Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Nixie's 100NX

Gestart door Nixie, 18 feb 2017 - 02:47

Vorige topic - Volgende topic

y3nis

Ok nieuwe theorie. De pakking tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk hebben we met vloeibare pakking opgevuld. Waarschijnlijk hebben we een vloeistofkanaaltje niet helemaal rondom opgevuld met pakking.

Logisch lijkt het mij dat vanuit het inlaatspruitstuk koelvloeistof naar de carb stroomt.

Nu zie ik dat er carb pakkingen te koop zijn op internet, allemaal helaas uitverkocht. Zou ik met vloeibare pakking ook een goede oplossing hebben? Of moet ik wachten tot deze pakking op voorraad is?

HarriePekel

Andere optie.. plaats een goed draaiend motorblok met slechts 111DKm op de klok.. hij staat hier nog steeds namelijk. ;)
Zijn dat niet die kartonnen pakkingen? kun je namaken desnoods  ;)
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

luc2572

Kan het niet dat je een vacuum slang omgewisselt hebt met een kvs slang?
Ik weet niet hoe het bij een carb allemaal precies zit, maar dit zou wel kunnen verklaren waarom er zoveel kvs in de cilinders zit?

y3nis

haha ja dat dacht ik inderdaad ook al luc. Maar die kans was wel erg klein omdat ik netjes overal van tevoren foto's van had gemaakt.

Mooie motor Harrie, had ik achteraf gezien net zo goed kunnen doen inderdaad. Ik ben er nu eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee en wil weer rijden.

Maar we zijn eruit ;D.
Op de foto is het stuk te zien waar de carb op hoort te zitten. Door de bovenste kanaaltjes stroomt koelvloeistof. De koelvloeistof stroomt niet de carb in, maar wel tegen de onderkant. De pakking van de carburateur hadden we vorige keer met vloeibare pakking gedaan, de oude pakking hadden we niet weggeschraapt en we hadden geen vloeibare pakking rondom het koelvloeistofkanaal gedaan.

Nu dus beide vlakken mooi schoon gemaakt, een pakking gekocht en in de juiste vorm geknipt. Koelvloeistof overal uitgepompt en goed droog gemaakt. Carb er weer opgezet.
Sleutel in het contact en toen.....

accu leeg  :frusty:.

Accu hangt nu aan de lader. Vrijdagmiddag pas weer tijd om te proberen te starten.

Spannend!

https://ibb.co/g9SZs6

richardwbb

Best wel pittig topic. Ook al zou deze tweede poging niet te blijken starten, dan vind deze jongen het allemaal al heel knap. Zal toch wel los lopen, want nu blijkt er niks stuk gegaan te zijn met het uitwisselen van de delen.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

HarriePekel

We zullen duimen  ;)

y3nis

:boos: Niet gelukt.
Motor liep geweldig, geen schommelend toerental meer, weer z'n volle vermogen. We hadden namelijk nog een verrot slangetje gezien (geen vacuumslang? ofzo?), die hebben we vervangen. Misschien was dit waar alle ellende begon. Misschien is het de 'nieuwe' carb?

in ieder geval, de cilinders kwamen dus niet meer vol met koelvloeistof te staan, dus het vervangen van de carburateurpakking had daarvoor geholpen.

Helaas nog wel witte rook uit de uitlaat en lekkende koelvloeistof dus.
Olie, na 2x verversen zag er zeer schoon uit, geen water meer erin. Koppakking zal dus goed liggen, ik had ook niet anders verwacht.
Geen olie bij de koelvloeistof.

We hebben van die standaard pakking gekocht en op maat gesneden voor de carburateur. Misschien is daar toch nog iets niet goed gegaan? Ik kan het anders niet meer bedenken. Echt superjammer! Misschien een te dun stukje gepakt?

Naja, ik ben er eigenlijk wel klaar mee, ik zit ook middenin een verhuizing waar nu mijn aandacht naar toe moet. Misschien schorsen en later nog een dubbele pakking onder de carb leggen? Het is maar een dagje werk en dan zou die superlekker lopen weer (als er geen kvs meer lekt i.i.g. Maarja, t blijft een oude bak he.

Februari zit de apk eraan te komen. Voel me nu verslagen...

luc2572

Heb je hem even een tijdje laten lopen? kan zijn dat je door dat eerdere probleem je halve uitlaat, cat etc volgedrukt hebt met kvs.
Zal wel even duren voordat dat eruit is?

y3nis

Ja dat dachten we ook. Ritje van paar minuten kvs en oliepijl checken. Ritje van 5 minuten en weer checken. Ritje van 10 minuten incl stukje met 80 km/h.
Het lijkt nu wel minder te zijn. Zeker als we de motor net starten, dan komt er de eerste 30 seconde geen witte rook uit. Die wordt daarna pas meer.

Zou het nog steeds kunnen dat we alles gewoon leeg moeten blazen dan?

Koelvloeistofreservoir was ook 300 ml gezakt.

Tijdens het bijvullen van de kvs kwamen we er wel achter dat de 'drain plug' niet los kon. Er zou nog wat lucht in het kvs system hebben kunnen zitten wat die 300 ml zou verklaren. Maar ik kan me niet voorstellen dat de lekkage van vorige zaterdag niet allang mooi schoongespoeld had moeten zijn.

luc2572

Ik zou het gewoon even in de gaten houden, en nog eens proberen.

Wat je ook kunt proberen zijn die kvs openingen op de carburateur ff door te lussen met een slang. (zo voorkom je dat er kvs inkomt, en dan kan die daar ook geen valse lucht trekken.
De kvs slangen die dan open blijven even afdoppen, en dan testrijden.

Gebruikt hij dan geen kvs meer, dan weet je dat het in je carburateur zit. Doet hij dat wel, dan moet je het ergens anders zoeken..

HarriePekel

kvs openingen op de carb door lussen? hoe zie je dat voor je? de pakking even omleggen ofzo?

luc2572

Zoals ik al eerder gezegd heb, weet ik niet hoe het precies zit bij de 1.6carb. Ik kan enkel bedenken hoe het bij andere auto's/motoren zit.

Is het bij de 100nx niet mogelijk om de kvs bij de carb te "bypassen"?
Zoals hier bijvoorbeeld?
http://www.cartestsoftware.com/fz1/carbcoolantbypass.html

Zo kan uitgesloten worden of de kvs bij de carb naar binnen loopt of niet...

HarriePekel

Het is allemaal gegoten zoals je op de foto's kunt zien, het kvs word via het inlaatspruitstuk naar de carb gepompt om de carb te pre-heaten.
Als het kvs niet met regelmaat "verdwijnt" zou ik het er gewoon op gokken,
het feit dat de witte walm niet meteen opduikt zou er op kunnen wijzen dat het uit de uitlaat komt,
deze word pas na een poosje draaien warm genoeg om vloeistof te verdampen namelijk.
Die 300ml kan inderdaad een luchtbel zijn geweest, ook moet je rekening houden met het uitzetten van kvs,
bij het afkoelen kan er een hoogte verschil optreden ook.
Het zou op een bepaalt moment gewoon stabiel moeten blijven ten teken dat het dicht is..
Tip die ik nog mee kan geven over water in je olie,
verwarm de olie op je peilstok met een aansteker of bramder, zit er nog vocht in dan zie je het spetteren.

y3nis

Oke oke, soort van goede hoop ::)...

We hadden pakkingspapier van 0,25 mm dik en dachten dat dat misschien dikker moest zijn? Carb er weer afgehaald (midden in mn verhuizing, druk druk druk  :frusty: ), dikkere pakking (0,75 volgens mij?) besteld, uitgeknipt en erin gezet.
Starten en.... na zo'n 10 sec... witte rook. Zucht :nooo: . Testritje gemaakt, oh wat rijdt de wagen lekker! En helaas nog steeds witte rook, het leek wel minder te zijn. We zagen geen drastische verandering in het kvs peil.

Vandaag was het plan om nog een testrit te maken en te controleren of het kvs en/of oliopeil daadwerkelijk zakt. Stukje tape op het reservoir geplakt ter aanduiding van waar het niveau staat.
30 minuten weg geweest met draaiende motor waarvan 20 minuten gereden zodat alles goed warm zou worden, stukje snelweg erbij ook. Tussendoor nog even gecontroleerd hoe het ermee stond. Er kwam nog steeds witte rook uit namelijk. Nou, op het eind, ik weet niet waar het aan ligt? Misschien omdat het donker was geworden en het hard waarde? Nog even mn flashlight erbij gehouden. Veel minder rook kwam er uit de uitlaat iig  :redface: ! Ik vond het maar raar.
Alles af laten koelen om te controleren hoeveel het kvs peil gedaald zou zijn, slechte hoop dus. Maar... het was helemaal niet gedaald?!?!  ;D
Radiotorkapje eraf gehaald, ook daar staat nog kvs in! 1 knijpje in een slang en het kwam zo omhoog. Ok, geen kvs lek dus meer waarschijnlijk?
Wat was de rook dan wel?

Ik denk eerlijk gezegd dat de nissan nu te rijk loopt. Niet te vergeten, er zit een 'nieuwe' carburateur op. Stationair draait de motor, warm en koud, zeer stabiel rond de 1700 rpm. Geen inhouden en andere problemen waarom ik in eerste instantie aan deze klus was begonnen.
Zou het kunnen dat de rook door een te rijk mengsel komt?

hmm. Ik denk dat ik het wel aandurf om er morgen mee naar mn werk te rijden (25 km).

En dan zie ik verder... Misschien is de afstelling niet goed? In dat geval kan ik (echt voor de 100ste keer moet dat ding eraf, en die bouten kun je niet makkelijk bij...) mijn oude (originele) carb er weet opzetten. Ervanuit gaande dat het slecht lopen kwam door dat 1e kapotte slangetje wat we hadden gevonden.

HarriePekel

Toppie  :clown:

En ik zal je eerlijk bekennen, mijn eerste kop wissel ging net zo, zit het wel goed, ben ik niets vergeten.. ???
Die rook kan inderdaad ook van een verkeerd mengsel komen, mischien eens laten checken bij een garage?
We duimen verder  ;)