Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

Rooky

Great to see how well the ML holds up, even after ten years.
Car looks great.

richardwbb

Vandaag een poging waterpomp vervangen ondernomen. Hier zijn wat uurtjes internetten aan vooraf gegaan. Een paar stukjes gereedschap moet je echt hebben om dit redelijkerwijs te kunnen doen. Ook moet je bekend zijn met het wegnemen van motorsteunen met de krik met een houtblok onder de oliepan. En dat je het Sr20 blok zowel moet laten zakken als opkrikken om uberhaupt bij de waterpomp te kunnen geraken.

De waterpomp zit er nog wel op, want de dag was al om. Dat kwam voornamelijk omdat het niet nodig bleek te zijn om de stuurbekrachtigings poelie af te nemen. Dat leuke houdertje, dat kan je gewoon afnemen. Helaas stond dat niet duidelijk in het WPH. Maar mocht je nu ook op deze plaats willen werken aan je Nx dan weet ik het je wel te vertellen.  :loveit:
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

HarriePekel

Afgelopen weekend de koppeling vervangen samen met Richard en een nieuwe houder van de krukaskeering, hoop rotzooi verwijderd dus  :D

eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

Rooky

richardwbb

Dit wordt een kort en krachtig stukje. Ik heb dus jaren met een niet zo slippende koppeling gereden maar kon nog wel volgas en dat werd later best vlot nog en heel veel later best wel traag kan mijn eigen Micra niet meer bijhouden zonder veel herrie en geur. Maar die 160 kilometer en ook 160 terug was het weer erg dik waard, Harrie!

De versnellingsbak is op deze foto verwijderd. De dradenboel die zat er al en hoewel dat bij Nissan al een dradenboel was zie je hier een extra verklooide versie. Dit is netjes gemaakt maar dit is wel een lenteklusje om het nog eens goed en aandachtig te doen!

Dit dan! Dat het nog gewerkt heeft naast wat olielekkage niet meer als RA2 (nat, vloeistof) op apk formulier is wel duidelijk maar tjonge ik heb dat plaatje jaren gehad als een to do voor later

Hoewel 75% van de door mij ondervraagden zeiden dat dit plaatje alleen kan vervangen als je beide oliepannen verwijderd (dit dan samen met de versnellingsbak en dat was al ver uitelkaar hoor) bleek het tegendeel waar. De redenatie was, dat tapeind is staal, dat plaatje is aluminium dus dan kan dat staal eruit en dan gaat dat plaatje op de motor met de bak er af.

Hie zie je een Nipparts drukgroep samen met een Gripforce alignment tool, dat plastic ding houdt de koppelingsplaat op zijn plaats en is als eenmalig bedoeld want plastic maar is nu een gaat nooit meer weg want b13 gereedschappie in mijn b13 gereedschapskist.

Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

HarriePekel

Citaat van: richardwbb op 10 nov 2020 - 23:32
Hoewel 75% van de door mij ondervraagden zeiden dat dit plaatje alleen kan vervangen als je beide oliepannen verwijderd (dit dan samen met de versnellingsbak en dat was al ver uitelkaar hoor) bleek het tegendeel waar. De redenatie was, dat tapeind is staal, dat plaatje is aluminium dus dan kan dat staal eruit en dan gaat dat plaatje op de motor met de bak er af.
Zonder de olie ook maar af te tappen, dat ligt lekker in de oliepan en gaat nergens heen zolang de motor niet draait   ;)

Rooky

Good to hear, that could save a few euros on replacing gearbox oil.

HarriePekel

On engine oil  ;) the seal is mounted on the engine, behind the clutch ;D

Rooky

Sorry I got the wrong end of the stick.

richardwbb

Citaat van: HarriePekel op 11 nov 2020 - 07:58
Zonder de olie ook maar af te tappen, dat ligt lekker in de oliepan en gaat nergens heen zolang de motor niet draait   ;)

Haha ja dat is gebleken nu moet ik nog even mijn exacte oliepeil bekijken voor wat kennis erover welke verder totaal niet nuttig is, tenminste als niemand anders de kennis heeft om een krukaslager te vervangen maar geen benul heeft van twee niet zichtbare m10 moertjes die ook weg moeten. Ik denk nog altijd dat het of een Nissan dingetje is of een automotor dingetje en dat moet ik nog even bevragen bij mensen met kennis of zo een plaatje er nu altijd zit want volgens mij kan je de krukas er ook anders uitpakken. Wellicht is het in een fabriek heel geschikt en verder eigenlijk niet nodig, geen idee nog maar wil dat graag te weten komen.

Oh enne er is een liter redline MT-90 over datum in gegaan samen met de afgetapte bakolie met wat regenwater en ach dat lijkt mij wel dat dat goed gaat. Ik begrijp wel dat je olie niet moet willen hergebruiken en motorolie lijkt mij echt niet nodig maar bakolie, dat was 75 euro bakolie (geen 16 euro motorolie) teruggemikt met 30 duizend kilometer daar zit nog 120 duizend kilometer aan.

richardwbb

Deze is alweer van 7 oktober. Uiterst links een diepe dop 32 waar je niet zonder kan om een draagarm eraf te rukken wat ook betekent dat je bij de kineet, stuurkogel en fuseekogel kan. De tol of slagmoersleutel heb je ook wel redelijk echt nodig anders krijg je geen moeren los daar bij het voorwiel. In het midden onder, mijn hefboompje. Die ben je ook nodig.

Zo kwam het eraf en het was nodig omdat ik de fuseekogels had opgeblazen met het door het werkplaatshandboek aanbevolen gereedschap. Hoewel Nissan daar geen 'x' in het werkplaatshandboek had gezet, kwam het er wel op neer dat je dit dan mag gaan vervangen of anders de juiste kogeltrekker hebben maar die wordt momenteel besteld, die is niet bepaald leverbaar bij Trailer & Tools.

Zo ziet een ontroest rempakket best ver heen eruit. De roest van de remschijf is wat je Nx gevoelig zal maken voor verdere roest, (veerpoot bijvoorbeeld) dus minimaliseren helpt goed. Pas wel op dat je geen hitte isolator goedje op je remdelen aanbrengt. Hammerite kan daarom niet. Maar dit is zorgvuldig en doordacht gedaan door mij en zo is 't goed met Hammerite maar het kan beter (met door mij nog niet nader geïndentificeerd spul overigens, maar ja ik weet er wel van ;))

Dit rijdt zoveel beter dit wil je niet weten.

En hier de boel ingebouwd. Dus het waren slechts twee fuseekogels niet langer apk waardig en dit komt er dan uit met best wat lezen, heel veel gereedschap verzamelen en er gewoon veel tijd aan te besteden 8)

Rens

Die laatste foto moet je even veranderen.  ;)

Rooky

richardwbb

Hah dank je Rens, die browser van mij die toonde het juist en inene niet meer heel apart met CTRL + R. Ik snap nu ook wel dat een ftp server met foto's in chronologische volgorde wel veel werk kan zijn als 't allemaal tegenzit en ben gestopt met handwerk probeer te scripten en dat valt niet mee.

Als je een tip hebt om Picasa 2 te vervangen? Ik zoek een progje dat een zooitje html maakt maar de foto's zelf ongewijzigd laat en timestamps volgt of naam van foto, heb beide situaties

Thanks Carl!

richardwbb