Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

♡ Nistang ♡ ~ the break up.. ♡

Gestart door Marous, 28 aug 2010 - 18:36

Vorige topic - Volgende topic

boldy

Maroucha: hier het paardemiddel wat ik bedoel:

zal er wel weer een hoop commentaar op krijgen, maar als je CO het enigste is, en je weet zeker dat er een kat onder zit die werkt, dan even tijdens de keuring een kapotte bougie er in draaien.
( oude bougie waarbij je de electrode tegen elkaar buigt) dan loopt je CO direct terug naar bijna 0...
Er staat nergens in de APK eisen dat de motor op alle cilinders moet lopen, dus is een paardemiddeltje

boldy

Even logisch denkend, na het doorlezen van het topic:

Uit te sluiten: ontsteking, is redelijk nieuw < 1 jr en 15K km.
katalysator zou goed zijn? Is ongeregeld want je hebt een carburateur versie.
Dan kunnen het logisch denkend maar een paar dingen zijn in deze volgorde:

- ralle vacuumslang (je 'mist' er nog 1 toch?) heb je alle slangen nagelopen gechecked losgehad weer vastgemaakt enz?
- ralle lambdasensor (niet onlogisch op deze leeftijd)
- brandstofmengsel (dus ralle carbs die teveel brandstof geven)

- ??

schiet es ff terug....

sexylexie

Pietjuh

CiteerUit te sluiten: ontsteking, is redelijk nieuw < 1 jr en 15K km.
Klopt, timing staat ook goed, alleen was de bobine erg slecht, is nu vervangen.

Citeerkatalysator zou goed zijn? Is ongeregeld want je hebt een carburateur versie.
Doet er niet toe, ook zonder kat kan een carb gemakkelijk door de co proef.

CiteerDan kunnen het logisch denkend maar een paar dingen zijn in deze volgorde:

- ralle vacuumslang (je 'mist' er nog 1 toch?) heb je alle slangen nagelopen gechecked losgehad weer vastgemaakt enz?
Omgewisseld wil dit probleem nog wel eens veroorzaken.

Citeer- ralle lambdasensor (niet onlogisch op deze leeftijd)
Getest, staat redelijk, maar regelt weinig bij maar waarde is redelijk hoog dus zou het mengsel vrij rijk moeten zijn, wat ook het geval is,

Citeer- brandstofmengsel (dus ralle carbs die teveel brandstof geven)
De carb is zelf regelend aan de hand van de lambda sonde, kun je niet instellen.
De lambda waarden zijn vrij logisch dus vermoedelijk zit het probleem in de regeling.

Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

Rens

Citaat van: boldy op 23 feb 2011 - 21:02

Ik heb er 24 vervangen. En inderdaad even allemaal nakijken of ze wel goed vastzitten. Sommige waren bijzonder lastig vast te maken.  :P

http://www.nissan100nxclub.nl/forum/index.php?topic=4158.msg142149#msg142149

Marous

Beetje bij beetje komen er heel wat opties voorbij ;)
Tnx!
~I'm in love with my car~

boldy

Kortom, uitgelubberde carburateurs....
Iemand ervaring met het genoemde paardemiddel bij een nistang?
In principe zou het voor nu een oplossing kunnen zijn, en dan gewoon zoeken naar een ander setje..
Gr,JP

Jasper

Waarom niet gewoon oplossen...  Want je wilt daarna dus weer met een half goed blok gaan rijden???
Nissan 100NX 1600i
VPB voor + achter
GTI stabilisatorstang
CAI Green Storm
Demperset Weitec
Preventive maintenance does the trick

Pietjuh

Ja ik, boost pressure sensor slang lostrekken dan loopt tie als een krant maar ook heel arm, daarmee kom je de keuring wel door.

Maar goed, daar gaat het niet om, dat ding moet gewoon goed lopen.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.

Gouke

Op een 1.6 carb. zit geen AICV ofwel? Heb eens mee gekregen dat deze bij SR20's de CO ook wel willen verhogen als ze stuk zijn...Of misschien iets vergelijkbaars als AAC?

en verder lijkt mij die lambda iets om te vervangen dan
Nissan 100nx 2.0 GTi rood. Een echte.

richardwbb

Leuke topic vulling :)

Eigenlijk ben je met 2 dingen bezig onderhoud en het probleem vinden wat de hoge CO veroorzaakt dus dat kan wel wat gaan kosten.

Maar dan rijdt het ook weer als een trein en dat is wel de bedoeling niet waar? Nou, trek die geldboom uit je tuin en vervangen die slijtage delen! :)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Pietjuh

CiteerOp een 1.6 carb. zit geen AICV ofwel? Heb eens mee gekregen dat deze bij SR20's de CO ook wel willen verhogen als ze stuk zijn...Of misschien iets vergelijkbaars als AAC?

en verder lijkt mij die lambda iets om te vervangen dan

Er zit wel een soort van AICV op de carb, maar dan meer in de zin van een stationair lucht compensatie klep, die dingen willen wel eens blijven hangen, maar dat merk je gelijk wat dan wil de motor helemaal niet meer stationair lopen.
Het klopt dat deze wel eens willen zorgen voor een hoog co bij de GTI, maar dat is dan meestal bij verhoogd stationair bij de 4gas test daar heb je namelijk omloop lucht compensatie nodig.

AAC zit er niet op, daarvoor heeft de carb een choke klep.

Het valt me nog mee dat nog niemand is gekomen met de carterdamp afzuigings klep, want die wil ook echt nogal eens oorzaak van een hoog co zijn, maar zo kan ik nog wel 10 dingen opnoemen die een te hoog co veroorzaken. Zaak is dat er gewoon even goed naar gekeken moet worden.

boldy

:)
Het is heel duidelijk (en d'r geraden ook!) dat die Nissan straks gewoon netjes verzorgd en in uitstekende staat verder rijdt. Maar omdat 1. de APK met een paar dagen afloopt 2. Haar monteur meer dan serieus ziek is en 3. de geldboom niet echt lekker wil groeien op dat beton 6 hoog, moet er nú even wat gebeuren.
Dus zou het een noodoplossing kunnen zijn om met gesjoemel door de APK te komen (heeft niet iets met veiligheid te maken) en dan constructief het probleem aan te pakken ipv als een dolle van alles te gaan vervangen omdat het misschien een (mede) oorzaak kan zijn...
De auto is op leeftijd en het is erg eenvoudig 3 x de handelswaarde er aan te versleutelen (daar is al een ervaringsdeskundige van aanwezig in de familie  :$) wat dus niet de bedoeling is. Wel gaf Maroucha gisteren nog aan er wel een paar jaar mee door te willen rijden, dus goed oplossen gaan we het!
Maar nu eerst even een verse APK en dan degelijk uitvinden en verhelpen wat de klacht veroorzaakt. Toevallig reed ik laatst even vermomd en incognito opvallend (kan niet onopvallend.. ::)) in de 100 NX en toen viel mij op dat ie nog behoorlijk bokt. Dat moet er gewoon uit. Nadenkend kan het inderdaad een benzine tsunami zijn onder het kapje waardoor het arme ding zich verslikt en dus bokt...
Als inderdaad alle 24 slangetjes vervangen en zeer recent gechecked zijn op vastzitten, de lambda werkt, de kat werkt, de ontstekingsdelen vers (genoeg) zijn en in goed werkende staat dan kán het haast niet anders als in de carburateur unit zitten. Dus moet daar een goed exemplaar voor gescoord worden cq een (dure?!) revisie uitgevoerd worden. En dat gaat (naar verwachting) niet in 10 minuten, vandaar.
Dat een bobine weer slecht zou zijn (na al 2 eerdere sloop examples?) heeft in principe geen invloed op je CO.
De paardemiddeltest kan dus met het lostrekken van een slangetje, werkt t dan nog niet dan alsnog een aangepaste bougie er in draaien en icm de aangepaste slang meten. Een slechte bougie is geen verbranding is geen CO dus minder CO dus goedkeur. Voor even.... :-X

Gr,JP

Pietjuh

CiteerDat een bobine weer slecht zou zijn (na al 2 eerdere sloop examples?) heeft in principe geen invloed op je CO.
De paardemiddeltest kan dus met het lostrekken van een slangetje, werkt t dan nog niet dan alsnog een aangepaste bougie er in draaien en icm de aangepaste slang meten. Een slechte bougie is geen verbranding is geen CO dus minder CO dus goedkeur. Voor even.... Ik zeg niets

Ahum, terug naar school.

Een slechte bobine is nummer 1 voor een hoog co, door slechte bobine => slechte verbranding => hoog CO hetzelfde geld voor wat je eronder hebt gezet waar in niet eens op in wil gaan.

thun

Ik heb het allemaal eens zitten lezen en misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar is het niet zo dat achterop de carburateur een lucht stelschroef zit, is deze al een keer versteld hier verander je de CO toch ook mee??

Las ook dat de wagen  hokte,  bij mij heb ik ooit iets in de carburateur vervangen (wagen hokte ook heel erg en soms liep de wagen niet harder dan 80km en soms liep die als een trein)  dacht dat het een soort van electrische sproeier was of iets dergelijks (Piet weet vast wel wat ik bedoel) hierna was het hokken over en liep de wagen weer goed.

Zag dat op de Duitse Ebay een nieuwe carburateur staat kost wel 250 euro

Succes met je auto komt vast allemaal wel weer goed.