Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Gouke's nissan 100nx GTi (Interesse peiling?!)

Gestart door Gouke, 24 nov 2009 - 11:34

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

p.s. De AICV eens schoonmaken kan ook wel iets doen. Of dat het oplost denk ik niet maar ik ben er net achter dat ik hier vrij gekke problemen heb. Heb namelijk een 2.5" RVS gemonteerd en bam het stationair euvel is erger...

Je hebt nog sensoren van je oude blok? Daar kom je wel uit.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Pietjuh

CiteerIk heb nu mijn eigen gti ecu wat goed loopt op stationair dus na. Die pomp ( als het zo genoemd mag worden ) is een zwarte ronde pomp met teksten erboven op als "fuel' enzo. Als je voor je motorkap staat, zit dit rechts bovenin je motorruimte.

Dat heet een actief carbon filter, deze wordt gebruikt om brandstof damp te filteren en dan af te zuigen.

Bij de Gti zitten hier 3 slangen op.

Zowiezo zou ik nooit een andere ecu gebruiken als je niet zeker weet dat dit dezelfde is. Als dit idd een almera lowport is zal deze met een nx ecu nooit normaal lopen aangezien de compressie verhouding anders is.

Ben wel benieuwd naar de "gechipte" ecu, aangezien dit afgezien van het plaatsen van een daughterboard bij deze blokken niet mogelijk is.

Overigens zit je stationair stelschroef naast de AAC klep op de IACV, maar zo aan je verhaal te lezen doet de AAC klep helemaal niets.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

Gouke

Citaat van: richardwbb op 13 sep 2010 - 06:55
p.s. De AICV eens schoonmaken kan ook wel iets doen. Of dat het oplost denk ik niet maar ik ben er net achter dat ik hier vrij gekke problemen heb. Heb namelijk een 2.5" RVS gemonteerd en bam het stationair euvel is erger...

Je hebt nog sensoren van je oude blok? Daar kom je wel uit.

waar zit de aicv nu precies?

@pietjuh, ok dan mis ik een slang op het actief carbon filter. Op het filter staat : fuel tank, int cv en purge. Ik mis de onderste en dat is waarschijnlijk purge, wat zuivering betekend. Weet iemand waar deze op aangesloten zit?

En ik ben ook benieuwd naar die gechipte unit   ::) Maar mijn oude ECU is denk ik wel gereset na een weekje van de accu te hebben gelegen? of werkt dit niet zo?

En wat is de werking van die aac valve? Ik heb hem al even los gehaald omdat de stekker aansluiting verneukt was, alleen paste de aac van mijn oude blok niet omdat hier een o-ring als pakking zat(+gegvreesd randje uit het blok hiervoor). Hij lijkt in verbinding te staan met koelvloeistof?
Nissan 100nx 2.0 GTi rood. Een echte.

Pietjuh

De AICV zit als je voor de auto staat aan de linker kant aan het inlaat spruitstuk geschroefd. Dit ding bestaat uit de AAC klep en de FICV.

Op het eerder genoemde filter komt een slang die naar de brandstof tank loopt de 2e is een korte slang die uitloopt onder het chassis, deze zit overigens op de onderkant van het ding. De derde slang loopt naar het inlaat spruitstuk.

Je ecu is idd al gereset, weet je uberhaupt wel hoe oud dat blok is wat je erin hebt liggen, als het wel een almera blok is zal die nooit fatsoenlijk lopen met een nx ecu.

De AAC klep staat voor Auxilery Air Compensation valve. In normaal nederlands heet dat ding een lucht omloop klep. Zolang je geen gas geeft staat je gasklep dicht dus krijgt de motor geen lucht. De lucht die nodig is om te blijven lopen komt via de stelschroef op de aac, daarnaast is het soms nodig om de motor een hoger stationair toerental te laten lopen, bijvoorbeeld bij sturen/remmen als je geen gas geeft. Hier zorgt de AAC klep voor door meer lucht door te laten.

Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.

Gouke

Citaat van: Pietjuh op 13 sep 2010 - 16:24
De AICV zit als je voor de auto staat aan de linker kant aan het inlaat spruitstuk geschroefd. Dit ding bestaat uit de AAC klep en de FICV.

Op het eerder genoemde filter komt een slang die naar de brandstof tank loopt de 2e is een korte slang die uitloopt onder het chassis, deze zit overigens op de onderkant van het ding. De derde slang loopt naar het inlaat spruitstuk.

Je ecu is idd al gereset, weet je uberhaupt wel hoe oud dat blok is wat je erin hebt liggen, als het wel een almera blok is zal die nooit fatsoenlijk lopen met een nx ecu.

De AAC klep staat voor Auxilery Air Compensation valve. In normaal nederlands heet dat ding een lucht omloop klep. Zolang je geen gas geeft staat je gasklep dicht dus krijgt de motor geen lucht. De lucht die nodig is om te blijven lopen komt via de stelschroef op de aac, daarnaast is het soms nodig om de motor een hoger stationair toerental te laten lopen, bijvoorbeeld bij sturen/remmen als je geen gas geeft. Hier zorgt de AAC klep voor door meer lucht door te laten.

Bedankt weer, ik kijk nu eens wat rustiger in het WPH en dat verduidelijkt ook het een en ander !

En ja, ik heb wel een Highport, hetzelfde blok als ik had ;D

richardwbb

http://fotobakje.nl/target7.html

Stationair schroef. Het spruitstukje bevat de AAC en FICD. Volgens Piet doet je AAC helemaal niets.

http://fotobakje.nl/target11.html

Onscherpe foto, op de meeste AAC staat wel leesbaar AAC. Die zit met 2 schroefjes vast.

http://fotobakje.nl/target29.html

Je kan eens kijken of het zo wel lukt met overzetten. Ik heb slechte ervaringen met verkeerde part nummers voor sensoren dus houd dat wel in de gaten. Dit is overigens de AAC op het genoemde spruitstukje. FICD zet je dan meteen over, maar die heeft geen invloed op je omschrijving loopt veel te hoog in toeren.

Echter, ik had zelf mooi de verkeerde AAC op mijn Nx zitten en ook zo'n hoge stationair, zoals ik schreef, duurde een kwartier die hele opwarmronde. Mocht je er achter komen dat je AAC stuk is wil ik wel even kijken naar het partnummer want deze moet wel goed zijn, echter ik kan hem niet gebruiken. Van welke SR20DE hij afkomstig is weet ik niet. Maar het is een AAC die bedoeld is om meer lucht door te laten dan de andere 2 (juiste) welke ik heb.

Je AICV zit onder op het blok, die hoort te sluiten en te openen op temperatuur. Ik kan helaas niet meer vinden de handleiding hoe je dit ding test. Zou een bi metaal zijn dat opent en sluit op temperatuur in 90 seconden in de vriezer moet hij dit hebben gedaan. Daar wordt ook lucht doorgevoerd en dus geregeld.

http://fotobakje.nl/target13.html

http://fotobakje.nl/target221.html

Dat is overigens de AAC welke niet op mijn SR20DE thuishoort. Mocht dit het juiste partnummer zijn dan hoor ik dat wel.

In elk geval klonk mijn auto maanden alsof er een groot gat in het vacuum zat ergens, maar het was dus de bovenstaande AAC. Zo'n blok kan jij ook hebben aangekocht waarbij de vorige eigenaar zijn mond heeft gehouden of het zelf ook nooit heeft geweten. In alle andere gevallen is er iets stuk gegaan juist bij de swap en dus pech of verkeerd aangsloten bij je.

Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Gouke

Citaat van: richardwbb op 13 sep 2010 - 19:01
http://fotobakje.nl/target7.html

Stationair schroef. Het spruitstukje bevat de AAC en FICD. Volgens Piet doet je AAC helemaal niets.

http://fotobakje.nl/target11.html

Onscherpe foto, op de meeste AAC staat wel leesbaar AAC. Die zit met 2 schroefjes vast.

http://fotobakje.nl/target29.html

Je kan eens kijken of het zo wel lukt met overzetten. Ik heb slechte ervaringen met verkeerde part nummers voor sensoren dus houd dat wel in de gaten. Dit is overigens de AAC op het genoemde spruitstukje. FICD zet je dan meteen over, maar die heeft geen invloed op je omschrijving loopt veel te hoog in toeren.

Echter, ik had zelf mooi de verkeerde AAC op mijn Nx zitten en ook zo'n hoge stationair, zoals ik schreef, duurde een kwartier die hele opwarmronde. Mocht je er achter komen dat je AAC stuk is wil ik wel even kijken naar het partnummer want deze moet wel goed zijn, echter ik kan hem niet gebruiken. Van welke SR20DE hij afkomstig is weet ik niet. Maar het is een AAC die bedoeld is om meer lucht door te laten dan de andere 2 (juiste) welke ik heb.

Je AICV zit onder op het blok, die hoort te sluiten en te openen op temperatuur. Ik kan helaas niet meer vinden de handleiding hoe je dit ding test. Zou een bi metaal zijn dat opent en sluit op temperatuur in 90 seconden in de vriezer moet hij dit hebben gedaan. Daar wordt ook lucht doorgevoerd en dus geregeld.

http://fotobakje.nl/target13.html

http://fotobakje.nl/target221.html

Dat is overigens de AAC welke niet op mijn SR20DE thuishoort. Mocht dit het juiste partnummer zijn dan hoor ik dat wel.

In elk geval klonk mijn auto maanden alsof er een groot gat in het vacuum zat ergens, maar het was dus de bovenstaande AAC. Zo'n blok kan jij ook hebben aangekocht waarbij de vorige eigenaar zijn mond heeft gehouden of het zelf ook nooit heeft geweten. In alle andere gevallen is er iets stuk gegaan juist bij de swap en dus pech of verkeerd aangsloten bij je.

Richard bedankt voor je uitgebreide bericht! Fotos zeggen meer dan 1000 woorden !

Ik heb de aac stekker losgehaald en opnieuw vast gezet, hij kan namelijk niet goed meer vastklikken door een afgebroken stukje stekker.. Maar zit nu vast. De stationair schroef heb ik helemaal ingedraaid en nu loopt hij weer netjes 1200 toeren stationair ! :)

En deze jongen heeft ook eindelijk al zijn stekkers aangesloten ! Ik had nog een losse stekker hangen en het kabelbereik kwam bij geen enkele open sensor, maar ik had de stekker van de detonatie sensor op de AICV en de de detonatiesensor was nog stekkerloos! Nu klopt dit gelukkig weer en misschien heeft dit ook een rol gespeeld, met name door de AICV dat hij te hard liep.

Bedankt weer, nu is hij zoals 't moet alleen nog ff afwachten wat die andere ECU brengt, als er al iets mee gedaan is...

Pietjuh

CiteerIk heb de aac stekker losgehaald en opnieuw vast gezet, hij kan namelijk niet goed meer vastklikken door een afgebroken stukje stekker.. Maar zit nu vast. De stationair schroef heb ik helemaal ingedraaid en nu loopt hij weer netjes 1200 toeren stationair !

Ik meende dat je het wph gelezen had.
1: 1200 toeren is niet netjes stationair, versneld 1500 standaart 875
2: Als je de stationair stelschroef helemaal dicht draait loop je lucht omloop enkel via je AAC klep, als je nu hard moet remmen kan de aac niet voldoende compenseren en slaat je motor af......

Daarnaast is de stelschroef een aanname van je ecu, hij leert deze na een tijdje zelf in door te kijken naar het stationair toerental tov je aac klep. Ook met de stelschroef dicht zal de motor warm als het goed is wel 875 stationair gaan lopen maar dan wel met een aac waarde van 60% wat zoals hierboven al beschreven onjuist is.

richardwbb

Citaat van: Pietjuh op 13 sep 2010 - 21:41
CiteerIk heb de aac stekker losgehaald en opnieuw vast gezet, hij kan namelijk niet goed meer vastklikken door een afgebroken stukje stekker.. Maar zit nu vast. De stationair schroef heb ik helemaal ingedraaid en nu loopt hij weer netjes 1200 toeren stationair !

Ik meende dat je het wph gelezen had.
1: 1200 toeren is niet netjes stationair, versneld 1500 standaart 875
2: Als je de stationair stelschroef helemaal dicht draait loop je lucht omloop enkel via je AAC klep, als je nu hard moet remmen kan de aac niet voldoende compenseren en slaat je motor af......

Daarnaast is de stelschroef een aanname van je ecu, hij leert deze na een tijdje zelf in door te kijken naar het stationair toerental tov je aac klep. Ook met de stelschroef dicht zal de motor warm als het goed is wel 875 stationair gaan lopen maar dan wel met een aac waarde van 60% wat zoals hierboven al beschreven onjuist is.

Oh, dat had ik er ook nog niet uitgehaald uit het WPH.

Overigens is 1200 al weer wat beter maar Piet legt het even beter uit dan ik hoor!! (Laat ik dat eventjes vermelden)

Echter, met veel gekloot en dat maar vastgelegd kwam ik er uiteindelijk ook uit, behalve dan dat mijn koude starts nog leipheid vertonen, wat dan de AAC klep zal zijn die niet voldoende weet te compenseren. Twee AICV ook al geprobeerd en dat waren wel de juiste.

Het stationair was wel aanmerkelijk beter te stellen nadat ik wist dat het ontstekingstijdstip goed stond en de vacuumslangen vervangen. Dat gaat prima met Gates slang en een waterpomp waterpomptang en die klemmetjes beetje bijbuigen of meteen vervangen voor schroefklem. Alleen dat stukkie bij de PCV, linksboven in je deksel zeg maar, moet je ff een stukkie 15mm slang over 10mm slang schuiven omdat je anders de slang dicht knikt vanwege het bochtje.

Dit hielp allemaal mee, kost weinig en krijg je geen spijt van. Kijk ook naar je injectoren en brandstofdrukregelaar, mocht je een slechte op je nieuwe blok hebben en nog een goeie op het kapotte blok, ben je alleen maar beter af.

Rondje Datascan er aan lijkt mij ook wel interessant en een goed idee :)

richardwbb

Mijn ECU part nummer is 23710-71Y05, zat ook in de Sunny van Kevin van NCN. Wat er in de <93 Nx GTi zit weet ik niet precies, ik kwam er wel achter dat ik nu 3 ECU's heb met zelfde part nummer maar die van Aphelion was anders en de lambda zat in zijn <93 GTi ook anders.

Heeft niet veel met de AAC te maken, maar zover ik mij herinner is er ook een 23710-71Y04 (ik kan mij vergissen) ECU en lang verhaal, maar al die AAC's daar heb je ook weer verschillende van en stationair is gewoon gevoelig.

Eigenlijk hoort de ECU bij de motor. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

p.s. Ik weet ook niet wat Gouke bedoelt Belg :)

Pietjuh

CiteerRondje Datascan er aan lijkt mij ook wel interessant en een goed idee Smiley

Zo is het!

en idd de ecu hoort bij de motor, veel ecu's zijn hetzelfde op dezelfde modellen, maar zodra je een motor uit een ander model pakt kun je daar echt maar beter de ecu bij houden.

Gouke

Bedoel je de servo?
[/quote]

nee niet de servo, in het werkplaatshandboek staat er wel een duidelijke tekening van, wat pietjuh al zei het is het activated carbon filter ;)

Ik ben geen slechte slangen tegen gekomen maar goed, een scheurtje zie je zo over het hoofd dus slangen vervangen gaat op mijn lijstje.

Verder zit ik ook nog met een slecht overgeplaatste tellerplaat vorige eigenaar Dus bedenk net dat deze indicatie ook weer weinig zegt... Maar op het oor loopt hij nu wel normaal.
Ik wacht de andere ECU nog even af

richardwbb

Citaat van: Gouke op 14 sep 2010 - 13:21
nee niet de servo, in het werkplaatshandboek staat er wel een duidelijke tekening van, wat pietjuh al zei het is het activated carbon filter ;)

Ohhh, lol. Die moet ik nog afdoppen en wegmieteren ;D

Ik ben benieuwd naar het ECU part nummer en de overeenkomst hiervan of het verschil.

Hoe is het gekomen dat hij ''wel weer normaal'' loopt?

lucus

uhhh rich? kan dat wel zomaar?
Renault Twingo 2 diesel.
85 pk en 200Nm koppel.
Verbruik: 3,7L op 100 Km
Lachen aan de pomp :)

Pietjuh

Euhm.... ja het kan, je moet er dan niet vreemd van opkijken wanneer je in de winter staat te tanken je je tank dop eraf draait ineens je auto in de fik vliegt.