie lak heb, heb ik het roestrandje eerst maar eens van losse roest ontdaan en tectyl erop gespoten.

Niet direct de mooiste oplossing, maar als het later deze week weer gaat regenen heb ik de boel daar toch liever dicht.

Dus, als het goed is: rechter achterlicht unit loshalen en nieuwe kitlaag plaatsen

michxtreme

moet je roest niet eigenlijk helemaal wegslijpen? anders vreet het alsnog onder je tectyllaag door.
The only limit is your own imagination

Zeurdoos

NOVOROX stopt de roest dus dat moet je der eerst op doen ;)

Rens

Het onderhoudsboekje (zelfs dat zat er nog bij):
Klik
Tussen 2000 en 2007 zijn er geen aantekeningen gemaakt, en tussen 2007 en 2009 heeft de auto maar 200 km gereden.

Een foto van de motor:

Aandachtspunten:

En de missende bouten van de bumper. Hij zit nog goed vast trouwens.

Rens

Citaat van: Zeurdoos op 23 mrt 2010 - 20:00
NOVOROX stopt de roest dus dat moet je der eerst op doen ;)
Mja, ok. Alleen dat klimaat hier hè? ::)

Aangezien dit ook bij het linkerachterlicht kan zitten, ga ik hier deze zomer bij. En als dan de rechter lamp er nog een keer af moet, het is dan niet anders.

richardwbb

Nou op dat opmerkelijke bruine randje bij het achterlicht zou Noverox nog wel aardig zijn werk doen, maar nogmaals het is milieuvriendelijk en op waterbasis en een echt mooie harde sluitende laag ga je er niet mee behalen. Dit betekent dat het op die plek de komende jaren wel goed lijkt maar het net zo goed weer naar buiten komt en dan is het echt broos en onbruikbaar.

Met Hamerrite heb je dit veel minder en als je nou gewoon witte Hamerrite haalt en een staalborstel, maar ook de mogelijkheden om waar je met de staalborstel niet goed bij komt zonder de overige lak te beschadigen, zoals handige vingers met een fittingschroevnedraaier, kleine stukjes schuurpapier en in de uiterste gevallen een glasborstel (en in jou geval raad ik de messingborstel of ijzerborstel aan (hobbyklok.nl) of een dremel. Maar in principe zou je dit met een fittingschroevendraaier er voldoende uit krijgen en dan is het even de vraag hoe lang je daar mee bezig bent. Dan met de penseel/kwast goed in de Hamerrite zetten, uurtje drogen, achterlicht er weer in. Mooier is langer laten drogen maar dit doe ik zelf bijna nooit.

Wat betreft de roest bij de scharnier van de motorkap, daar is veel meer aan de hand, dat heeft echt geen zin om te gaan Noveroxen, al het plaatwerk moet daar weg en dan moet je met een arsenaal roestverdelgers daar aan de slag. Ik vind het niet moeilijk maar wel moeilijk uit te leggen.

En bij de voorbumper, dat metaal is aardig weg zeg, ik zo vanaf de foto zeggen dat Noverox daar ook alleen leuk is voor het zicht (en op die plek ook de juiste kleur) maar dat moet er helemaal af en behandeld worden.

Eigenlijk doe ik hetzelfde als wat een lasser en spuiter doen, alleen sla ik het lassen en spuiten over, mits het overgebleven metaal dit naar mijn mening toelaat (en daar ga ik soms heul errug ver in met behoud van wat er nog van over was) of de APK dat vereist.

Ik raad je daarom ook aan om de auto flink uitelkaar te halen en hoe meer losse delen je kan bergen en alles in 1 keer doen hoe beter, dan heb je 1 keer droogtijd zeg maar. Dan is het nog even hoe je het handig doet en in hoeverre je open wilt kunnen toeren dit jaar.

Rens

Mijn buurman heeft al aangeboden dat stuk achter de bumper te laten stralen. Ik neem aan dat als de bumper eraf ligt, dat het dan eenvoudig los te maken is.

Gelukkig is het niet mijn dagelijkse auto. Als ik er een tijdje niet in kan rijden vanwege los gehaalde onderdelen, jammer dan. Na 11 jaar NX-loos geweest te zijn overleef ik dat ook nog wel.  ;D

Rens

Ik heb nu een ander sierrubber voor bij de achterruit. 3de remlicht zat ook in de NX waar ik vandaag bij was, maar het rode plastic zag er nogal dof uit, en de donkere rand eromheen was hier en daar wat verweerd. Of ben ik nu te veeleisend?  ???

Zeurdoos

Rens

Ok   :P   ;D Dus gewoon dat remlicht eruit halen en blij zijn met wat ik daar krijg.

Achterlicht ligt er weer af. De boel was niet waterdicht.  :(  (test met water gedaan). Iemand nog goede ervaring met een bepaald soort kit? Ik had nu siliconenkit van Bisonkit, bij de automaterialenhandel vandaan, maar het was gedeeltelijk nog niet vast. Misschien omdat de kier te groot is hiervoor? En ik kon de unit er zo aftrekken. Schiet me nu opeens te binnen dat ik ooit eens voor in de badkamer een soort van kitprimer moest gebruiken voordat ik de kitlaag zelf erop deed. Tips zijn welkom. Ook een geworstel met het sierlijstrubbertje rondom de achterruit. Zit nog niet helemaal lekker. Maar dat zal nog wel lukken.

Edit: al wat gevonden: http://www.nissan100nxclub.nl/forum/index.php?topic=3984.0

richardwbb

Dat remlicht is ook nog wel te polijsten, lijkt me een secuur klusje anders smelt de boel. Kan ik je verder ook niet mee helpen, ik heb het gereedschap toch niet en nog bakken met dringender werk aan de auto. Die sierlijst of wellicht al je sierstrips die zijn ook altijd wel wat vaal, nu had ries19 een Valma flesje met zo'n rond sponsje en die strips waren opvallend donker. Dit wel op een blauwe Nx hoe dit uitpakt op een witte weet ik niet. Ook heeft die Nx geen grijze zijstrips en om die met dat spul op te leuken lijkt me lastig, het was namelijk redelijk netjes gedaan maar ik zag toch wel hier en daar uitschietertjes en dat gaat er maar moeilijk of heel slecht zelfs er af.

Ik heb nog losse gare sierstrips en ik ga het even uitproberen, ik dacht dat dat spul altijd zo er af spoelde maar die Valma dus niet. Het is er ingetrokken en poets je niet meer uit het kunstof. Ook gelijkmatig aanbrengen zal niet meevallen. Ik hoop ook nog beter spul te treffen :)

Dat sierlijstrubber rond de achterruit is knetterhard en die gaat inderdaad moeilijk op zijn plek. Toen ik bij de spuiter stond met de achterklep open zei ik hem dat die beter kon blijven zitten, hij vond dat hij die er altijd weer goed in krijgt, geen idee hoe, dat kwam er niet uit :P

Mischien is de sierstrips polijsten ook mogelijk? Ben ik wel benieuwd naar die 2 dikke sierlijsten of dat ook nog wil, die kunnen in maankraterlandschap zijn veranderd.

Rens

Sierplaatje rondom contactslot geplaatst, en derde remlicht op voorraad. De grijze stootstrips op mijn NX zijn nogal glimmend donkergrijs, het lijkt net of ze een keer overgeschilderd zijn. In ieder geval zien ze er nog goed uit