Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Registreer

Hoofdmenu

bronkie's 100nx sr20de build

Gestart door bronkie, 03 apr 2011 - 17:59

Vorige topic - Volgende topic

ParaChris

Klopt als een bus!

En voor ACL lagers moet je krukas ook na gemeten worden..

bronkie

bedankt jongens voor de wake up call wat betreft de drijstang en hoofdlagers erg stom van mij dat ik daar niet aan gedacht heb
heb het al welleens moeten doen ook krukas opmeten met micrometer en dan aan de hand van het werkplaatshandboek de goeie maten bepalen

wat betreft het hoonprofiel komt ook een beetje door de foto want als ik er zo naar kijk zie ik ook wel veel met een boog omhoog lopen en dan weer naar beneden maar ik ben er zelf nog niet helemaal tevreden over dus inderdaad maar eens een revisie bedrijf opzoeken en daar eens informeren of die het netter kunnen maken (als dat nu tenminste al niet te laat is)

en wat zijn de voor en na,s van acl lagers eigenlijk? zit er ook nog wel een beetje over te twijfelen om die erin te zetten dan maar ik neem aan dat je die dan ook niet allemaal er zo kan inzetten dan zul je ook moeten meten neem ik aan en de juiste maat monteren?

bronkie

Na lange tijd eindelijk weer eens een update

Het blok is weggebracht om wat bewerkingen te laten doen
-Kop vlakken
-onderblok vlakken
-cilinders licht honen
-acl hoofd en drijfstsnglagers in laten meten
-krukas balanceren met vliegwiel en drukgroep
-nieuwe klepgeleiders monteren
-klepzittingen vervangen voor 1mm overmaat kleppen

Dit heeft een tijdje geduurd omdat er nogal een.probleem was met.de.kleppen
Het bleek dat de kleppen van.deze motor 3mm koter zijn dus de overmaat kleppen die.ik besteld.Heb pasten niet
Dus geprobeerd andere kleppen te krijgen maar alleen de maat die 3mm langer.is is leverbaar
Uiteindelijk contact gezocht met.een tuner dick van loon van divalo tuning hij doet veel met sr20,s en vertelde mij dat het wel mogelijk is als het kleppenmechanisme aangepast word dus daarvoor moet ik dan later nog bij hem langs 

Dus na lange tijd de motor eindelijk op kunnen halen en t resultaat mag er echt zijn als ik het zelf zeg
Met alle dank aan motorrevisie en tuningsbedrijf post en dros in dronten
Echt een aanrader als je zulke bewerkingen wil laten doen

Hierbij wat foto,s

Blok gehoond en gevlakt

Blok onderzijde schoongemaakt en acl lagers ingemeten

Kop met  nieuwe klepgeleiders

Kop gevlakt

Hoonprofielen

richardwbb

Als of die zo van de band kwam :)
Achtien jaar Nissan 100nx, 1.6 carb [sloperij], 1.6 injectie [gesloopt], nu een 100nx gti. Met nu ook een k13 Micra 1.2 daily

themacpie

"REDHAWK" Custom 100NX SR20VE '92

Knight100nx

twinturbo

Fantastisch fraai stukje werk.

patrick100nx

Netjes man.  Krijg aardig wat flashbacks met die fotos.. goed bezig

Nissan 100NX GA16DE 1993 Antra swapt to SR20DE
Nissan 100NX GA16DS 1991 Antra -->[Sold to 100nx driver]
Re-building a SR20DE brand new!!

bronkie

vandeweek nog weer met het blokje aan de gang geweest
ketting opgemeten en gemonteerd ketting is heel iets korter als de oude denk dat dat toch een beetje rek is door de tijd en kilometers wat de motor gedraait heeft
ketting er op

kettingkast

doordat de hoofdlagerbrug er nu op zit wat standaard bij deze motor niet zo is moest de carterpan en de oliezeef aangepast worden
voor

na

en de oliezeef

carter erop

warmtewisselaar schoongemaakt en erop gezet

blokje met de ketting erin ketting even opzij gehangen totdat de kop klaar is

voor de cilinderkop heb ik aanstaande zaterdag een afspraak bij dick van loon divalo tuning om het kleppenmechanisme aan te passen aan de langere kleppen dan kan de cilinderkop afgemaakt worden en erop  ;D kan niet wachten
verder wil ik nog soort van dop maken om de oliepomp te kunnen laten draaien voor het starten

luc2572

Knight100nx

Mooi project hoor, en slim idee om olie alvast rond te pompen voor de motor start, kun je ook toepassen bij het uitschakelen van de motor, zo word de motor toch nog verder afgekoeld

Pietjuh

Ziet er allemaal netjes uit. Voordat je de motor gaat starten kun je het blok ook rond draaien aan de bout van de krukaspoulie. Het beste kun je wel even eerst de bougies eruit halen, anders moet je door de compressie heen draaien. Dit moet je ook doen voordat je met de startmotor gaat starten, mocht je timing verkeerd staan maak je niet gelijk iets stuk.

Ik zie dat je de oliepomp (of kettingkast zoals jij het noemt) al weer terug gemonteerd hebt. Ik doe dit altijd pas nadat de kop erop zit, dit omdat je nu niet echt lekker kunt zien of je ketting wel op de markering staat op de krukaspoulie.

Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape

luc2572

Hoe staat dit project er eigelijk voor tegenwoordig? :)

bronkie

ja het is een tijdje stil geweest inderdaad
maar ik ga langzaam maar zeker wel verder

ik ben pas bij dick van loon geweest om de kleppen aan te passen omdat deze 3mm te lang waren.
we hebben geprobeerd dit in de klepbediening op te heffen maar dit was onmogelijk dus moesten de kleppen ingekort worden
maar de kleppen konden maar 2,5 mm ingekort worden omdat het topje anders op de oude klepspiegleuf kwam waardoor dat dan dunner is en bij het indrukken van de kleppen de spietjes evt eruit zouden kunnen drukken en dat wil je dus absoluut niet daarna paste het nog steeds niet en zijn de ringen nog eens 0,5 mm ingekort en toen waren we dus op de 3mm die ingekort moest worden.
daarna heb ik de kop ook bij dick van loon opgebouwd en zouden we samen de nokkenassen uitklokken

kopje :)

klepseals erin en kleppen monteren

kop erop

toen kwamen we het volgende probleem tegen
de ketting die in mijn revisie set zat was te kort en ook klopte de markeringen om de timing goed te zetten totaal niet en ook de spanners waren anders
dus toen maar ketting en spanners en geleiders en alles maar origineel besteld en toen paste het gelukkig allemaal wel

en het blokje weer thuis

helaas zijn de nokkenassen nog steeds niet uitgeklokt omdat we de hydrolische stoters in de kop gemonteerd hadden en deze leeg waren klopte wat we meten totaal niet en er was geen tijd meer om het aan te passen maar hij heeft mij goed uitgelegd hoe het moet en ga het dan zelf doen

ook kreeg ik een ander inlaatspruitstuk mee met wat grotere poorten deze zou ook van een almera gti zijn maar hij is wel anders.
ik ben nu bezig om wat stekkers te verlengen e.d. om het allemaal pas te maken aangezien dit ook allemaal wat anders was

ook had ik onlangs een paar 17 inch gouden dotz velgen gekocht hier zat wat schade op en deze ben ik aan het opknappen wat erg  veel werk is omdat er gepolijste stukken opzit en daar moest eerst de lak van afgeschuurd worden en daarna weer helemaal vlak schuren en polijsten deze zijn inmiddels bijna klaar ze moeten nog gespoten en gepolijst worden ook waren er 2 iets krom deze zijn gericht en nu weer mooi recht dus
en ook had ik een s14 big brake ombouw set aangeschaft deze moet nog wat aangepast worden en ook een mooi kleurtje krijgen

ook was de motorruimte nog blauw deze is inmiddels ook zwart gemaakt

schoongemaakt

afgeplakt

1e laag

2e laag

de verf was als deze nat is blauw dit maakte t niet makkelijker omdat we dachten dat hij niet goed dekte uiteindelijk met een föhn de verf drooggemaakt waarna deze goed zwart werd na 4 dunne lagen

en het eindresultaat

ik vind het zelf erg mooi geworden voor gewoon thuis in de schuur spuiten

en zover ben ik dus nu ondertussen ik moet hierbij dick van loon bedanken voor de hulp met de motor en mijn vader voor het spuiten
de planning is nu om de motor netjes te spuiten kleppendeksel een mooi kleurtje te geven en alles in te bouwen en de auto rijdend te maken
ook  moet de kabelboom nog aangepast worden want de stekkers die vanaf de ecu in het dashboard zitten zijn ook wat anders dit weet ik nog niet precies hoe ik dit moet gaan doen maar dat moet ik even uitvogelen aan de hand van schema,s
en dan moet de auto ingereden worden en dan op de bank en dan hoop ik dat het resultaat naar mijn zin is
zo niet zit ik nog te denken aan een stand alone ecu een ander inlaatspruitstuk en andere injectoren maar ik wil nu eerst zorgen dat het ding onderhand weer eens rijd want het duurt nu al lang genoeg ;)