Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

Een nieuwe start

Gestart door Belg, 30 jun 2009 - 01:15

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

http://fotobakje.nl/target258.html

Betere foto heb ik niet voor je, wat niet kan zien op de foto is een stukje metaal dat vrij in de arm beweegt en de kabel haakt zeg maar.

Mocht het zo zijn dat die stelmoer niet los wil, zou je die zwarte metalen beugel van de bak kunnen losmaken, omdat daar vrij veel kracht op gestaan heeft en die bouten ''ingesneden'' kunnen geraakt zijn, kijk even goed naar die bouten en kijk ook uit met aandraaien.

Ik heb die bouten overigens nieuw van Nissan liggen, mocht er 10 afnemen en had er 2 nodig.

Er zit bij het schutbord naast de hoofdremcylinder ook nog een beugel waar de kabel goed in moet zitten, dit is niet goed:

http://fotobakje.nl/target21.html

Er is een howto op het forum ik dacht van Patrick100nx hoe je die kabel weer zo soepel laat lopen dat het een koppeling van een Micra lijkt.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Belg

Citaat van: richardwbb op 03 mrt 2010 - 16:14
http://fotobakje.nl/target258.html

Betere foto heb ik niet voor je, wat niet kan zien op de foto is een stukje metaal dat vrij in de arm beweegt en de kabel haakt zeg maar.

Mocht het zo zijn dat die stelmoer niet los wil, zou je die zwarte metalen beugel van de bak kunnen losmaken, omdat daar vrij veel kracht op gestaan heeft en die bouten ''ingesneden'' kunnen geraakt zijn, kijk even goed naar die bouten en kijk ook uit met aandraaien.

Ik heb die bouten overigens nieuw van Nissan liggen, mocht er 10 afnemen en had er 2 nodig.

Er zit bij het schutbord naast de hoofdremcylinder ook nog een beugel waar de kabel goed in moet zitten, dit is niet goed:

http://fotobakje.nl/target21.html

Er is een howto op het forum ik dacht van Patrick100nx hoe je die kabel weer zo soepel laat lopen dat het een koppeling van een Micra lijkt.

Die tweede foto die je toont, daar stak mijn kabel ook niet goed, al vanaf ik hem kocht... kreeg hem er met geen kracht in getrokken.
Trouwens, heb jij het met je SR20 ook zo dat je koppeling zeeeeer stroef is (ondertussen ben ik het wel gewoon, maar het was in het begin toch even wennen, hij maakte dan ook altijd een soort schurend geluid...)
Kabel ga ik vandaag nog proberen los te maken, maar heb les tot half 6 en dan kwartiertje fietsen tot mijn studentenkot.
Maar goed dat de kabel overknakte voor ik hem had gestart, stel dat het midden op de weg gebeurde, kon ik ook nog wegenwacht gaan betalen haha...
Mijn nonkel werkt bij Kühne (nederlands bedrijf?), die hebben vanalles voor auto's, hij gaat morgen kijken als ze in het magazijn een kabel hebben voor de 100nx gti, vandaag zat hij in Engeland.

groeten en bedankt voor de foto
SR20DE: 9l./100km, CORSA B: 7l./100km, SAXO: 6l./100km, DS4: 5l./100km, F30 320i: 7l./100km

Zeurdoos

Nou mijn koppeling gaat bijna vanzelf (als hij zwaar gaat kan het ook aan een slechte kabel liggen)

Belg

Citaat van: Zeurdoos op 03 mrt 2010 - 16:58
Nou mijn koppeling gaat bijna vanzelf (als hij zwaar gaat kan het ook aan een slechte kabel liggen)

Tja, en die slechte kabel... is nu naar de kloten :P

kun jij je koppeling met de hand indrukken vanuit je engine bay?
SR20DE: 9l./100km, CORSA B: 7l./100km, SAXO: 6l./100km, DS4: 5l./100km, F30 320i: 7l./100km

SR20DE

Ja met m'n pink, jy niet dan?

nee je moet er zo uit zien om hem te kunnen indrukken, vandaar ook 2x t hefboom effect.
eerst de arm in/uit je bak en daarna nog je pendaal. om je pendaal in te drukken moet je nog best veel kracht zetten. je benen zijn ook sterker dan je armen.

patrick100nx

Ik heb idd een howto gemaakt over het vervangen van een koppelingskabel,, geld ook voor 2.0 ;)

hiero: http://www.nissan100nxclub.nl/forum/index.php?topic=2493.0

Nissan 100NX GA16DE 1993 Antra swapt to SR20DE
Nissan 100NX GA16DS 1991 Antra -->[Sold to 100nx driver]
Re-building a SR20DE brand new!!

Zeurdoos

Citaat van: Belg op 03 mrt 2010 - 17:17
Citaat van: Zeurdoos op 03 mrt 2010 - 16:58

Tja, en die slechte kabel... is nu naar de kloten :P

kun jij je koppeling met de hand indrukken vanuit je engine bay?

Misschien als ik er aan ga hangen ;D

Belg

moet ik echt heeeeel het gedoe van de luchtfilter er uit halen? Bij een Gti zijn dat niet zomaar twee boutjes leek mij...
Voor de rest, ik heb alles los van de kabel behalve aan die dikke rubber onder de luchtaanzuiging....
Vanvoor aan de koppelingsarm lag de kabel toch al los.. aangezien die over was gesprongen was hij zo los als ik weet niet wat.  Kan ik ergens een goed stappenplan zien voor heel de luchtaanzuiging er uit te halen? want dat zijn toch redelijk wat boutjes en schroefjes

Dropjeslover

gewoon elk schroefje/boutje loshalen dat je ziet of dat te maken heeft met het onderdeel dat je los wilt hebben?

dus:
kap luchtfilter er af
slangklemmen loshalen van de carterontluchting, gasklephuis, luchtbuffer en dergelijke
onderste bak luchtfilter los halen (3 boutjes)
eventueel accu er uit pakken voor wat werkruimte

koppelingskabel zit met 2 boutjes vast op je schutbord en voor de rest haakt ie gewoon in de arm van je pedaal en v-bak. Wel even het stelboutje op de kabel bij de v-bak los draaien voor wat meer werkruimte. dit kan t makkelijkst van onderaf, anders moet je je kvsslangen ook los halen...
Dare to face yourself, never run for problems, take responsibility for your actions.

Nissan 100nx 1.6 1991 (wit)
Nissan 100nx 2.0 1991 (zwart)
Nissan 100nx 2.0 1992 (antraciet)

Belg

Citaat van: Dropjeslover op 03 mrt 2010 - 19:27
gewoon elk schroefje/boutje loshalen dat je ziet of dat te maken heeft met het onderdeel dat je los wilt hebben?

dus:
kap luchtfilter er af
slangklemmen loshalen van de carterontluchting, gasklephuis, luchtbuffer en dergelijke
onderste bak luchtfilter los halen (3 boutjes)
eventueel accu er uit pakken voor wat werkruimte

koppelingskabel zit met 2 boutjes vast op je schutbord en voor de rest haakt ie gewoon in de arm van je pedaal en v-bak. Wel even het stelboutje op de kabel bij de v-bak los draaien voor wat meer werkruimte. dit kan t makkelijkst van onderaf, anders moet je je kvsslangen ook los halen...

en daarna gewoon alles terug vastmaken? of zijn er dan nog speciale dingen die ik moet doen nadak ik alles van de luchtaanzuiging heb losgemaakt...
Ik krijg bang wanneer je praat over carterontluchting ;D zelf ken ik er niet veel van, maar heb geen bang om alles uit en terug in elkaar te steken zal ik maar zeggen... maar dan wil ik wel eerst alles even weten :P

Zeurdoos

Hij hoeft hellemaal niet los hoor alleen dan ben je iets meer aant prullen omdat je der dan niet zo heel goed bij kan ;) , dus gewoon zelf ff kijken ;D

Dropjeslover

De carterontluchting is een slangetje van je kleppendeksel naar je lucht-inlaat-slang :P

zolang je verroeste boutjes van te voren ff insprayt met WD40 of kruipolie en ze (allemaal ;) ) niet te vast terug draait kan je die hele auto in en uit elkaar halen :)
Dare to face yourself, never run for problems, take responsibility for your actions.

Nissan 100nx 1.6 1991 (wit)
Nissan 100nx 2.0 1991 (zwart)
Nissan 100nx 2.0 1992 (antraciet)

richardwbb

Dit is mijn recept:

Slangenklem op de luchtmassameter losmaken. Stekker luchtmassameter los maken, dit gaat het beste met iets wat nog het meest weg heeft van een punt van een schaar maar een fittingschroevendraaier lukt ook. Het listige is dat deze stekker met een metalen beugeltje vast zit. Beugeltje dient opgerekt te worden en afgenomen. Direct weer terug plaatsen op de stekker, dan raak je dat ding niet kwijt (lijkt me ook niet los verkrijgbaar) en met het beugeltje weer terug op de stekker, klikt deze weer netjes op de contrastekker (luchtmassameter) Let op dat beugeltje goed zit en niet wegspringt of zo.

Dan 4 klikkers van luchtfilterhuis los klikken en de luchtmassameter met luchtfilter huisbovenkant kan afgenomen worden. Dan luchtfilter er uithalen en zie je 3 boutjes. Deze haal je ook los met dopje 10 en kan er af genomen worden.

Wat je nu doet moet je zelf maar even zien, want je kan ook eerst de accu er uithalen. Accu ontkoppelen, eerst - verwijderen, dan + Je moet dus ook even die accubeugel losmaken (kan vastgerot zijn).

Accu uitnemen en dan zal je zien dat op de accubodemplaat een zekeringhuis zit met 2 moertjes, alles is nog steeds dopje/steeksleutel 10. Die 2 moertjes kunnen breken en dan mag je zien hoe je zekeringhuis weer vastkrijgt maar met een boor en een zaag/dremel en moertjes en nieuwe boutjes lukt dat altijd.

Accubodemplaat zelf zit vast met 4 dop 12 boutjes en die kunnen ook wel breken. Als je er 1 nekt is dat niet zo'n ramp maar probeer ze er toch maar heel uit te krijgen.

Nu heb je alle ruimte. Koppelingskabelhouder is ook dopje 12 2 keer, haal die maar niet los als het niet hoeft en ik begrijp dat dat niet hoeft.

Ik weet zo niet te zeggen met het laten zitten van de accubodemplaat of je er lekker bij kan, ik dacht van niet.

Wat je wel bij de hand mag hebben is WD40 en verstandig is het om wat keramisch vet of anders gewoon kogellagervet of al was het maar Vaseline, de boutjes en tapeinden in te smeren zodat het volgend jaar nog makkelijk los wil komen. Met WD40 losmaken en de boutjes/tapeinden niet behandelen met iets vettigs is niet echt aan te raden, rot namelijk weer vast.

Dit kan echt binnen 3 minuten mits alles los zit. Zoals gezegd, ga daar maar niet vanuit. Met nieuwe koppelingskabel zal hij zekers weer soepel gaan, wat betreft deze aan het pedaal monteren kan ik je niet mee helpen, daar kwam ik niet uit en Aphelion wel in 2 minuten.

Koppeling stellen heb ik zo gedaan en dat is mij goed bevallen: Kabel plaatsen in de hevel. Kabel is nu te lang, netzolang stellen totdat de koppelingshevel net (niet) aangrijpt. stelmoer en moer tegenelkaar in draaien. Nu staat je koppeling goed. Mocht iemand anders betere manier weten, hoor ik het ook graag.

Het is echt niet moeilijk maar ik was de eerste keer ook wel even bezig alles los te krijgen. In het ergste geval kan je je accubodemplaat niet meer met alle boutjes vastzetten en als je heel erg pecht hebt je luchtfilterhuis ook niet en zekeringhuis is iets dat helemaal wel wil afbreken, je zou die op de accubodemplaat kunnen laten zitten en met wat lange tiewraps/touw die accubodemplaat vastmaken aan desnoods je motorkap steun en dan heb je ook ruimte.

Denk wel om de bekabeling.

Kan niet fout gaan.

Edit: Uiteraard eerst - losmaken en dan + anders kan je de + aan je chassis laten lassen en das niet zo fijn.

Nog een edit, op de foto die ik poste zit die beugel met die 3 stekkers ook niet meer op zijn plaats omwille van ruimte. Die is er ook niet zo leuk uit te krijgen maar kan wel met de juiste doppenset/lengtes, dopje 10 hier 2 keer. Eigenlijk moetje de stekker+contrastekker hier losnemen om er bij te komen maar daar werk ik liever omheen.

Verders bedenk ik mij net dat de massakabel aan de accubodemplaat zit geklikt samen met een kabelboom, die 2 plastic druk dingetjes kan je netjes loshalen met een tang die een platte bek heeft.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Zeurdoos

Maar nogmaals der hoeft niks uit het is alleen makkelijker ;) (ik zelf doe het altijd moeilijker kost toch net zoveel tijd) ;D

Belg

Citaat van: richardwbb op 03 mrt 2010 - 19:53
Dit is mijn recept:

Slangenklem op de luchtmassameter losmaken. Stekker luchtmassameter los maken, dit gaat het beste met iets wat nog het meest weg heeft van een punt van een schaar maar een fittingschroevendraaier lukt ook. Het listige is dat deze stekker met een metalen beugeltje vast zit. Beugeltje dient opgerekt te worden en afgenomen. Direct weer terug plaatsen op de stekker, dan raak je dat ding niet kwijt (lijkt me ook niet los verkrijgbaar) en met het beugeltje weer terug op de stekker, klikt deze weer netjes op de contrastekker (luchtmassameter) Let op dat beugeltje goed zit en niet wegspringt of zo.

Dan 4 klikkers van luchtfilterhuis los klikken en de luchtmassameter met luchtfilter huisbovenkant kan afgenomen worden. Dan luchtfilter er uithalen en zie je 3 boutjes. Deze haal je ook los met dopje 10 en kan er af genomen worden.

Wat je nu doet moet je zelf maar even zien, want je kan ook eerst de accu er uithalen. Accu ontkoppelen, eerst + verwijderen, dan - Je moet dus ook even die accubeugel losmaken (kan vastgerot zijn).

Accu uitnemen en dan zal je zien dat op de accubodemplaat een zekeringhuis zit met 2 moertjes, alles is nog steeds dopje/steeksleutel 10. Die 2 moertjes kunnen breken en dan mag je zien hoe je zekeringhuis weer vastkrijgt maar met een boor en een zaag/dremel en moertjes en nieuwe boutjes lukt dat altijd.

Accubodemplaat zelf zit vast met 4 dop 12 boutjes en die kunnen ook wel breken. Als je er 1 nekt is dat niet zo'n ramp maar probeer ze er toch maar heel uit te krijgen.

Nu heb je alle ruimte. Koppelingskabelhouder is ook dopje 12 2 keer, haal die maar niet los als het niet hoeft en ik begrijp dat dat niet hoeft.

Ik weet zo niet te zeggen met het laten zitten van de accubodemplaat of je er lekker bij kan, ik dacht van niet.

Wat je wel bij de hand mag hebben is WD40 en verstandig is het om wat keramisch vet of anders gewoon kogellagervet of al was het maar Vaseline, de boutjes en tapeinden in te smeren zodat het volgend jaar nog makkelijk los wil komen. Met WD40 losmaken en de boutjes/tapeinden niet behandelen met iets vettigs is niet echt aan te raden, rot namelijk weer vast.

Dit kan echt binnen 3 minuten mits alles los zit. Zoals gezegd, ga daar maar niet vanuit. Met nieuwe koppelingskabel zal hij zekers weer soepel gaan, wat betreft deze aan het pedaal monteren kan ik je niet mee helpen, daar kwam ik niet uit en Aphelion wel in 2 minuten.

Koppeling stellen heb ik zo gedaan en dat is mij goed bevallen: Kabel plaatsen in de hevel. Kabel is nu te lang, netzolang stellen totdat de koppelingshevel net (niet) aangrijpt. stelmoer en moer tegenelkaar in draaien. Nu staat je koppeling goed. Mocht iemand anders betere manier weten, hoor ik het ook graag.

Het is echt niet moeilijk maar ik was de eerste keer ook wel even bezig alles los te krijgen. In het ergste geval kan je je accubodemplaat niet meer met alle boutjes vastzetten en als je heel erg pecht hebt je luchtfilterhuis ook niet en zekeringhuis is iets dat helemaal wel wil afbreken, je zou die op de accubodemplaat kunnen laten zitten en met wat lange tiewraps/touw die accubodemplaat vastmaken aan desnoods je motorkap steun en dan heb je ook ruimte.

Denk wel om de bekabeling.

Kan niet fout gaan.

ok, morgen voormiddag heb ik geen les en dan ga ik proberen alles wat in de weg zit er uit te halen... ik denk dat ik zo die ene rubber ook wel losskrijg, maar om hem daarna terug vast te maken zonder dat ik iets kan zien lijkt me moeilijk.

Oh ja, moet je niet eerst de - en dan de + losmaken? want bij het vastmaken doe je toch eerst de plus en dan de min? in iedergeval, zo heb ik het toch altijd gedaan

groeten