Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

Zeurdoos

Heb jij je achterwiel er nooit af gehad dan ?? want aan je veerpoot zitten je endlinks (einde van je swaybar) en als je een schroefset hebt krijg je andere endlinks die je kunt verstellen .

richardwbb

Zo dan, discussie in mijn topic.

Dank u, dank u ;D

Blaat maar vol hoor, mij heb je er nie mee :)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Mojo

Aan de voorkant zit de stabilisatorstang aan de draagarmen vast, aan de achterkant aan de veerpoten.

Cruisin' in my Nissan, driving along the Road to HellMojo's Law: Everything WILL go wrong the first time around.

Sa_Reno

Hi Sander.

Thanks. Ik ben nog niet zo bekend met de NX als met andere autos.

Nissan 100NX 1.6 Injectie 1993
Renault 19 16V Cabriolet 1994

richardwbb

En dat lastafhankelijk remventiel dan. Ik kan die van mij er zo afhalen, ze zijn opvallend roestvrij en schoon. Mischien ga ik dat nog even doen, want ik vraag mij af of ik dat zal merken.

Ik heb een andere brandstofdrukregelaar geplaatst. Auto trekt in het laag wel wat beter en het hele toerenbereik is de motor levendiger geworden.

Als ik begrepen had dat mijn oude drukregelaar inconsequent was in plaats van er een beetje naast (bougiekleur was goed genoeg voor geen motorschade of verhoogde slijtage). Dan had ik er wel een nieuw gekocht voor 65 geloof ik. Weer wat geleerd. Straks maar ff kijken hoeveel geld ik aan brandstof heb weggegooid op 10 duizend km. Of bespaard ;)

Maar ik weet nu dat mijn 1.6i drukregelaar ook van het padje was. Alleen wel een stukje minder.

Nu ga ik bekijken of het de ene keer wel goed doortrekken en de andere keer toch een beetje minder, het ideale schakelmoment verloopt soms, ik dacht aan weersinvloeden, welke er sowieso ook mee te maken hebben, of dat het nu was of deze werkelijk versleten drukregelaar. En ik ga er een openzagen want het was een magisch onderdeel. Ook een welke ik onder de categorie sensorbende heb genegeerd.

Ik ben ook benieuwd wat de CO nu zal gaan doen. :P

Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Dropjeslover

Grote kans inderdaad dat je CO ook dan door die verrotte brandstofdrukregelaar veroorzaakt werd ja, als je algemene prestraties zo erg schommelden...

Die lastafhankelijke remventielen zijn gemaakt van een (giet)aluminium behuizing, vandaar dat ze niet roesten ;)
Wel wil het rubbertje aan de onderkant na 18 jaar wel kapot zijn en vocht in het systeem gekomen zijn, waardoor het binnenwerk wel vast kan gaan zitten. Hierdoor krijg je een remverschil tussen links en rechts achter, een veel voorkomend APK afkeurpunt bij een GTI.
Dare to face yourself, never run for problems, take responsibility for your actions.

Nissan 100nx 1.6 1991 (wit)
Nissan 100nx 2.0 1991 (zwart)
Nissan 100nx 2.0 1992 (antraciet)

richardwbb

Okee, goed dat ik dit nu ook weet, ik ga zo ff bietsen om een CO en remtest als ik nog op tijd ben :)

richardwbb

Ik had in plaats van meer dan 30% remverschil, nu 13% en dat was helemaal goed. Zelf vind ik 13% verschil nog genoeg om toch nog even met de remmetjes bezig te gaan, er is nog iets uit te halen.

De CO test schoot niet op helaas, de brandstofdrukregelaar van SR20DE is een goede 2e handse of hele goede 2e handse, daar ben ik nog niet uit en nu weet ik dat de 2 brandstofdrukregelaars welke ik heb geprobeerd net zo aan gort waren (1 op de auto en 1 van de sloop GTi). Dus SR20DE, die drukregelaar is kliko rijp.

Ik ben er wel achter, hoewel ook wat tegenstrijdigheid gevonden, dat de drukregelaar van mijn 1.6i ook wat kuurtjes moet hebben gehad en als ik beter had geluisterd naar Crum en ook had besloten voor mijzelf dat de euro's voor een nieuwe drukregelaar het waard zijn, (anders haal je ook geen nieuwe lamdba denk ik) maar in een jaar tijd heeft verder niemand mij gewezen op de drukregelaar, welke ik zou willen omschrijven als een mechanise sensor. Dit laatste heb ik een beetje over het hoofd gezien en als ik ergens in topics iets heb gepost, dat mensen denken, maar dat kan je niet zo hebben vastgesteld, dan zeg ik, vul daar eens volledig versleten drukregelaar in, dit zou kunnen helpen.

Buiten dat leerde ik van Wouter dat een brandstofpomp welke niet zo nieuw meer is, ook wel probleempjes kan geven in het alles uit de motor halen dat er in zit, dus een Walbro staat op mijn verlanglijstje. Ook las ik een topic over de AICV, ik zou graag een AICV van iemand kopen. Dit omdat die van mij net iets trager was dan die van de sloop GTi en gezien de kwaliteit van beide drukregelaars, vind ik het niet ondenkbaar meer dat beide AICV niet dicht bij nieuw meer zitten qua werking.

Ik heb bij de CO test de ontsteking nog gesteld op alle mogelijke manieren en de motor had het flink warm vandaag, de koelfan sloeg erg vaak aan in de garage. De CO bleef onveranderd, welk tijdstip ik ook probeerde. Na beraad met Piet, vond hij ook dat ik alles wel had vervangen dat ook verhoogde CO kan geven, alvorens de kat te verdenken. Overigens heb ik geen druppel olieverbruik en heb ik meer dan eens de intake en slangen gecontroleerd op olie, welke daar ook niet is aangetroffen. Dit kan ook hoge CO geven leerde ik van Piet vandaag.

Ik had mijn ontsteking op zowat 0 graden staan denk ik, of 5, ontstekingshuis kon niet verder meer en toen begon de motor, welke qua temperatuur echt aan zijn max. moet hebben gezeten, bij cylinder 1 onder het deksel, tikkerdeplopknetterploppetikknetterplop te doen. Ik dacht aaahhhh!! gaat die nu kapot, nu het zo heet is, met ontsteking verlaat? ???

Ik heb de motor direct afgezet en ben even gaan pauzeren. Toen weer motor gestart, geluid was niet weg, het leek ook wel op iets dat op die plaats ineens los was geschoten, maar er was niets losgeschoten. Ontstekingshuis maar even zonder timing mode weer in basisstand gezet en dat vage geluid dat van onder het deksel moet zijn gekomen, was weer weg. pffff.

Nu had ik in het verleden al, gemerkt dat de motor met koude start rillerillerilllerilllll deed. Ik dacht aan een slappe ketting, iets met oliedruk sowieso en na vijfen en zessen met o.a. de verkoper waar ik mijn GTi kocht, tot de conclusie gekomen dat dit 'geen probleem' is. Na veel experimenteren dacht ik daar ook zo over, maar ik vond het maar niks, dat rare geluid. Ik begon wel overeenkomsten te zien met het oliedruklampje en gaf bijvoorbeeld ook geen gas, ik liet de motor de eerste paar seconden zijn gang gaan zeg maar en dit geluid ging altijd weer weg, komt ook niet meer terug daarna.

Via het SR20 forum leerde ik over hydraulische klepstoters en dat was nogal magisch voor mij. Helemaal toen men mij vertelde via dit forum, dat ze ontlucht moeten worden en dat in mijn geval, wanneer er 1 opspeelt, deze wel eens niet goed ontlucht kon zijn. Toen ik zag dat hiervoor het kleppenspel er af moet samen met de timing, dus ik had al zoiets van, weet je wat, ik rijd wel gewoon door, dat kan ook nog. :P

Maar lucht in een klepstoter, het ??? wel. Het schijnen hele harde delen te zijn, zeg maar slijten niet. Waarom heb ik er dan 1 welke even een tractor geluid produceert soms. Niet altijd. Ook kwam ik er achter, dat de verkoper, welke in een Datsun 180 rijdt met DHZ blok op LPG revisie en met rokende linker remklauw aan komen rijden en ook SX turbo blokken voor zijn lol weer in orde maakt, per ongeluk 1,2 liter teveel olie in dit blok had gegooid. Dat kwam er bij het ontstekingshuis uit sijpelen en dit was zoveel op dat moment, dat ik daardoor ben gaan kijken op de pijlstok, deze vond ik al wat onleesbaar al die tijd. (...) (Iets dat ik ook niet doe, wel adviseer, net als bougievonkjes in de tank gooien ;) ;D) :P

Het aftappen van 1,2 liter olie, hielp weer wat tegen het tractor geluid. Ik had al de indruk dat het de klepstoter van cylinder 1 was. Hierdoor kwam ik ook in verwarring met de ketting, deze zit tenslotte daar ook in de buurt en hoewel ik kon horen dat het vanonder het metaal moest komen, kon dat andere kapje zeg maar, het ook zijn, zeg maar. :P

Maar het ritselplop geluid van vandaag, duidelijk cylinder 1 met hele hete motor en heel fout ontstekingstijdstip, dacht ik, ja hoor, cylinder 1, klepstoter. (En ik weet nog niet wat een klepstoter is hehehe) Maar het verhaal van breugeltje, welke mijn Nx hoorde starten toen ik zijn Nissan sportbumper kocht, hiermee ontkrachte hij mijn verhaal van een ketting welke het koud heeft en rilt. Het was iets met de kleppen welke niet helemaal open of dicht gingen (daar is die stoter verantwoordelijk voor, aangedreven op olie zeg maar). Ik begreep het nog niet helemaal, maar dat het niet de ketting was, dat wist ik nu zeker. Ik vind mijn ketting nog steed wel slapje, maar deksel moet er nog af. Ketting van sloop GTi was snaarhard zeg maar, daar kon de 1.6i ook een puntje aan zuigen, maar het zijn mijn oren welke gevoeld hebben aan de ketting tot op heden.  ^-^

En door het plaatsen van een goede brandstofdrukregelaar, is dat rillen, weer wat kortstondiger geworden. Dit heeft ook met oliedruk te maken welke bij het opstarten met koude motor even heel erg hoog is of ik begreep dit niet goed en dan was hij juist kortstondig heel erg laag. Ook presteert de drukregelaar om mijn auto bij het verlaten parkeerplaats (koude motor, koppeling in voor abrupt hoogteverschil in weg), te willen laten afslaan. Maar dit op een moment met volle zon. Niet het mij bekende wat guurdere dag. Leg mij maar uit hoe een drukregelaar de ECU in de war stuurt of wat er dan aan sensor achterloopt zeg maar. Dus ik denk, ik leer de ECU wel even versneld, even een halve tank opraggen met mooi weer. Dit ook met injectorcleaner en de betere drukregelaar en ik kan niet zeggen dat het onplezierig was.

Ik weet nu ook zeker dat mijn achterste motorsteun aan vervanging toe is. Wat een no-no is, is doortrekken tot 7000 in lage versnelling en dan gas loslaten. Dat kan niet goed zijn voor de draaiende delen, zo'n schok door de hele auto, waardoor je zelf ook niet meer in je stoel blijft zitten.

Maar, nu ik zelfs tot de PCV aan toe en ook zeker weet dat mijn MAF goed is, geen lekkage blok, vacuum is goed, blok verbruikt geen druppel, powertest is vrij goed (hmm, 1 en 3..). Compressietest niet gedaan maar ik zeg is prima in orde, lambda nieuw, ontsteking is heel prima (meer dan heel prima denk ik), brandstofaanvoer op orde, waarom slaat de auto nog over. Dit doet hij ook met het andere ontstekingshuis, exact hetzelfde en ook heb ik de CAS sensor zelf bekeken, deze is schoon.

Dus ik stel dat ik 2 goede CAS sensoren/ontstekingshuizen heb. (Had ik ook met de drukregelaar, MAF, lambda overigens, maar dit ding is visueel te inspecteren op verminderde werking en ik heb er tenslotte twee. Is geen antwoord.)

Maar wat ik dus heb, opwarmen gaat goed, rijden ook, stil komen te staan, ook prima (eventjes). Motor doet br br br br, br br br br.

Paar tellen later, br br bm br, br br bm br. De man van de Banis welke mij zei, kat stuk? 0,7 is niet zo heel veel meer toch? Kijk eens naar je drukregelaar. (Deze persoon racet Corolla). Toen bedacht ik dat ik nog een drukregelaar had liggen van SR20DE en deze er dus dezelfde dag opgezet. Het vage. Hele toerenbereik beter. Maar auto rijdt ook lekkerder, het zenuwachtige waar ik niet goed van wordt, is veel kleiner, na 5000 gaat die ineens los, wat ik ook al had na 4000 bij aankoop. Wat als een tweede trap wordt omschreven door sommigen. Waar ik van zei, dat is geen tweede trap, dat is dat je iets mist, (onderhoud bijvoorbeeld!) ;D

Ik ken de ECU programmering niet, maar ik zou zeggen bij 4000 en bij 5000 toeren is er iets.

Doordat ik nu een trap heb gevonden ineens, wat echt lekker is om te vinden als je denkt dat je alle 143PK al hebt teruggevonden, bij 5000 toeren, lijkt het lage toerenbereik ineens futloos (maar significant vlotter dan voorheen), dat ik mij afvraag wat er daar dan 'stuk' is.

Mijn luchtinlaat is wel verbeterd en mijn ontsteking staat lekker vroeg, daarom weet ik niet meer of dat de trap is. Aan de andere kant, dit zou een 'effect' versterken en dus merkbaar maken, het kan niet de trap zelf zijn.

Maar goed, CO onveranderd, brandstofmeter zakt niet meer zo snel (te lezen aan de meter, moet nog tankmeting met dagteller doen, deze stond op 50km lekker dooraccelereren wel zo stil, dat ik dacht dat die 1 op 30 reed en mijn bougiekleur vertoont toch wel je stookt mij heel heet weet je dat, maar na een 270 graden bocht viel die weer op zijn plek, maar toch wel zuiniger. Alleen minder dan ik had gehoopt, haha. Vlotter gaat ook vervangen worden, die is zeker niet helemaal goed meer.) Zou het dan toch de kat zijn?

Maar de motor loopt opgewarmd na tot stilstand komen, even goed, dan pas slaat die over. Ik zeg je dat injector 3 het probleem is/ toont. Dit had ik ook met de stoter van 1.

Maar dit wil er bij mij niet in. Ik kan mij wel voorstellen dat door de MAF en de lambda en de ECU welke wil regelen, hij een injector even teveel dichtgooit (hoorbaar, merkbaar) dan uit zijn bereik gaat en zoiets heeft van, dit is voor de kat, tot ziens. Maar consequent injector 3, terwijl een MAF een Voltage er uit gooit en een lambda een hysterese lusje volgt, daar zie ik geen logica in.

Een kat kan overbelast raken (overschot onverbrande brandstof). Mijn lambda was overigens voortdurend 0,99 op de viergasmeter, welke inderdaad een bonnetjesprinter heeft Dropjeslover, zonder in de kat te hebben gekeken, zou deze dan zijn structuur hebben verloren? Dan is dat waarom ik te hoge CO heb. Dat deze GTi lange tijd te rijk heeft gelopen, met name bij acceleren, dat is zondermeer waar, maar ik vraag mij dan af wat de CO test in Frankrijk is geweest. ;)

Maar om te weten te komen of die kaduuk is, dan moet die eerst open. Dit ga ik zelf niet doen (op bokken? :/), want dat wordt een vonkenregen. Zelfs het hele uitlaatsysteem er onder vandaanhalen zie ik niet zitten. En dan nog het massadraadje voor de lambda op de kat. Dit gaat donderdag 'laten gebeuren' in mijn betrouwbare garage. Wat ik leerde is dat een kat welke zijn structuur nog heeft, zal functioneren. Te rijk mengsel, doet deze structuur defect gaan (smelten) waardoor er verminderde werking optreedt.

Zit ik nog met een injector 3, waarbij ik uit principe niet heb geprobeerd deze te verwijderen, daar heb je een speciale tang voor nodig en dat ding zit best vast en met 2 pakkingen, ik heb geen zin in lekkerij zo bij mijn ontsteking, welke altijd nog een andere massa kan vinden (het blok zelf bijvoorbeeld, dat onder de brandstof zit) en daarom zoek ik een working fuel rail compleet. Overigens kan een automotor al vonken met sleutel op contact is mij verteld en de Datsun Cherry heeft mij laten voelen en zien dat dit helemaal juist is.

Maar het is dus of de ECU is zo geprogrammeerd dat ik hoor dat injector 3 de klos is en/ of me kat is op. Meer kan het niet meer zijn, maar de deskundigen hebben mij nog geen eensluidend antwoord gegeven. Hoewel, de kat zou inwendig toch wel zichtbare schade moeten hebben.

Dus andere kat er op en proberen en andere injectoren er op en ook proberen. Of de professionals inschakelen. Oh wait... :D ;)

Gouke

dit is wel je record ofniet  ;D
Nissan 100nx 2.0 GTi rood. Een echte.

100nx_power

Sodeju, kon je niet slapen door de warmte ofzo? ;D

richardwbb

Het is inderdaad erg warm in huis hier, nog 28 graden, piek was 32.

Dat moet ik eens een keer meebestellen.

DJ Ramonski

Pfff heb jij nooit last van een writersblock :P
Koos NX-Loos
Nissan 100NX 1.6 SLX+ E2 (1993)
Honda Civic 1.4i Jewel (1998)

richardwbb

Citaat van: DJ Ramonski op 14 jul 2010 - 12:03
Pfff heb jij nooit last van een writersblock :P

Ik denk het?

Met de goede drukregelaar ben ik met frisse tegenzin richting Lisse gereden en inderdaad, daar was niet uit te komen. Ik heb wel logjes welke naar Pietjuh kunnen.

Maar, even aftanken, ik stond bijna droog. Afgevuldt tot het nokje en met 100 - 110 vandaag 163,6 km afgelegd en toen weer getankt. Deze afstand inclusief 20 km 80 weg met stoplichten en 10 km stadverkeer in Lisse.

Ik kreeg er niet meer dan 9,31 liter V-power in.

163,6 : 9,31 = 1 op 17,57

Dat lukte mij nog niet eens met de 1.6i ( 1 op 16,5) en dat was geen stadsverkeer en niet vlotjes accelereren, gewoon diesel traag zeg maar.

ECU was wel gereset 275km voordat ik deze rit ging maken. Ik ben benieuwd.

ries19

ik heb even zitten lezen misschien late reactie maar ik zie dat veel mensen tevrede zijn met nankang. daar ben ik het totaal niet mee eens ik heb ze aan me voorzijde gehad. vlot optrekken zat er neit bij begin hij gelijk te spinnen. in bochten met regen schoof een aantal keer me voorzijde weg en dus 1x bijna me velgen kapot gereden. ik stond 1x op 3 merenweg vlak bij rottepolderplein. daar lag aardig wat water op de weg. ik wil wegtrekken bij het stopligt ik dacht dat me koppeling doorslipte ofzo. neej het waren de nankangs die gewoon 40 km/h draaide en ik kwam gewoon niet vooruit. ik moest in mijn 2 wegtrekken want ik kwam echt neit van zijn plek. met remmen zowel droog als nat was echt drama.

nankang zijn goedkope bandjes en redelijk slijtvast. ze gaan lang mee omdat het rubber wat harder is. maar het gaat tenkoste van je grip is mijn ervaring. ik rijd liever zachter rubber. dat slijt sneller inderdaad. maar het remt veel beter en dat vind ik zeer belangrijk. ik vervang liever 2x bandjes in de tijd waar je met harde banden 1x over zou doen dan dat ik elke keer als het regent als oma op pad ga.

vandaag 14 juli dus zat je bij mij in de auto richard en ik maakte een lullig noodstopje zonder te slippen. als ik dit met de nankangs had gedaan dan had ik achterstevoren gestaan. is mijn mening hoor maar ik heb al paar keer gwn weg gegleden. ik vind dit niet een prettig gevoel als ik in me auto zit. misschien heb jij er geen last van hoor. maar ik koop never nooit meer nankangs.
Wie mooi wil zijn moet pijnlijden en wie laag wil zijn moet omrijden.

richardwbb

Dat kan hoor Ries, dan vermoed ik dat het geen 17" waren? Weet je nog welk type je had? Ik heb in het verleden wel meer mensen horen zeggen dat je geen Nankangs moet nemen. Uit je verhaal maak ik op dat je harde banden had. Harder dan wat ik hier in de schuur heb liggen. Het zal nog even duren voordat ze er onder gaan.

Ik weet wat je omschrijft met harde banden en regen. Ik kom altijd wel vooruit hoor, ook pas ik mijn rijstijl aan met regen, met harde banden, dat deed ik dan met een ander merk. Ze ploegden prima door een ondergelopen snelweg in het begin, dat werd later wel minder. Maar in de stad beetje glibberglij, had ik eerder dan medeweggebruikers.

Wat betreft het niet van zijn plek komen, dat kon ik wel krijgen er mee, maar dan moest ik dit zelf opzoeken. Wat ik wel had en dat was ook erg slecht, willen wegrijden, normaal en rustig aan en dat dan de voorwielen BAMMERDEBAMBAMMERDEBAM doen en dan bij 20km per uur weer grip hebben.

En even achter die X5 aan in de bocht op de rotonde, dat gaat ook niet nee, met goedkopere harde banden.

Maar deze zijn echt zacht hoor! Zodra ik ze er onder heb, ga ik wel even kijken waar ze het laten liggen. :P