Nieuws:

Krijg toegang tot alle forumdelen
van de Nissan 100NX Club

Klik hier voor het
inschrijfformulier

Hoofdmenu

Oplossingen voor de bekende problemen van de Nissan 100NX

Gestart door Pietjuh, 25 feb 2008 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

Pietjuh

In dit topic worden een aantal veel voorkomende problemen (common problems) van de 100NX behandeld en passende oplossingen aangedragen.
Lees dit eerst, staat jouw probleem hier niet tussen, plaats dan een topic.

Probleem:
Slecht starten, stotteren, hoog brandstof verbruik, onregelmatig stationair en of afslaan bij warme motor.
Oorzaak:
Op de carburateur motor zijn bijna alle systemen vacuüm of luchtdruk gestuurd, daardoor zijn de slangen in dit systeem van essentieel belang. Het geval wil dat deze slangen een beperkte levensduur hebben en na een jaar of 15 definitief aan vervanging toe zijn.
Voor de rest wil achterstallig onderhoud ook dergelijke problemen veroorzaken, ten aanzien van bougies, rotor, verdeelkap en of luchtfilter.
Oplossing
Vervang eerst alle vacuüm slangen en zorg dat de essentiële slijtage onderdelen aan de motor vervangen worden, dit zal in 99% van de gevallen het probleem oplossen. Vacuüm slang heeft een binnendiameter van 4 mm, je hebt +- 5 meter nodig. Standaard carburatie slang is voldoende.

Probleem:
Motor wordt niet warm, of alleen stilstaand.
Oorzaak:

De mechanische thermostaat zorgt er voor dat koelvloeistof alleen door de radiator loopt als de temperatuur van de vloeistof meer dan 80 graden bedraagt. Als de thermostaat versleten is zal deze ook bij lagere vloeistof temperaturen open gaan, waardoor de motor continu gekoeld wordt en daardoor niet op bedrijfstemperatuur komt.
Oplossing:
Vervang de thermostaat.

Probleem:
Motor start wel maar slaat niet aan.
Oorzaak:

Geen of onvoldoende ontsteking. Het brandstof systeem is bijna nooit de oorzaak.
Oplossing:
Controleer de bougies of deze vonken en controleer ook of deze vochtig zijn (brandstof aanwezig).
Controleer de bobine op overmatige aanslag op de contacten.
Controleer de werking van de ontstekingsmodule.

Probleem:
Toerenteller hapert of gaat ineens naar 8000rpm.
Oorzaak:

Slechte contacten achterop de tellerunit.
Defecte krukashoeksensor (alleen GTI)
Oplossing:
Reinig de contacten.
Vervang de krukashoek sensor, deze is gemonteerd in de ontstekingsmodule.


Probleem:
Achter ruitenwisser doet niets of gaat alleen heen maar niet terug.
Oorzaak:

Versleten achterruitenwisser relais.
Defect in de kabelboom van de achterklep.
Oplossing:
Vervang deze, het relais deze is te vinden onder de SMJ (super multiple junction) achter de zekering box in links onder het stuur. (rechter positie, zwart vierkant relais)

Probleem:
Deur wil niet meer open van binnen en van buiten.
Oorzaak:

De schakelstangen van het slot mechanisme zijn los geraakt, Helaas is de deur nu niet te openen zonder het deurpaneel te vernielen.
Oplossing:
De beste oplossing is de slothaak vanaf de binnenkant kapot te flexen of zagen, deze haak is gemakkelijk te vervangen.

Probleem:
Wagen schiet uit de 5e versnelling.
Oorzaak:

Helaas komt het bij sommige wagens voor dat de synchronisatie ringen van de 5e versnelling verslijten. Dit resulteert in een slappe 5e versnelling.
Oplossing:
Je kunt er voor kiezen de versnellingsbak te reviseren, alhoewel het goedkoper en gemakkelijker is een andere gebruikte versnellingsbak te monteren.

Probleem:
Wagen is onderweg afgeslagen en wil niet meer starten.
Oorzaak:

De dynamo op de 100nx heeft niet de aller langste levensduur, daarmee is het ook de belangrijkste reden dat de wagen met pech langs de weg komt te staan.
Controleer om zeker te zijn de accu spanning en bij draaiende motor de laadspanning. Deze dient bij 2000rpm minimaal 13,8v te zijn.
Oplossing.
Vervang de dynamo.


Probleem:
Interieur ventilator werkt alleen op stand 4; ofwel bepaalde standen werken niet
Oorzaak:

De weerstanden kaart bij de 100NX is voorzien van smelt zekeringen die in het geval van een fout in het systeem brand voorkomen, het geval wil dat deze zekeringen onder normale omstandigheden na een aantal jaren ook doorbranden.
Oplossing
Vervang de weerstanden kaart, deze is te vinden rechts in de voetenruimte aan de passagiers kant.
De kaart is met 2 schroeven vast geschroefd in het lucht toevoer kanaal van de interieur ventilator. De kaart is te herkennen aan een langwerpige platte stekker met 5 draad aansluitingen.

Probleem:
Elektrische ruiten werken niet meer of af en toe wel of niet c.q. centrale vergrendeling.
Oorzaak:

Het bedieningspaneel in de bestuurdersdeur huist de complete communicatie voor elektrische ruiten van beide kanten en de bediening voor de centrale vergrendeling. Deze bedieningspanelen willen nog wel eens stuk gaan, daarnaast willen de contact punten van de stekkers wel eens los laten van de printplaat.
Oplossing
Inspecteer de contact aansluiting op de print voor breuken, repareer dit waar mogelijk (solderen)
Waar niet mogelijk, vervang het complete bedieningspaneel.
Horsepower is how fast you hit the wall, -Torque is how far you take the wall with you.
When the going gets tough the tough uses duct tape