Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Foto tijd tab 18

Gestart door Jelte, 18 sep 2012 - 19:06

Vorige topic - Volgende topic

Jelte

Velgen zijn helaas niet meer 100% netjes maar gaan we wat aan doen  ;D

@ marous,
Whats next? er komt een sport kit onder en we gaan op zoek naar een verlagingssetje  8)

@Beest,
Uitlaat klinkt ook erg goed! Het is zeg maar net niet te overdreven ik zal het een keer filmen!
Nissan 100 NX 1.6    2012-2017
Volvo 440 1.8i          2017-2018
Nissan 100 NX          2018-heden

Sa_Reno

Leuk bezig met je auto hoor!

Ik kan je een GTI (of whiteline) stabi van harte aanraden, dat is echt een verschil!
Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

Marous

Citaat van: Sa_Reno op 20 sep 2012 - 22:20

Ik kan je een GTI (of whiteline) stabi van harte aanraden, dat is echt een verschil!

Dat hoor ik echt veel voorbij komen, vertel?..
~I'm in love with my car~

Marous

Citaat van: Jelte op 20 sep 2012 - 22:18
@ marous,
Whats next? er komt een sport kit onder en we gaan op zoek naar een verlagingssetje 8)

Nice ;D

themacpie

ga er van uit dat de sportkit gereserveerd is dus?  ;)
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

Mojo

Citaat van: Marous op 21 sep 2012 - 10:46
Citaat van: Sa_Reno op 20 sep 2012 - 22:20

Dat hoor ik echt veel voorbij komen, vertel?..

Kort gezegd: Een stabilisatorstang (ook wel swaybar/anti-swaybar (correcte term), anti-rollbar) zorgt ervoor dat de schokbrekers in een bocht minder ten opzichte van elkaar in/uitveren, wat ten goede komt van de wegligging.

Lang gezegd:

Wanneer jij op snelheid een bocht naar rechts wil maken, zal de auto naar links overhellen (immers, de massa van de auto wil liever rechtdoor).

Bevries dat moment in je hoofd.

Op dat moment zijn de buitenste schokbrekers (tegenover de richting van de bocht, hier de linker schokbrekers dus) ingeveerd (immers de massa wordt daarnaartoe gedrukt), en de binnenste schokbrekers (rechts dus) uitgeveerd.

Een stabilisatorstang (stabi) is een torsiestang. Dat wil zeggen dat er een veerkracht is rond de centrale as in de stabi.

Beeld je nu in het bovenstaande plaatje de stabi in.

Op het punt waar de schokbreker ingeveerd wordt (buiten/linkerkant dus), wordt het uiteinde van de stabi omhoog "getrokken" ten opzicht van de standaard stand, door de inverende schokbreker.

Aan de andere kant (binnenkant/rechts), wordt de stang juist naar beneden gedrukt (door uitveren van de schokbreker)

Dit creeërt dus de torsiekracht in het lange deel van de stabi.

Op dit moment oefent de stabi op beide schokbrekers dezelfde, maar tegengestelde, kracht uit. Met andere woorden, de uitgeveerde schokbreker wordt ingeduwd, en de ingeveerde schokbreker wordt uitgetrokken.

Dit door de kracht die de ANDERE schokbreker uitoefent op de stabi.

Dit resulteert dus, als je logisch nadenkt, in minder overhellen/bodyroll dan wanneer je geen stabi hebt (die auto's heb je ook).

Goed.

Je weet nu wat de functie is van de stabi.

Een stabilisatorstang van een bepaalde dikte kan een bepaalde hoeveelheid "torderen" (tor-deer-en), d.w.z.: Een bepaald aantal graden draaien voor de kracht die nodig is om verder te draaien, groter is dan de kracht die de schokbrekers op dat moment uitoefenen op de stabi.

Dit hangt dus zogezegd af van de dikte, maar ook van het materiaal, en of het ding al dan niet hol is (massief is stijver).

Wanneer jij dus een dikkere stabi zal plaatsen, zal de kracht, die nodig is om die stabi eenzelfde hoeveelheid te draaien als de standaard stabi, velen malen hoger moeten zijn.
En aangezien de schokbrekers maar een bepaalde hoeveelheid kracht kunnen leveren (afhankelijk van snelheid en draaicirkel natuurlijk), zullen de schokbrekers de stabi minder ver kunnen draaien, wat dan weer resulteert in een grotere kracht op de "andere" schokbreker.

Met als gevolg dat de auto minder ver kan overhellen/rollen.

Als je kijkt naar de verschillende stabilisatorstangen die er voor de NX zijn, dan hebben ze de volgende maten, oplopend naar stijfheid:

Standaard 1.6: 10mm
Standaard GTI: 15mm
Whiteline: 18mm
Progress/ST Suspension: 22mm

Hoe stijver, hoe minder overhellen/rollen.

Ter vergelijking: Mijn GTI met standaard 1.6 (!) schokbrekers en veren en Progress achterste stabi ligt STRAKKER in de bocht dan toen hij nog een Whiteline en (kapotte) K-Sport schroefset had!

Dus, ik hoop dat het zo duidelijk is?

Cruisin' in my Nissan, driving along the Road to HellMojo's Law: Everything WILL go wrong the first time around.

Jelte

Noooh!  :o

M'n thermostaat is nu echt overleden vrees ik...
Auto komt pas na uur rijden ong op temp  ::)
Hoe vervang je zo iets? waar zit ie? iemand misschien info daar over voor mij?

Mojo

Eehm, volg de slang van de radiator (dacht rechterkant als je ervoor staat), tot je bij het blok komt. Daar zit een metalen aansluiting welke losgeschroeft kan worden van het blok (ziet er een beetje bollig uit, de flens heeft 3 boutjes).

Wel eerst je KVS eruithalen :P.

Als je die eraf hebt gehaald, dan zou je de thermostaat er zo uit moeten kunnen halen.

Cruisin' in my Nissan, driving along the Road to HellMojo's Law: Everything WILL go wrong the first time around.

themacpie

en zorg dat de motor koud is  :-\ is maar zo leuk om je handen niet te verbanden  ;D
"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

Jelte

Warm wordt ie toch niet  ;D

Maar ik zal binnenkort even kijken niet zo veel tijd atm!

Sa_Reno

Ik zou hem wel snel fixen. Vergis je niet in de warmte van de vloeistof totaan de thermostaat.

Het is een klusje van niets maar het kan wat rommelig zijn door de vloeistof.

@Mojo, mooie uitleg over de stabi! Daar had ik nog niet op kunnen reageren. Mijn auto heeft sinds de GTI stabi wel meer onderstuur gekregen overigens.
Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

Marous

Zeker Sander! Weet nou eindelijk waar iedereen t steeds over heeft ;D
Tnx!

Pietjuh

CiteerEehm, volg de slang van de radiator (dacht rechterkant als je ervoor staat), tot je bij het blok komt. Daar zit een metalen aansluiting welke losgeschroeft kan worden van het blok (ziet er een beetje bollig uit, de flens heeft 3 boutjes).

Wel eerst je KVS eruithalen Tong.

Als je die eraf hebt gehaald, dan zou je de thermostaat er zo uit moeten kunnen halen.

Bij de Gti wel, bij de 1.6 zit tie aan de linkerkant als je voor de auto staat. De thermostaat zit dan bovenop de waterpomp. Wel met 3 boutjes idd.
Zorg dat je ongeveer een liter koelvloeistof aftapt en dat je vloeibare pakking bij de hand hebt.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

Jelte

Citaat van: Pietjuh op 26 sep 2012 - 22:11
CiteerEehm, volg de slang van de radiator (dacht rechterkant als je ervoor staat), tot je bij het blok komt. Daar zit een metalen aansluiting welke losgeschroeft kan worden van het blok (ziet er een beetje bollig uit, de flens heeft 3 boutjes).

Bij de Gti wel, bij de 1.6 zit tie aan de linkerkant als je voor de auto staat. De thermostaat zit dan bovenop de waterpomp. Wel met 3 boutjes idd.
Zorg dat je ongeveer een liter koelvloeistof aftapt en dat je vloeibare pakking bij de hand hebt.

Dank u piet!
Ik heb vrijdag een vrije middag ik ga even kijken dan :D
Mag ik als ik er niet uit kom even appe?  ??? ::)

Mojo

Citaat van: Pietjuh op 26 sep 2012 - 22:11

Vaag, dacht dat dat de universele plek was bij een Nissan. Mijn Pulsar heeft hem daar ook zitten, haha.