Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Open luchtfilter 1992 carburateur

Gestart door Niels22, 19 jun 2009 - 23:53

Vorige topic - Volgende topic

Niels22

Beste leden,

Na wat informatie te hebben opgedaan, heb ik besloten een open luchtfilter systeem te maken in m'n 100NX. In de eerste instantie wilde ik de vacuümslangen allemaal weer aansluiten (perfectionisme) 'die slangen zitten er niet voor niks!' Ja, dat klopt, deze sturen klepjes in het luchtfilterhuis aan. In je open luchtfilter zitten deze niet, dus is het simpelweg nutteloos om hiervoor moeite te doen!
Inventarisatielijst:
Luchtfilter                          20,-
Tafelpoot chroom 60 mm  14,95
PVC bocht 60 mm              2.25
Geberit bocht 63mm          4.00
PVC mof/mof                      3.15
2x slangklem á                  1.80
Puntstuk 15mm / 1/2"       2.25
totaal                                €50.20

Heb gelijk maar de vacuümslangen vervangen, 5 meter kostte 30 euro

en dit is het geworden!

De verbinding

De bevestiging

Het filter + verloop 60-63mm

De lengte van de buis heeft invloed op het geluid. In de eerste instantie was het ook mogelijk om het filter direct aan te sluiten op de PVC verbinding. Maar dit gaf helemaal geen boeiende 'roffel'
Door een pijp van 470mm te bevestigen tussen bocht en filter, kwam er een mooie resonantiekamer. Hierdoor heb ik nu een geweldig mooi geluid (wat als een honda klinkt vreemd genoeg).

Performance: iets eerder meer koppel. Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat ik met deze setup een ENORME boost heb van 5000 - 6500 toeren! (niet alleen vanwege het geluid) maar de snelheid waarmee de motor in dit toerengebied acceleert is enorm verbeterd!

Aanrader!

charaid20v

Hmm dat ziet er intressand uit zeg!
Ik zal het ook eens proberen op de mijne!
Fiat marea hlx 2.0 20v 165 pk
Nissan 100NX 1.6 16v 90 pk

Rik

zou hem er van de winter maar weer af halen .
500SEL

Niels22

Haha, ja ook al die verhalen heb ik gelezen! Daarbij heb ik nog zo'n hele mooie slang vanaf m'n spruitstuk lopen ;)
Mocht het problemen opleveren knoop ik m'n voorverwarming aan 't filter! Als er dan nog problemen zijn, zet ik alles weer terug.
Al gok ik zo dat ik er helemaal geen problemen van hoef te verwachten.. dit luchtfilter zat eerst op een 800 cc 3 cilinder (ja, te groot eigenlijk) en dit heeft ook in de winter gezeten zonder enkel probleem, tevens zonder voorverwarming.
De tijd zal het leren.

saili_gogo

Ik heb met mijn carb en een open luchtfilter met een buis naar de voorbumper toe nooit problemen gehad in de winter  :) zelf niet als het sneeuwde. Dus ik zo me nog geen te grote zorgen maken daarover  :P
They call NISsan MOtorsport NISMO, so they should call HOnda MOtorsport ... ???

100nx driver

60 mm buis is niet echt super dik maar dat hoeft ook niet. vaak word er een 3"buis gebruikt (76mm)

ik ga in me nieuwe inlaat ook een temp sensor plaatsen wat me lucht inlaat temp word.

ook wel leuk om te weten

100NX-nissan

gaat het verbruik nou niet enorm omhoog met zo'n luchtfilter?

100nx driver

ligt vooral hoe je er mee gaat rijden.

en als je een goede CAI heb, dus een filter achter je zijscherm word die zelfs zuiniger

100NX-nissan

ik gebruik m dagelijks, maar ga wel even kijken of ik het kan doen, gaat ie meer verbruiken dan haal ik het er weer af

nickpeters

En je hebt gewoon een verchroomde tafelpoot 60 mm gebruikt om dat rechte stuk te maken? wel stuk gekoper niet?

WalknBullzEye

Rijdt lekker he in de hoge toeren. De carburateur krijgt nu maximaal lucht waardoor het geweldig trekt rond het maximale koppel tot aan het rode gebied.

In de winter moet je gewoon aanzien hoe het gaat. Verschilt per cai en motor. Het inlaatspruitstuk wordt namelijk ook verwarmd met koelvloeistof, maar kan met koude motor wel problemen geven. Desnoods een wai ervan maken door de buis in te korten, zo heb ik het wel volgehouden.

Mooi gemaakt!

Niels22

Citaat van: nickpeters op 29 jul 2009 - 18:30
En je hebt gewoon een verchroomde tafelpoot 60 mm gebruikt om dat rechte stuk te maken? wel stuk gekoper niet?

Kostenplaatje staat bovenaan he

Ja zo speciaal is zo'n 'kit' niet. Je moet sowieso alles pasmaken omdat het 'universeel' is. dus ja, waarom dan niet alles zelf opbouwen. en ja 't verschil in kosten was de moeite waard.

Smurfb

:o
Waarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.
:o

Ik ben nu mee bezig voor een GA16DE. Bijna een verkeerde bocht gekocht!
Morgen-avond waarschijnlijk 2e hands chrome tafelpoot halen, á €3.25

Het gaat denk net lukken om onder de 50.- te blijven omdat een silicone bocht ook al €20.- (correctie ivm andere maat) €35-  is.
maar in bovenstaand lijstje mis ik nog wel een carter-ontluchtingsfilter.

Ik zal foto's posten als ik er mee bezig ben geweest. ;)
(ong. over 4 weken of eerder)

2011 > 20XX - Nissan 100NX GA16DE 1996
2010 > 2011 - Peugeot 107 1.0l 2010
2009 > 2010 - CitroA«n ZX 1.4i 1

Ouwe scheurneus

Het gaat ook heel goed met alu gasbuis, en kost geen drol.

Het rubber koppelstuk is van een 300zx luchtfilter

Bij deze firma verkrijgbaar:

http://www.installand.nl/shop/verwarming/rookgas-afvoer/alu-dikwandig-rookgasafvoer/

En nee ik heb geen aandelen.

richardwbb

Goeie tip!!! Misschien kan ik zo ook naar CAI.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily