Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

De Nissan 100Nx 2.0 van richardwbb

Gestart door richardwbb, 05 sep 2009 - 02:04

Vorige topic - Volgende topic

richardwbb

Mooi bootje Aphelion. Die MX-5 heeft toch een betere gewichtsverdeling dan een 100NX of was die Mazda niet zo snel als een gti?

Ik heb nog een wel een mooie foto die niemand heeft gezien. Ik heb overigens ook nog wat foto's waar ik nog niet aan toe gekomen ben om deze ook te laten zien maar dat komt omdat ze zonder tekst geen bijdrage leveren aan Nissan 100NX kennis, hoewel ik wel weer een goed verhaal (dit keer geen accu maar ruitenwissers) heb.

Ik had mijn auto grondig gepoetst en dan een bescheiden regenbuitje en dan krijg je dit
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

Aphelion

Wauw die staat er erg mooi bij!  Hoe gaat het met roest en dergelijke? Veel werk aan ?
Nissan 100nx 2.0 GTi 1992

HarriePekel

eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

richardwbb

Er zit wel roest hoor maar dat is minimaal en ook niet zo makkelijk te bereiken. Maar daar gaat ook weer wat aan gedaan worden. Zodra ik daar foto's van heb komen deze bij mijn project topic.
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

richardwbb

Hoewel ik nog best wat foto's heb en wat zinvolle dingen heb gedaan aan mijn Nx, is dat door andere bezigheden een beetje achtergebleven in mijn project topic. Maar deze wil ik je niet onthouden, wat is er allemaal gebeurd?

✓Een ashoes van de homokineet vervangen.
✓Motorolie ververst en origineel Nissan filter geplaatst
✓Een veerpoot er uitgehaald omdat de hoogteverstelling zat vastgeroest, dit is nu weer gangbaar
✓Accuklem pluspool vervangen wegens doorscheuren en risico op knappen met stilstaan als gevolg. Hier is een andere kabel geplaatst waar ik erg blij mee ben want ik wil mijn motorruim clean houden
✓Stuurbekrachtiging lekkage, hoewel nog wat oliesporen gezien na onderzoek en herstel, lijkt dit eindelijk opgelost
✓Portierlampje knippert rood in de klokkenbak wat een apk afkeurpunt is, dit is nu hersteld
✓Het rubber van een verroeste achterklep afgeknipt om het ontstane gat te dichten
✓Eindelijk na jaren ergernis de tijd, zin en mogelijkheid gevonden om de stabilisatorstang rubbers achter te vervangen voor hoge kwaliteit, dit scheelde me toch een hoop rijdgeluid. Ik dacht er alleen last van te hebben op klinkerwegen maar het storende geluid was er ingeslopen tot comfortabel rijden op een snelweg aan toe

Nou daar gaat ie. Dit had ik niet zonder ondersteuning en volledige hulp allemaal kunnen bewerkstelligen en zeker niet zonder garagekosten of alles binnen een dag. Hier ben ik heel erg blij mee en ik waardeer het heel erg. De Nx rijdt weer een stuk lekkerder en met drieduizend per maand momenteel, ben ik druk met mijn oude Micra vanuit opslag weer op de weg te zetten, dit met als doel om de Nx te ontlasten maar ook omdat het hebben van twee auto's enorm veel voordelen biedt als je van plan bent zoveel mogelijk zelf te doen aan je auto en dat op straat.

Op deze plek is een ashoes drie keer gescheurd in ongeveer zes jaar. De reden daarvoor is niet echt bekend. Als het daar scheef zou zitten zou dat wel te merken moeten zijn in het rijdgedrag. Ook de uitlijning kan geen invloed hebben gehad. Door een tip van HarriePekel een ashoes gekocht met drie ribbels in plaats van de meer gebruikelijke vier. Hierdoor sluit en opent het rubber op elke rand veel minder waardoor vuil minder kans krijgt om het rubber aan te tasten. Nu is het even afwachten of dit lang genoeg mee zal gaan. Elke twee jaar uitlijnen om een ashoes is een stuk duurder dan het hoesje zelf.

Deze veerpoot stond te hoog en dat was te merken want de abs ging af bij remmen vlak voor een verkeersdrempel of bij lichte oneffenheden in het asfalt met belijning of nat wegdek. Wat bleek, een waterleidingsleutel past gewoon en dat sleuteltje op de foto is alleen een uitkomst voor de veerspanning op die oranje aluminium ring. De abs komt er nu minder snel in met ongeveer drie millimeter verstellen. Ik denk dat met een extra twee millimeter het probleem met de abs wordt opgelost.

Hier kun je goed zien dat de accuklem aan het doorscheuren is. Dat was al zo toen ik mijn Nx kocht. Maar door de jaren werd het erger en ik had ook gemerkt dat je met een afgeknapte accuklem voorgoed stilstaat want daar is weinig tegen te beginnen. Nu zit er een andere op en deze is origineel dus mijn motorruim is mooi clean gebleven.

De afwerking zou beter kunnen maar dat rubber om de achterruit is vrij stug. Toen het tropisch weer was, was het een stuk flexibeler. Er zijn wel wat mogelijkheden om het met een verfbrander wat netter te krijgen maar dat heeft een lage prioriteit want de Nx moet ook winterklaar worden gemaakt door mij.

Een Whiteline Flatout stabilisatorstang komt met gele stabilisatorstangrubbers. Deze waren nieuw eronder gegaan maar binnen tienduizend kilometer helemaal versleten. Bij nader onderzoek blijken deze stabilisatorstangrubbers opvallend zacht ten aanzien van de PU bushing kit, welke ik in rood heb besteld omdat dit lekker overzichtelijk is om te kunnen zien wat er al is vervangen. Alleen de Whiteline, flatout, dat gingen die rubbers. Achteraf bezien op basis van het achterwege gebleven extra rijdgeluid hebben deze rubbers het nog geen vijfduizend kilometer uitgehouden. Alleen een Whiteline is een paar millimeter dikker. Na onderzoek bleek dat deze rubbers over het algemeen een millimeter nauwer zijn dan de stabilisatorstang zelf. Hierdoor kwam ik na het meten met een schuifmaat uit op achtien millimeter. Wanneer je behoedzaam dat rubber van zestien millimeter opboort met bij voorkeur geen staalboor maar meer iets dat wat wegheeft van een vijl of een tol, kom je met achttien millimeter niet verder dan 17,6 millimeter omdat PU wijkt bij het boren. Maar dat was wel geschikt omdat het handmatig boren moeilijk geheel recht is te doen. Een beetje voorzichtig aandraaien en tjonge jonge ik hoor geen kar meer achter mij meerammelen op een klinkerweg.

En vandaag eens de achterklep omhoog gedaan omdat ik wat kwijt was en ik dacht dat te vinden bij het reservewiel. Het had wel wat geregend maar niet heel veel. Zo te zien aan de foto is het achterlicht een plek waar toch wat water doorsijpelt. Het hebben van de zachte kit waarmee het achterlicht is gemonteerd aan de auto is belangrijk. Want als je je achterklep open hebt, dan zie je dat de afwatering gewoon over het achterlicht loopt. Er zit namelijk een grote kier daar welke zo is bedoeld. Ik weet nog niet waar ik nieuwe zacht blijvend rubber vandaan ga halen maar het is wel een puntje om verroesten van je wielbak tegen te gaan.

richardwbb

Bah en bah en bah, ik heb gedubt of ik toch een Duitse of anders een Poolse startmotor zou bestellen en voor die twee of drie euro prijsverschil bedacht dan maar een Duitse te bestellen want de derde startmotor in de lijst was toch wel een stukje prijziger. Ik heb een  :pukey: emo klaarstaan maar ik weet nog niet zeker waar die heen gaat.

Nu deed de eerste startmotor helemaal niks meer, maar die heb ik wel nog getest door het startrelais te passeren en er kwam direct een zoemgeluid vanaf. Dat zoemen is een startmotor die zonder weerstand van het vliegwiel ronddraait. De bendix kon ik niet testen omdat dit allicht niet zondermeer gaat of dat ik niet precies weet hoe. Een bendix is overigens het onderdeel dat het tandwiel van de startmotor op het vliegwiel drukt. Zonder bendix zou de startmotor moeten blijven meedraaien met een draaiende motor. Maar een werkende (draaiende) startmotor met een bendix die het laat afweten zou evengoed zoemen verwacht ik, dus het is dan aannemelijk dat de bendix nog wel in orde is bij de oude startmotor, mits dat niet is afgedekt door wat extra elektronica, maar dat verwacht ik niet.

Maar ik heb de sterke indruk, zonder goed te begrijpen of te hebben bestudeerd hoe een startmotor precies werkt, dat de oude startmotor geen geluiden maakt en ook niks wil doen en dat de nieuwe startmotor ook dienst weigert maar wel geluid wil produceren wat ik nog niet helemaal begrijp.

Als iemand mij kan uitleggen wat er aan de nieuwe startmotor in het filmpje scheelt dan verneem ik dat heel graag.

HarriePekel

Eerlijk gezegd heb ik geen idee in welke positie je contactslot staat, maar dit is niet gezond om te doen geloof ik  :(
Vroeg of laat gaan je relais het begeven, en eerlijk gezegd vraag ik mij af of dit iets met de startmotor te maken heeft  :o
Zoals ik al gezegd heb kun je de startrelais het beste testen door +12V op het dunne draadje(of die aansluiting) te zetten,
startmotor ingebouwd testen kan door de 2 moeren kort te sluiten met een schroevendraaier(niet tegen chasis komen)
hiermee overbrug je het relais en moet de startmotor gaan draaien mits 100%
De bendix, een soort uitschuifhulp voor de starter, hoort de motor te laten bewegen mits het relais 100% is.
Ik geloof dat jij beter eens kunt kijken of die dunne draad wel stroom, spanning, of hoe je het wilt noemen, krijgt want je contactslot hoort deze bij het starten op het relais te zetten.

richardwbb

Mijn contactslot staat in on positie, vlak voordat de sleutel verder gedraaid wordt en de auto zou moeten starten. Dat relais geluid dat dacht ik in de auto te horen toen ik je belde. Maar met deze opname ben ik er zeker van dat het de startmotor is. De klik-klik is de startmotor, de eerste en laatste klik zijn wat anders en ik denk dat groene relais waar we naar gekeken hebben.

Maar een startmotor welke klikt, die relais doen dat altijd maar dat hoor je nooit als de auto start. Waarom de bendix niet uitkomt dat begrijp ik niet ik heb te weinig inzicht in de hoe deze startmotor werkt. Een plaatje op internet met uitleg helpt mij daar niet bij.

Ik heb deze nieuwe startmotor bewust niet getest op de manier zoals jij aangeeft omdat dit mij niet verder zal helpen zonder werkende bendix.

Ik hoop dat je mij nog wat meer kunt vertellen, met 12 volt op iets onder de auto testen gaat niet alleen moeizaam het juint ook meteen veel stroom als het de kans krijgt. En deze startmotor is denk ik niet in orde, wat denk jij?

HarriePekel

Een bendix die niet goed in de starterkrans gaat zou tegen de starterkrans kunnen tikken, ik weet dat er een klein beetje speling op de bevestiging van de startmotor zit en dit zou de oorzaak kunnen zijn, de bouten iets losdraaien en de startmotor zo ver mogelijk in de gaten opzij duwen kan het probleem verhelpen.
De startmotor zelf draait wel?

HarriePekel

Je moet wel bij je verhaal blijven richard, contact aan mag de startmotor niets doen, pas als je start.
komt er wel lawaai van je startmotor, controleer dan of het startrelais wel spanning krijgt terwijl dat niet moet, de dunne draad op de startmotor, dit kan bijna niet anders zijn als een defect in je contactslot  :o

richardwbb

Hmm, jeetje. Ik heb nu allicht drie werkende startmotoren. Is het eenvoudig een contactslot over te zetten? Ik heb iets dat wel rijdt. Zo sluit ik wel weer iets uit. Ik ben erachter dat ik de startmotor kan laten starten met een plusdraad leggen aan dat kleine stekkertje met draadje aan de startmotor. Maar het is dus dat ik er vrij slecht bij kan, in en uitbouwen is echt de laatste optie want heb geen mensen die in staat zijn twee bouten aan te draaien op gevoel.

Wat betreft mijn verhaal en de on positie, ik ben inmiddels zover dat ik begrijp dat dit een raar verhaal is. Alleen het is echt zo, de nieuwe startmotor doet klik-klik. Het klink voor mij niet als een bendix omdat het heel zachtjes is maar kan een bendix met sleutel op on positie bekracht worden en weer ontkracht? Nee toch?

Dit begint een kostbaar grapje te worden. Het contactslot omzetten is aantrekkelijk, als het mogelijk is. Maar ik wil niet permanent met twee sleutels werken.

HarriePekel

die sleutel kun je gewoon blijven gebruiken, het schakel gedeelte hoor je los te kunnen halen van het slot namelijk.

richardwbb

Ik zal het wph eens ter handen nemen, wat een  :-X klus

richardwbb

Ik heb het wph erbij, pdf pagina 651 van deel 2 en daar staat ook weinig in. Maar ik zie twee breekbouten? Die hoeven niet los?

HarriePekel

Breekbouten? ???
Zoals te zien op http://nissan4u.com/parts/100nx/el_b13/1993_9/type_6/miscellaneous/key_set_and_blank_key/ zit het contactslot(1) met 2 boutjes(5) aan je stuurkolom vast.. het schakel gedeelte(4) is te verwijderen van het slot gedeelte