Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Nixie's 100NX

Gestart door Nixie, 18 feb 2017 - 02:47

Vorige topic - Volgende topic

Nixie

Kon het dan toch niet laten om aan de tellerkabel te beginnen ;D

Met de handige how-to van hierboven eventjes alles los gehaald, anders was het toch een avontuur geworden. Wat een stoffig zooitje achter in het dashboard, maar eventjes goed schoon gemaakt.

het zooitje helemaal los

de boosdoener

Na wat uitvogelen de tellerkabel los gemaakt en eens goed bekeken. Zag er niet droog en niet vettig uit. Een paar druppeltjes olie er langs af laten lopen en een beetje met de kabel op en neer bewogen. Kwam een klein beetje oud wit vet uit toen ik dat had gedaan, dat er maar eventjes uitgevist. Hele zooitje weer in elkaar gezet, testritje gemaakt en voor nu is het weg! :loveit: Zal zich de komende ritten uitwijzen of het de tellerkabel was. Heb toch zo'n gevoel dat het geluid duidelijk uit de tellerbak komt, laten we hopen van niet. Trouwens dat plastic in de Nissan zit wel goed en redelijk degelijk in elkaar, bij mijn Seicento was dat wel anders..  :pukey:

Anyway! Bedankt iedereen! ;D

richardwbb

Mocht je nog wat [gaan] horen, dan is het de moeite waard om wit spuitvet te gebruiken. Overal waar je dat wittige vet tegenkomt, *kan* olie één korte tijd meegaan. En wit spuitvet kost niks, het is voor deurscharnieren en centrale vergrendeling, raamslingers en elektrisch verstelbare spiegels ook heel geschikt.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Nixie

En weer duizend kilometer verder! ;D

Weer een aantal kleine dingetjes opgevallen. Stationair wil het toerental nog wel eens schommelen van 600 tot 1000 ipv rond de 750 te blijven. Dit is tevens alleen als hij goed warm is. Of dit binnen de tolerantie is? Kan me herinneren dat er bij een vacuümslangetje een licht knikje erin zat, of het daar aan zou liggen.. ze zijn immers allemaal vervangen en correct aangesloten. En ik heb het gevoel dat hij heel licht (op micro niveau) regelmatig inhoudt bij accelereren, regelmatig schommelend. Zal waarschijnlijk slijtage zijn van de carb, of daar nog veel aan te doen valt.

Voor de rest genieten! Eerste keer het dakje eraf gehad vorig weekend, prachtig weer gehad :yum:

Nixie

Nixie

Verkocht aan y3nis!

y3nis

Yup :). En hier pak ik het dan op. Wat een prachtige wagen zeg, helaas gaat het er niet zo goed mee.

De auto liep al niet helemaal lekker, wat inhouden bij optrekken en onregelmatig stationair. Maargoed, ik hoopte dat ik er zo nog lekker lang mee kon rijden.

zo'n 200 km later was ik er wel klaar mee. Knikje in de vacuumslangen opgelost, sowieso alle vacuumslangen vervangen met een stevigere slang.

Nog eens 200 km later waren de symptomen nog wat erger geworden. Tijd om er wat aan te doen dus.

Het volgende was ermee aan de hand.
Bij koude start:
Hoog schommelend toerental (rond de 1900)
Inhouden bij het optrekken, vooral bij lage toeren, maar ook in z'n 5 op de snelweg bij 4000 toeren. In die zin dat ik vol gas gaf en de auto totaal niet sneller ging. Dit was echt niet chill als ik bijvoorbeeld een rotonde snel op wilde.

tijdens het opwarmen en bij warme motor.
Laag schommelend stationair (tussen 600-900). De motor was tijdens het remmen, terwijl ik de koppeling inhield, zelfs een keer afgeslagen.
Als je, stationiar, een constante hoeveelheid gas bij gaf ging de motor ook schommelen. bijvoorbeeld tussen 1800-2000. Bij hoge toerentallen was het minder 3900 - 4000.
Tijdens het rijden voelde het alsof de motor niet soepel liep, een beetje schokkerig. en inhouden bij optrekken was er nogsteeds, maar minder dan bij koude motor.

Na veel googlen enzo dacht ik dat het mengsel te arm was.

We dachten aan een lek in de carburateur.
Dus ik naar de sloop een nieuwe carburateur halen.

Helemaal enthousiast dat de auto na deze vervanging superlekker zou lopen.

Nou, dat ging als volgt.
Nieuwe carb erop. Nog niet afgesteld.
Proberen te starten.
Motor start en loopt (nogsteeds niet supersoepel). Na zo'n 5 sec en valt ie uit.
Nogmaals starten dan maar, net zolang tot de accu leeg was. Misschien moest de benzine nog verdelen?

En nu komt het voor mijn gevoel stomme idee.
De nissan achter een andere wagen aangehangen op sleeptouw. Dan kon ik tijdens het slepen de koppeling op laten komen en zo de auto (soort van geforceerd) starten.

Dat werkte na zo'n 3/4 minuten. De motor liep! yea! Nogsteeds niet heel lekker, best kut eigenlijk.
En we zagen enorm veel witte rook uit de uitlaat.
Snel terug naar de garage gereden (2 min ofzo). En inderdaad, de koelvloeistof was leeg.

Koelvloeistof lekt dus.

Theorie nu is dat de koppakking of spruitstukpakking al enigszins slecht was en deze, door het slepen, helemaal kapot is gegaan. Misschien dat de motor ook niet lekker liep hierdoor?

Magoed, wat nu? ??? ???
Zelf pakking proberen te vervangen?
Een monteur laten doen voor 500,- (gok ik)?

En dan is nog de vraag of het probleem opgelost is...
:boos:

Heeft iemand een idee what to do???

Kleppendekselpakking kan ik iig wel vervangen zie ik, daar is een mooie how-to van.
' https://forum.nissan100nxclub.nl/howto's/howto-kleppendeksel-wisselen/';

HarriePekel

Andere optie is een andere motor plaatsen.. of een upgrade of de originele carb..
Carb liggen hier 2.. ;-)
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

y3nis

Bedankt voor de tip. Ik weet alleen niet of dat dan echt beter of eventueel makkelijker is. Misschien als ik, voor niet te veel geld, een goede motor kan kopen ergens.
Pakkingssetje is 50,- en een motor met een nieuwe pakking is misschien helemaal niet zo verkeerd?

luc2572

Pakking is misschien 50 euro, dan is de kwaliteit misschien niet zo top..

Maar je kop kan ook krom zijn, dan moet je die ook laten vlakken, en dat kost weer geld..
Andere motor lijkt me de goedkoopste optie

y3nis

Een update :clown:.

Ik ben dus begonnen aan het verwijderen van de kop. Dit was een hoop meer werk dan ik in eerste instantie dacht, voor mijn gevoel moet echt alles los.

Wel heel interessant en leerzaam, ik hoop echt dat dit dadelijk resultaat gaat geven, het zal alleen wel nog een paar dagen klussen zijn verwacht ik.

In het werkplaatshandboek op blz 137 staat beschreven wat er allemaal los moet om de cilinderkop te verwijderen. Ik ben nu bij stap 27 'remove cilinder head'.
Eerst nog even de goede inbusdop kopen en dan kan deze los.
Ik ben heel benieuwd of de kop daarna ook los gaat en of de ketting blijft zitten. Als de binnenste ketting losgaat van het onderste tandwiel betekent dat nog 13 extra stappen  :frusty:.

Een andere motor erin zetten was misschien heel veel makkelijker geweest  ::) ::) ;D

Het lijkt steeds dichter bij te komen en tegelijkertijd verder weg te komen.

Ik zal binnenkort eens een fotootje maken. :pompom:

themacpie

yup... best wel wat werk... hou vooral de ketting op het onderste tandwiel (zoals je al door hebt) dat is wel het allerbelangrijkste. Heb hier ook last mee gehad en de extra uren werk tellen snel door als het blok in de auto blijft!!!
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

y3nis

Inderdaad themacpie, er zitten al heel wat uren in.

Als het goed is zit alles los nu. Stap 1 t/m 26.
Zaterdag met veel spierkracht de cilinderkop omhoog proberen te tillen, maar dat ging voor geen meter. Er zat geen beweging in.

Morgen weer verder sleutelen en dan proberen de kop met een plank en touw via de takellus (of hoe heet dat ding) omhoog te krijgen. Een echte takel heb ik namelijk niet. Hopelijk krijg ik de kop fatsoenlijk los  :redface: ... spannend!

Of misschien ben ik ergens 1 boutje vergeten...  ::)

Full size:
https://ibb.co/nckuHb
https://ibb.co/dz05OG

y3nis

Jaja! Jaja! De kop is eraf  :P.
Ongelooflijk dat ik zo ver ben gekomen al  ;D.

Nu zou het fijn zijn om wat tips te krijgen over hoe verder.

De oude pakking moet er netjes en volledig afgehaald worden. Daar heb je chemicaliën voor had ik al gelezen. Die moet ik dus gaan kopen. En ook een plastic schraper.
Wat is dan makkelijker?

Optie 1:
Kop losmaken

Hoeveel werk is het dan nog om de intake manifold los te krijgen? Het lijkt mij een hoop werk omdat ik erg lastig bij alle moeren kan komen, waarschijnlijk moet er dan nog het een en ander los.

Andere optie is om alle slangen los te halen, ook daarbij zie ik een aantal slangen zitten die erg klote gaan zijn om los en vervolgens weer vast te krijgen.

Optie 2:
Kop laten hangen zoals die nu hangt.

Daarnaast zou ik ook de kop kunnen laten reviseren (vlakken, kleppen vervangen en schoonmaken betekent dat volgens mij?) Kost ongeveer 200,-. Is dat het waard? Dat is de vraag.. vraag 2.

HarriePekel

Chemicalien zijn voor luie monteurs  ;D

Je zou de kop kunnen terug plaatsen, maar..
1- Is de kop vlak of kromgetrokken?
2- Is de kop gescheurd?
3- Is de kop schoon?

Als je de kop laat vlakken is dat risico weg.
Je zou de kleppen kunnen laten vervangen, of de oude (mits niet te ver ingebrand) terug plaatsen.
Nadeel is dan dat het schuren van de klep met zitting goed moet gebeuren en prijzig is.

Persoonlijk zou ik er iets meer geld instoppen en het risico niet willen lopen. ;)
eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

luc2572

Ik zou hem ook laten vlakken en nakijken.. Dan weet je zeker dat het goed is.

Je hebt er nu al zoveel tijd en moeite in gestoken, dat het zonde zou zijn als het straks allemaal voor niets blijkt te zijn geweest