Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Nixie's 100NX

Gestart door Nixie, 18 feb 2017 - 02:47

Vorige topic - Volgende topic

HarriePekel

Citaat van: luc2572 op 24 okt 2017 - 22:27
Pakking is misschien 50 euro, dan is de kwaliteit misschien niet zo top..
Als ik zie dat er al pakkingen voor 8 zijn.. denk ik toch dat 50 al aan de hoge kant is.
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

themacpie

prijzen rond de 50 zitten meestal ook klepseals ed bij. pakking alleen is idd minder duur dan dat.
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

y3nis

Klopt dit was een motorpakkingsset. Hier zitten ook klepseals en dingen bij die ik niet ga gebruiken omdat de ketting er niet in z'n geheel afgaat.

Vanavond weer een aantal uur proberen te klussen.

Ik krijg echt niet gevonden hoe het inlaatspruitstuk los kan. Ofja, de moeren krijg ik natuurlijk wel gevonden. Maar ik heb zo het gevoel dat de carburateur en een hoop slangen en... ? nog wat misschien? Er eerst af moet voordat ik bij de moeren kan komen.

Andere optie is om alle slangen los te halen en de kop incl spruitstuk + carb + slangen los te halen. Maar kan dat dan gevlakt worden?

Weet iemand of ik het inlaatspruitstuk relatief makkelijk los kan krijgen?

Of kan ik dat beter opgeven.

Daarnaast ben ik begonnen met pakkingreiniger op de reste v/d pakking te spuiten. 10 min laten instrekken en vervolgens de pakkingsresten eraf proberen te vegen met een doek + schrapen met een plastic schraper. Dit gaf zeer weinig resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Met de kop en het blok schoonmaken?
Moet het echt heel precies? Moet echt alle verkleuring die te zien is op onderstaande foto's weg?
Dit is na 2x spuiten + in laten trekken + met doek afvegen. Ik heb wel lichtjes proberen te schrapen maar dat gaf geen resultaat. En hard krassen wil ik niet gaan doen om krassen te voorkomen.

https://ibb.co/duikA6
https://ibb.co/ccELcm

HarriePekel

Die verkleuringen zijn uitsparingen in de oude pakking zeker?
Als de nieuwe die ook heeft hoeven ze niet perse weg, ding is ook jaren oud, dat is onbegonnen werk.
Heb je ook nieuwe kopbouten?

themacpie

ik ging er altijd met een scheermes over. netjes plat houden zodat je geen krassen maakt. Zo krijg je die wel helemaal proper.

Ook heel erg opletten voor de vingers wel :)

Inlaatspruitstuk kan je er toch best afhalen, zou me echter verbazen dat je de carb er toch moet afhalen om aan de schroeven te geraken (maar heb zelf met dit model geen demontage ervaring)
Ze zijn idd altijd wel lastig te bereiken, en je moet dikwijls verschillende types van sleutels gebruiken om ze te bereiken.

EDIT:

als je de kop laat vlakken hoef je er niets meer aan te doen natuurlijk... dan wordt dat allemaal weg geslepen.
kleppen zou ik in dit geval ook laten aanpakken... zit er eentje bij die erge aanslag heeft tov de andere....
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

y3nis

Schoonmaken was toch behoorlijk lastig. Nog een half uurtje poetsen denk ik en dan zijn ze mooi schoon.

Om er beter bij te kunnen heb ik toch alle slangen losgemaakt zodat de kop er helemaal af kan (zie foto).
Het inlaatspruitstuk kan nu ook los als ik zou willen. Maar dat wil ik natuurlijk niet ;).

Nieuwe kopbouten heb ik niet. Is dat nodig dan? Op internet krijg ik gevonden dat je de vervorming op zou kunnen meten om te controleren of ze nog goed zijn. In het WPHB krijg ik daar geen specificaties over gevonden.

Vlakken is niet nodig. Het voelermaatje van 0,05 mm paste nergens onder en volgens de specificatie mag er een maximale afwijking van 0,1 mm zijn.

De klep op de vorige foto ziet er zo uit vanwege de belichting en pakkingreiniger. Magoed, schoon zullen ze vast ook niet zijn en als ik de kop had laten vlakken had ik zeker de kleppen meegenomen.

Voordat de kop er dadelijk weer opgaat wil ik nog een nieuwe 2e handse startmotor erin zetten, daar kan ik nu namelijk heel makkelijk bij. En de startmotor maakte (toen de auto nog liep) een raar geluidje.

Heeft er toevallig nog iemand eentje liggen? :spinsmile:

https://ibb.co/hF5jCm
https://ibb.co/kpdhyR

HarriePekel

Heb er 2 liggen, 1 rechtsom en 1 linksom draaiend, maar wil ze niet missen helaas,
Mischien ook meteen ff schoonmaken en invetten c.q. oliën? ;D

y3nis

Weet iemand waar deze stekker voor is? Die draden waren al losgeknipt toen ik de auto kocht.

Zie midden van de foto:
https://ibb.co/nQpf0G
https://ibb.co/fFBtLG
https://ibb.co/ekDjSw

HarriePekel

Dat is een simpele.. als je de leiding volgt kom je bij de stuurbekrachtigings pomp uit namelijk, druk sensor.
Alleen zit ik even te wijfelen of onze euro auto's daar iets mee doen eigenlijk..  ???
Straks ff zoeken in het WPH dus  ;)

HarriePekel

Hij hangt aan de e.c.c., pen 15, dus waarom die van jou los ligt.. mischien kapotte sensor en zo maar opgelost?
Lijkt mij geen goede en betrouwbare oplossing eerlijk gezegd. :(

y3nis

Via google kom ik uit op Elektronic Climate Control. Is dat wat je bedoelt met e.c.c. ?

Want dat heb ik niet in de auto zitten (zijn er uberhaupt 100nxen die dit hebben?), het is gewoon een schuifje van koude tot warme lucht.

Doorknippen lijkt mij inderdaad ook nooit een goede en betrouwbare oplossing haha.

HarriePekel

Electronic Cruise Control kan ook nog  ;D
Maar word dus de computer voor de motor mee bedoeld  ;)
Wellicht komt alle ellende daar vandaan.. :o

y3nis

Nou... dit was geen pretje. Ik hoop dat iemand nog een goed idee heeft.

Alles zit in elkaar, nieuwe koppakking dus. Na het constateren dat de motor niet rond draaide en dat we geluiden uit de carburateur hoorde terwijl we in koelsvloeistof slangen knepen, de bougies eruit gehaald. Wat blijkt, de cilinders stonden helemaal vol met koelvloeistof.
Een lek in het inlaatspruitstuk / carburateur denken we nu dus.

Op blz 413 van het WP handboek deel 1 staat het koelvloeistofcircuit schematisch weergegeven.

Dus mijn vraag, hoe zou het kunnen dat er zo snel zoveel koelvloeistof in de motor komt?

Hoe ik er zelf over denk. Sinds we de carburateur hebben vervangen lekt de auto koelvloeistof. In het schema is te zien dat de koelvloeistof door de carburateur stroom. Logischerwijs zou ik dan kunnen zeggen dat als ik de oude carb er weer opzet, dat dan het probleem is verholpen.
Maar hoe kan er zo snel (we hebben +/- 20 minuten staan bijvullen ivm dat de vloeistof langzaam bleef wegzakken (ontluchten dachten we)) zoveel koelvloeistof in de cilinderkoppen stromen. Zou er een flink lek in het inlaatspruitstuk zitten? Is de carburateur ergens helemaal kapot? Hadden ze dat dan niet op de sloop gezien waar ik de carb gekocht heb?

De verbinding inlaatspruitstuk-carb heeft geen ruimte voor een koelvloeistof kanaal. Als er dus koelwater door de carb zou stromen, wat wel zo is volgens het werkplaatshandboek, dan zou er een inlaat en uitlaat slang op de carb moeten zitten voor de koelvloeistof. Misschien hebben we een slang verkeerd aangesloten?
Als iemand een idee heeft ben ik best bereid wat foto's te maken als dat nodig is.

Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken  :).

p.s. kan ik dit ook nog ergens anders posten zodat meer mensen het misschien lezen? Ik weet dat er heel veel kennis is op dit forum, zou echt heel fijn zijn als ik ten minste de oorzaak kan vinden  :).

edit: koppakking kan het niet zijn naar mijn idee. Als die al niet goed zou zitten, wat ik zeer betwijfel, dan zou het een zeer klein lek zijn waardoor de boel niet zo snel onder water kan staan. Cilinderwanden hebben we ook gecontroleerd op scheuren.
De kop is ook vlak, hebben we nagemeten. Een voelermaatje van 0,05 ging op geen enkele plek tussen een kaarsrecht voorwerp en de kop.  Volgens de specificatie mag er een speling van 0,1 mm zijn.

HarriePekel

door de carb weet ik niet, maar de slangen van de verwarming in de auto zitten op het inlaat spruitstuk aangesloten, dus daar zou ook een oorzaak kunnen liggen.
1 grote waarschuwing, start je motor niet met water in de cylinders, risico op waterslag!
Het risico op sloop is dat je niet weet wat er met de auto of onderdeel is gebeurt helaas, mischien bevroren geweest?  ???

y3nis

thx voor de tip en het meedenken
Die slangen hebben we inderdaad gevonden. Andere theorie is dus dat er een probleem binnenin het inlaatspruitstuk moet zitten. Dat lijkt me ook zeer sterk. Magoed, als dat het is dan weet ik wel wat ik met de auto ga doen ;), dat wordt de sloop. Want om het inlaatspruitstuk los te halen moet de hele kop eraf  :fuckneehe: