Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

Origineel tapeind en een Bosal tapeind. Deze zijn volgens het Bosal boek voor een Honda, wat er voor Nissan stond was te klein in diameter. Originele moertjes voor de downpipe en 1 van de meegeleverde zeui bij de RVS, waar de kwaliteit Praxis bout van is zo ongeveer. Herbruikbare Nissan pakkingen, die doen het beter dan Bosal bij mij maar mijn kat sluit ook niet makkelijk meer door de jaren.

Koperen pakkingen welke toch goed herbruikbaar zijn dus even de juiste lengte en kwaliteit boutjes halen en stuk voor stuk vervangen. Wist je overigens dat je een koperen pakking kan verhitten met een brander totdat het zwart is en dan in een bak met water gooien en dat die dan weer lekker zacht wordt?  ^-^

Claxon ook eventjes gemonteerd. Eigenwijs bij de bestaande claxon welke ook al wat harder gaat dan het Nx bliepertje, dus 5 tonig en de zekering lag er al uit onderweg naar huis. Dus even stiekem naar 15A gaan i.p.v. 10, want die relais van de ''horn'' is ook 15 meen ik en anders kijk ik wel even of mijn airco relais wil passen.

Zwarte hitte bestendige verf van Autosteilloos, hopla 24 euro 50. Potje Motip is 8,50 maar dan komt er 15,50 verzendkosten bij. :S Op de foto met de koperen pakkingen zie je rechtsonderin Mintex blokjes :D

Bij dit ophangpunt vraag ik mij echt af of ze daar wel bitumen hebben gespoten toen de auto van de boot kwam. In elk geval even er afgehaald, geborsteld, in de verf gezet, kan weer 10 jaar mee. Ik kom eigenlijk alleen roest op kleine onderdelen tegen op de bodem, de bodem zelf mankeert vrijwel niets. Echter die bitumen haal je er met je nagels nog af. Dat is ook wat de roest veroorzaakt, die beschermlaag laat het afweten en dan begint het gedonder. Ook slangeklemmen en bij de brandstoftank en achter de motor onder zijn plaatsen om op te letten. Poedergecoate delen, dat laat ook wel los na 17 jaar.

Omdat ik toch onder de auto bezig was, ook nog wat gewichtsbesparing gedaan. Willekeurig hitteschildje verwijderd, 250 grammetjes.

Geheel overbodig beugeltje aan de passagierskant. Aan de bestuurderskant zit een soortgelijke, maar die beschermt nog de remleidingen. Onder deze niets aangetroffen dan staal :P 310 gram.

De Nx heeft 4 sleepogen, dus ik kon er wel 2 missen, die zitten onder de bumper en zie je niet. De zwaardere heb ik laten zitten, zodat met slepen er geen schade optreedt. 400 gram.

Tweede sleepoog achter, hopla, 612 gram. Zal ik die andere er nu ook af halen?

Waar het om ging deze dag. Het werd nog best laat, ik had even geen rekening gehouden met het feit dat tapeinden verwisselen nogal tijdrovend is met een steeksleuteltje en dat 16 keer. Een pakkingschraper rouleert wel, dat was 2 minuten.

Hier wordt de Sentra header on spot gelast voor mij. Super!!! Uitmeten werkt niet, alleen met passen zit je goed, scheelde dikke centimeter wat er uitgemeten was, als het er geen twee waren en dan zit de lambda tegen de carterpan. Zonder lassen kan ook, dan moet je een verloop scoren van 18mm naar 12mm voor de lambda welke ik niet wist te vinden in Nederland. Die is nog geen 10 dollar in Amerika. Maar dat willen we natuurlijk niet he  8)

En goed gelast ook!!!

WTF? :P

Tadaaa

Het is waar wat ze zeggen, dit is een must have mod, helemaal voor de $149.99 wat die kost op ebay. Je bent wel even zoet met de pakkingen, want die pakking die meegeleverd wordt komt in bijna alle gevallen verfrommeld aan zoals je kunt zien en de SCE pakkingen komen ook uit Amerika, maar de originele voor het blok kan je ook gebruiken en bij de downpipe is ook wel wat te verzinnen. Of de meegeleverde pakking gebruiken en nooit meer los maken, dat kan ook prima. Maar dan is het wel handig als je de originele boutjes haalt bij Nissan.

Auto wil heel erg vooruit, ik zit nog met de hogere toeren ergens boven de 5500 lijkt het net alsof de motor zijn vermogen niet kwijt kan, ik durf hem nog niet door te trekken, ik doe alles rustig aan, zo'n SR20DE met 2 ton zonder revisie is wel iets om zuinig mee om te springen. Laat staan dat als ik 'm aan gort rijd dat ik dan geen vervoer heb en veel te lang ook.

En ook weer 1,7 kilo oud ijzer er bij. Die extra fan voor de airco mag er natuurlijk niet uit :)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

SR20DE

kijk, maar zit deze niet wat te schuin omlaag? daar heb ik ook iets last van moet ik nog wat gaan verbouwen. t heeft me al een lambda gekost in vrankrijk toen ik offroad ging en een kei tegen kwam.

begin je wouter na te doen met je weegschaaltje ;D

richardwbb

Citaat van: SR20DE op 15 sep 2010 - 22:02
kijk, maar zit deze niet wat te schuin omlaag? daar heb ik ook iets last van moet ik nog wat gaan verbouwen. t heeft me al een lambda gekost in vrankrijk toen ik offroad ging en een kei tegen kwam.

begin je wouter na te doen met je weegschaaltje ;D

Ahh daar is SR20DE weer :P Ja hij zit een beetje anders. Maar ook al woon ik in Almere en rijd ik nu al te laag, offroaden met je Nx, voel je je wel goed. Begin je Zeurdoos na te doen? :P Dat gaat echt goedkomen hoor, mocht ik de bush bush in gaan dan neem ik mijn gereedschap wel mee en stellen we de schroefset op 4x4 modus. Dat had je eventjes moeten doen, haha.

Citaat van: Rens op 15 sep 2010 - 22:05
Lekker bezig, Richard.  :)

Dank je Rens. Alles in de PU zetten, trekbank en banden/ remmerij op orde en dan ga ik mij richten op een 2e auto, dan is deze voorlopig wel even klaar, want hoewel het maar een GTi-tje is, behoorlijk overkill op de Almeerse wegen en daar zit 80% van mijn jaarlijkse kilometers in.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

ries19

remschijven gespoten tegen het roesten? goed id ik ga je na apen
Wie mooi wil zijn moet pijnlijden en wie laag wil zijn moet omrijden.

richardwbb

Citaat van: ries19 op 15 sep 2010 - 22:16
remschijven gespoten tegen het roesten? goed id ik ga je na apen

Whaha, met de kwast omdat het beter houdt. Ik ga de remklauwen zelf ook dunnetjes doen met de kwast en dan spuiten omdat ik antraciet niet kan vinden hittebestendig en kwastblik. Ik mag al lang blij zijn dat Motip daar een spuitbusje voor heeft. En omdat ik dan toch bezig ben, ook hittebestendig vernis er op.

Je aapt maar een end na, anders had je het zelf wel een keer bedacht niet waar?

michxtreme

The only limit is your own imagination

keesissan

lekker bezig hoor
ziet er netjes uit die motor ruimte

Datsun 120a FII grijs 1978
100NX 1600 E2 met SR20DE swap matzwart 1993
100NX 1600 E2 black 1995==>sold
100NX 1600 U9 rood 1992==>sold

ries19

alleen je remschijven kunnen 800 graden woren ofso :P
hoop dat het blijft zitten op je schijven. nou moet ik eerlijk zijn dan heb je wel flinke noodstop gemaakt hoor maar bedoel het kan gebeuren rood gloeiend als je boven de 200 remt in 1x. nja jij komt neit boven de 100 dus geen probleem :P
Wie mooi wil zijn moet pijnlijden en wie laag wil zijn moet omrijden.

michxtreme

trouwens wat ben je eigenlijk kwijt als je een motor laat reviseren? want ik neem aan dat je dat dan wel door een revisieboer zou laten doen? of kun je dat zelf ook rich?
The only limit is your own imagination

SR20DE

met die drempels in t midden een bult is ook niet fijn. je banden pakken dan net maar een klein randje mee van de bult dan kan je je lambda ook mee pakken.

je moet als hij goed warm is lambda eruit en dan een paar hengsten geven op de plek zodat hij wat indeukt en weer wat rechter komt.

richardwbb

Citaat van: michxtreme op 15 sep 2010 - 22:20
goed bezig geweest hoor :)

Dank je mich! Had wel wat spierpijn ontwikkeld, beetje aan de auto hangen en jezelf er onder door slepen. Zo'n ligkarretje is leuk maar zo hoog krijg ik mijn auto niet opgekrikt. :P

Citaat van: keesissan op 15 sep 2010 - 22:20
lekker bezig hoor
ziet er netjes uit die motor ruimte

Dank je Kees, er zal nog de nodige tijd gaan in de motorruimte ooit een keer. Als ik op SR20 forum zie wat er allemaal weg kan, niet te geloven. Hoe ze dat doen ben ik nog niet achter :)

Citaat van: ries19 op 15 sep 2010 - 22:22
alleen je remschijven kunnen 800 graden woren ofso :P
hoop dat het blijft zitten op je schijven. nou moet ik eerlijk zijn dan heb je wel flinke noodstop gemaakt hoor maar bedoel het kan gebeuren rood gloeiend als je boven de 200 remt in 1x. nja jij komt neit boven de 100 dus geen probleem :P

De verf gaat tot 600 graden geloof ik. Ik zie wel, laat het los, dan ga ik wat anders verzinnen! En inderdaad 130 echte kilometers is wel zo'n beetje maximaal, dan heb ik haast. 4000 toeren continue met een Nx is ook niet echt comfortabel meer vind ik.

Citaat van: SR20DE op 15 sep 2010 - 22:47
met die drempels in t midden een bult is ook niet fijn. je banden pakken dan net maar een klein randje mee van de bult dan kan je je lambda ook mee pakken.

je moet als hij goed warm is lambda eruit en dan een paar hengsten geven op de plek zodat hij wat indeukt en weer wat rechter komt.

Dat is nog eens een debiel ontworpen drempel. Maar wel lekker plat. Waardeloos omdat je als je met 2 wielen de drempel pakt je je schokbrekers molt, dus ik pak ze met alle 4 de wielen. De balk onder de motor door zit nog net iets lager. Kan je inderdaad nog steeds de lambda in puin rijden, is mij nog niet gelukt. Als het wel gebeurd, jammer dan. Overigens zit hij standaard al behoorlijk ruk gemonteerd.

Wat moet ik een hengst geven? Ik kijk wel uit. Ik ken die drempels waar het fout kan gaan, die zitten in het Naarderbos, nog waardelozer ontworpen. Komt goed. Ik weet dat die lambda daar zit en de rest kan wel wat hebben. :P

richardwbb

Citaat van: michxtreme op 15 sep 2010 - 22:25
trouwens wat ben je eigenlijk kwijt als je een motor laat reviseren? want ik neem aan dat je dat dan wel door een revisieboer zou laten doen? of kun je dat zelf ook rich?

Op mijn brommer kon ik het. :P Reviseren door een revisieboer zou ik niet laten doen, dan gooi ik er wel een ander gebruikt blok in, lijkt mij vrij prijzig anders. Zelfs via via. Maar het is wel het plan, daarom een 2e auto, want gereedschap ga ik te kort komen natuurlijk en een motorsteun en dat soort dingen zijn er niet, of je mist een pakking o.i.d. maar dat timings verhaal met de kleppen en zo, desnoods met veel gekloot, maar ik ben er niet bang voor. Het enige dat ik bang voor ben is geen vervoer hebben en dat je kleppen de zuiger zullen raken is te testen. Overigens schuw ik een motor inbouwen en constateren dat die er weer uit moet ook nogal :P

Jeroen330

Goed bezig Rich!
het verschil merk je idd duidelijk!
Nissan 100nx GTI Turbo --> exit
Nissan Micra K11 super S Trackday car --> Sold
Nissan Primera P11 GT --> sold

Nissan 100nx 1.6 Custom Showcar
Nissan Micra K11 Aztek nr. 6/180

Fast & cheap isn't reliable,
Cheap & reliable isn't fast,
Fast & reliable isn't cheap

richardwbb

Citaat van: Jeroen330 op 16 sep 2010 - 00:06
Goed bezig Rich!
het verschil merk je idd duidelijk!

Dank je Jeroen. Het was wel mooi met het testrijden op het voor mij bekende stukje asfalt. Kreeg ik een hee, ben ik hier al gevoel van en tjee, laat ik eens vroeger schakelen anders druk ik mijn voorganger. Dat zijn wel Newtonmeters dan. Zit ik alleen nog even met het getril en het, wat ik maar omschrijf als inhouden, ergens hoog in de toeren. Uiteraard ben ik al bij de 7000 geweest, maar ik kan niet zeggen dat de auto niet protesteerde. Dus wat ik echt ga doen, ook al zou iedereen zeggen, dat maakt niet uit, de bekende periode uitrijden (1 volle tank) omdat ik niet weet wat de ECU uitspookt en daarna het eens gaan zoeken in de trillingen van de motor en dus de nogal oppe motorsteunen, maar vaag verhaal, als ik je ga zeggen dat mijn broekspijpen jeuken bij half WOT rijden (heel GT optrekken, tenslotte is de overpower wat je wilt in dagelijks verkeer) maar ook de bijgeluiden van het interrieur etc. en gewoon het extra geluid van voren, dat dit allemaal toch iets minder wordt na 3 keer 30 kilometer, dat ik dus wel gewoon rustig aan doe.

Hoe ik weer een run ga doen met Datascan om te zien wat het nou scheelt, is nog even de vraag,  want ik heb werkelijk geen idee waarom er zoveel extra's aan trillingen en geluid er bij komt en wat dat hee, waarom is mijn koppel zoveel minder ineens (na de 5000 dus) dat ik mij afvraag wat er aan de hand is.

Al met al, weet ik wat die na de 5000 deed en het voelt nu allemaal wat minder vlot aan, aan de andere kant, het extra koppel dat ik van de uitlaat kreeg gaf ook weer een gevoel van dat went wel snel zeg.

Dus al met al, gewoon rustig aan er mee, komt vast wel goed. Als het maar heel blijft want dat is het enige dat echt belangrijk is. ;D