Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Airtop NX

Gestart door HarriePekel, 09 mei 2022 - 18:35

Vorige topic - Volgende topic

HarriePekel

Ik ben sinds vandaag eigenaar van 1 van de weinige airtop nx-en ;D
Het grote feest moet nog komen, hoe ziet hij er qua roest etc uit..
Hierbij een foto van de huidige staat,

eigenaar 100NX AIRTOP (cabrio)

Cor

Bijzonder ding, had hem al zien staan op marktplaats.
Is door nissan geleverd? Of door een carrosserie bouwer?Echt mooi vind ik hem niet, maar wel een unieke toevoeging aan je verzameling. Leuk! Hopelijk gauw weer met een frisse apk!

Mooie kleur ook ;)

HarriePekel

Hij is door een nissan dealer aangepast.
Baas dacht ik, die vond dat nissan een cabrio versie nodig had.
Het opknappen zou even kunnen duren, afhankelijk van de staat van de auto, hopenlijk weet ik na zaterdag meer, dan word hij gehaald  ;)
Hij staat in ieder geval op mijn naam nu, en word niet meer zoals gepland in de pletter gegooid  :D

Rens

Hier is nog een artikel uit een Autokampioen uit 1993: http://www.koekiemonster.tk/Files/100nxairtop.pdf
Citaat van: Cor op 09 mei 2022 - 22:16
...Echt mooi vind ik hem niet...
Hij is ook mooier zoals hij bedoeld is, met het dak open.  ;D

Maaike

Ik vind de standaard uitvoering mooier, maar het is wel onwijs tof om zo'n bijzondere versie te hebben!  ;D
100NX 1.6 U9 (carb)   1992, rood

Rooky

What super cool addition to your collection. Hopefully the rust isn't too bad.

HarriePekel

Cor

ziet er goed uit met de kap neer! Hopelijk valt de hoeveelheid werk mee.

HarriePekel

Het chasis valt gelukkig mee, het onderstel helaas niet, overal zit ladingen roest op, 3 mm voor iedere mm staal 8)
De motor is los, heeft nieuwe olie en vloeistof, nu de tank terug plaatsen,  gelukkig heb ik legio onderdelen liggen al  ;)

HarriePekel

Van de sloper heb ik gelukkig de oude platen kunnen krijgen, dus geen vervangende borden nodig ;D
Alleen nieuwe, want de oude zijn verknipt al  8)

HarriePekel

Gisteravond helaas ondekt dat de tank kapot is, de aansluiting voor het ontluchten is afgebroken bij de demontage :o
Gelukkig wel een andere kunnen krijgen zodat ik geen nieuwe hoef te bestellen. Dank Max ;)

HarriePekel

Citaat van: Cor op 09 mei 2022 - 22:16
Bijzonder ding, had hem al zien staan op marktplaats.
Is door nissan geleverd? Of door een carrosserie bouwer?Echt mooi vind ik hem niet, maar wel een unieke toevoeging aan je verzameling. Leuk! Hopelijk gauw weer met een frisse apk!

Mooie kleur ook ;)
Hij is in opdracht van NISSAN dealer baas aangepast door een carosseriebouwer, naam is mij even ontschoten, maar staat ergens.

Onder de vloer zit aan beide zijden een stalen profiel van 3 bij 3cm vlak naast de kokerbalk.
Daarnaast is er in de auto een stalen plaat tegen de binnenkant van de koker gelast, 2 of 3 mm dik.

Er is tevens een versteviging gemonteerd achter de deur in de ruimte naast de speakers, ook een 3 bij 3cm balkje.

Achter de achterbank zit een hoeklijn van 4 cm dwars in de auto, om de achterbrug stijver te maken.

Ondertussen een andere tank geplaatst, roest verwijderd van de onderkant, een gat gevonden in de vloer helaas, wel te repareren  ;)

Remleidingen naar achteren vervangen, vielen van ellende in stukjes uit elkaar  :(
Schokdempers heb ik voor alle zekerheid vervangen, zat meer roest aan dan goed voor ze was  :o
Alle remmerij vervangen, zowel voor als achter.
De achterveren blijken verlaagde veren te zijn, hoogteverschil van ruim 2cm zonder dat de auto er op rust.

Het gewicht van de auto is compleet anders, hopen versteviging gevonden.
Helaas is de onderste 5cm van de deurkoker ook compleet vergaan van de roest, wachten is nog op panelen vanuit Japan.

De koplampen worden meteen omgebouwd naar angeleyes, de ouden zat alles qua instel mogelijkheid muurvast.
Nieuwe gordels waren nodig, de oude 2-punts voorin vielen van ellende ook uit elkaar helaas  >:(
De auto heeft achter geen gordels, voor een 2-punts en een opmerking op het kenteken.

De motor loopt heerlijk op 500toeren/minuut, ondanks zijn leeftijd en het stilstaan de laatste jaren ::)

De herkomst van het dak is nog steeds onduidelijk, mischien dat de carroseriebouwer daar iets meer over weet nog.
Wat wel duidelijk werd op Japfest, het is geen kap van de MAZDA mx5, die is korter.
Alfa heeft ook een kap die er op lijkt, de spider, maar afwachten of het dezelfde is.
Zoals gezegd, het wachten is op panelen uit Japan, daarna kunnen we de koker weer reconstrueren en hopenlijk een keurmeester loslaten op de auto  ;D

Cor

Dat is een serieuze klus zeg, wel mooi om te zien dat het grondig gebeurt  :winner:
Misschien eens langs die ouwe dealer als ie af is?
Zou de kap geen maatwerk zijn? Speciaal voor de 100nx?

HarriePekel

Die dealer bestaat al een poosje niet meer helaas, anders zou ik het met liefde doen  ;)
De kap kan inderdaad speciaal gemaakt zijn voor deze auto, hopenlijk weet de bouwer meer  :D

Cor

Jim Vos uit Nijkerk is de voormalige directeur daar denk ik?
Hij heeft een LinkedIn pagina. Misschien heeft hij nog info?
Als het klopt hoor, ook maar wat gegoogled...